
FOTO – INTERNET
Jeden z najstarších štýlov umeleckého stvárnenia kytice, rikka, je v krajine vychádzajúceho slnka v obľube dodnes. Neskôr vznikol štýl nageire, pri ktorom sa kvety a rastlinný materiál aranžujú do vyšších váz. Koncom 19. storočia začali rastliny aranžovať do nízkych nádob v štýle moribana a práve táto zostava sa pre svoju dekoratívnosť rozšírila sa do celého sveta.
Existuje aj niekoľko ďalších esteticky zaujímavých aranžovacích učení, napríklad rimono, v ktorom sa uplatňujú vysušené rastliny prizdobené ovocím a umiestňujú sa v nízkych nádobách alebo v košíkoch z prírodného pletiva. Štýly zhora a heika sú v architektúre umiestnenia rastlín voľnejšie, a preto sa môžu aranžovať do nízkych, ale rovnako aj do vysokých váz. Kakebana sa uplatňuje pri aranžovaní do nádob zavesených na stene.
Hra s materiálmi
Po stáročia nemenný štýl v posledných desaťročiach vymenilo voľné aranžovanie s použitím rôzneho, aj netradičného dekoratívneho materiálu. Vždy však treba dodržať tradičné zákonitosti stavania ikebany. Týkajú sa najmä výšky rastlín, bohatosti a rozmiestnenia kvetenstva. S nástupom nových materiálov a hmôt sa aranžuje už aj do zvarených výtvarných konštrukcií, kamenných, kameninových, porcelánových plastík vybraných pre tento účel.
U nás je posledným hitom úsilie vytvoriť a umiestniť ikebanu do rozrezanej alebo rozbitej pštrosej vaječnej škrupiny. K živým rastlinám sa už aranžujú i drôty, umelé hmoty, bizarné tvary koreňov, konárov, perie, špagáty v rôznej úprave a podobne. Aj tento štýl architektúry ikebany vyžaduje však školeného tvorcu so znalosťou kompozície v priestore.
Zásady komponovania
O tom, že je to umenie, len jeden jednoduchý príklad vhodný aj pre začiatočníkov. Najľahšie je napodobniť štýl moribana, ktorá má veľmi široké použitie. V každom prípade pri tomto type je potrebná pomôcka - kovový jež, alebo hmota typu oazis, prípadne piaflor (zelená penová tehla). Tento štýl ikebany veľmi ukážkovo vyznieva, keď je situovaný v šikmej variácii.
Základom sú tri dominantné kvety. Dĺžka prvej stonky sa určuje súčtom výšky a šírky nádoby. Druhá stonka je o tretinu a tretia o dve tretiny kratšia. Prvá stonka je naklonená zo zvislej pomyselnej čiary o 15°, druhá o 45° a tretia o 75°.
Ostatný rastlinný materiál aranžujeme podľa vlastného vkusu a predstavivosti, ale treba ho prispôsobiť týmto trom dominantným kvetom, ktoré tvoria základné orientačné body v priestore. Musia vyniknúť v plnej kráse a dôležité je, aby sa jednotlivé stonky neprekrývali.
Ak nám zlyháva predstavivosť, je pomôckou urobiť si predtým náčrt. Zameriame sa v ňom najmä na výšku a sklon jednotlivých rastlín a dekoratívnych prvkov.
Dobrá rada nielen prácu s čerstvými kvetmi:
Aby rastliny vydržali svieže čo najdlhší čas, stonky by sme mali strihať pod vodou. Tú môžeme ešte obohatiť niektorým druhom stimulátora, ktorý ponúka trh. Tak sa budeme čo najdlhšie tešiť nielen z vlastnoručne zostavenej ikebany, ale aj z peknej kytice čerstvých kvetov.
MIRO MATÚŠ