Čo najlepšie uhasí smäd

Extrémne horúčavy prinášajú aj riziko extrémnej dehydratácie. Na významný nedostatok vody v organizme poukazujú viaceré závažné prejavy. Pozorovať ich začneme vtedy, ak objem tekutín v tele poklesne o viac ako šesť percent.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

V dôsledku dehydratácie dochádza k zahusťovaniu telových tekutín. Nedostatok vody v organizme sa ohlasuje nielen pocitom smädu, ale aj tmavým močom, suchom v ústach, niekto môže pociťovať nepokoj a nervozitu, môže sa aj znížiť schopnosť sústrediť sa.

Odborníci upozorňujú, že v dôsledku nedostatku vody v tele hrozí tvorba obličkových kameňov, zhoršenie reumatických ťažkostí či tvorba krvných zrazenín. Pri dehydratácii sa obmedzí aj tvorba potu, čo je však pre telo zlé – nemôže sa totiž dostatočne ochladzovať, a tak hrozí prehriatie až úpal.

Doc. MUDr. Jana Jurkovičová, CSc. zo Združenia pre zdravie a výživu odporúča piť pravidelne, častejšie a v menších dávkach. Hovorí, že netreba čakať na pocit smädu, ten môže prísť aj neskoro. Veľmi dôležité je to najmä u detí a seniorov.

Čo podľa odborníčky najlepšie uhasí smäd a ktorý nápoj, naopak, smäd zvyšuje?
Lekárka hovorí, že „nápoje možno definovať ako požívateľné tekutiny, pričom ich hlavnú zložku tvorí voda. Ak má nápoj dobre utíšiť smäd, musí spĺňať niektoré základné predpoklady. Predovšetkým musí byť hypotonický, t.j. nemal by mať vysokú koncentráciu minerálnych látok, nemal by byť sladký, príliš ľadový a nemal by obsahovať látky s močopudným účinkom. Napríklad alkoholické nápoje – ani pivo – vôbec nepatria do pitného režimu. Okrem toxického vplyvu alkoholu majú aj vysoký obsah energie a močopudné účinky.“

Odborníčka zdôrazňuje, že pri výbere vhodných nápojov treba prihliadať na viacero faktorov, pretože nie je dôležité len množstvo tekutín, ktoré vypijeme, ale aj ich zloženie. Najprirodzenejším nápojom pre človeka je kvalitná pitná voda a rôzne druhy pramenitých vôd, ktoré nielen efektívne uhasia smäd, ale organizmu prospievajú a nezaťažujú ho.

„Pri zvýšenom potení a zvýšených stratách minerálnych látok je vhodné dopĺňať pitný režim aj minerálnymi vodami, prípadne ovocnými šťavami riedenými vodou a nesladenými bylinkovými čajmi. Všetky sladené nápoje nielen smäd neuhasia, ale naopak ho zvyšujú, pričom súčasne zvyšujú aj príjem energie (tzv. prázdnych kalórií), takže pri ich častej konzumácii sú jednou z príčin vzniku obezity, cukrovky a následne ďalších závažných chronických ochorení (srdcovo-cievnych, nádorových, osteoporózy atď.). Nápoje s obsahom kofeínu majú navyše aj močopudné účinky, takže vodnú bilanciu skôr zhoršujú,“ hovorí lekárka.

Sú pramenité a minerálne vody vhodné aj pre celodenné pitie?

Prírodná pramenitá voda je podľa Potravinového kódexu kvalitná a mikrobiologicky bezchybná podzemná voda, ktorá je vhodná na trvalé a priame požívanie deťmi aj dospelými. Čiže pramenité vody možno konzumovať denne, v každom veku a bez obmedzenia. Minerálne vody majú vyšší celkový obsah minerálnych látok, vyšší obsah oxidu uhličitého a jedinečný súbor jednotlivých minerálov a stopových prvkov (každá minerálka má špecifické zloženie), ktoré určujú ich vlastnosti a vplyv na organizmus.

Minerálne vody môžu mať na organizmus aj určitý fyziologický účinok, preto sú vhodné ako nápoj v primeranom množstve, t.j. približne 0,5 l denne. Dôležité je aj striedanie jednotlivých druhov minerálok – viaceré obsahujú niektoré prvky vo zvýšenom množstve, napríklad sodík, fluór, mangán, berýlium arzén a pod.. Pri dlhodobej konzumácii výlučne jedného druhu by tak mohli nastať zdravotné problémy. Častejšie ich možno piť pri veľkých stratách tekutín potením, lebo okrem vody doplňujú aj dôležité ióny, hlavne sodík a horčík

Aké minerálky sú teda vhodné na celodenné pitie?

Najprirodzenejším nápojom pre človeka je kvalitná pitná voda. Na každodennú konzumáciu pre všetky osoby bez rozlíšenia veku a zdravotného stavu a bez obmedzenia sú vhodné aj prírodné pramenité vody. Pochádzajú z podzemných zdrojov a na rozdiel od pitnej (vodovodnej) vody nie sú chlórované, ale ich hlavnou prednosťou v porovnaní s minerálnymi vodami je nižší celkový obsah minerálnych látok.

Minerálne vody sa rozdeľujú podľa celkového obsahu minerálnych látok na vody s veľmi nízkym obsahom (do 50 mg v 1 litri), s nízkym obsahom (do 500 mg v 1 litri), stredným obsahom (do 1500 mg v 1 litri) a s vysokým obsahom minerálnych látok (viac ako 1500 mg v 1 litri). Väčšina minerálnych látok vo vodách pôsobí na organizmus priaznivo, dokonca liečivo, ale niektoré môžu pri dlhodobom a nadmernom užívaní spôsobiť zdravotné problémy (napríklad fluoridy, sodík). Prírodné minerálne vody s veľmi nízkym obsahom minerálnych látok možno piť denne a bez obmedzenia.

Minerálne vody s vyšším obsahom minerálnych látok sú užitočným a vhodným doplnkom pitného režimu. Pri niektorých poruchách zdravotného stavu môžu byť dokonca prospešné, môžu sa napr. významne podieľať na substitúcii niektorých chýbajúcich prvkov vo výžive, predovšetkým vápnia, horčíka, draslíka. Ich príjem sa však odporúča obmedziť na ½ litra denne a striedať jednotlivé druhy. Liečivé minerálne vody (s veľmi vysokým obsahom minerálnych látok – až niekoľko desiatok gramov v 1 litri) by sa mali konzumovať len pri špecifických zdravotných ťažkostiach, krátkodobo a po konzultácii s lekárom. Pri trvalom a dlhodobom užívaní môžu uškodiť.

Sú minerálky vhodné aj pre deti? Od akého veku, aké a v akom množstve?

Minerálne a pramenité vody patria spolu s bežnou pitnou vodou k základným a optimálnym nápojom ako súčasť pitného režimu. Nie všetky sú však vhodné v každom veku, prípadne na každodenné a dlhodobé užívanie. Osobitne u detí je potrebná opatrnosť, preto je nevyhnutné všímať si údaje na obaloch minerálnych vôd.

Najkvalitnejšie minerálne vody majú označenie „dojčenské“. Musia spĺňať mimoriadne prísne kritériá kvality a sú pre ne stanovené prísnejšie limity pre niektoré látky ako pre bežné minerálky. Týka sa to napríklad obsahu dusičnanov – pri ich zvýšenom množstve by v dojčenskom veku mohol hroziť vývoj dojčenskej methemoglobinémie, ale aj obsahu fluóru – obsah vyšší ako 1,5 mg/l nie je pre deti vhodný pre riziko vzniku fluorózy, čiže poškodenia skloviny vyvíjajúcich sa zúbkov.

Dojčenské vody – ako vyplýva už zo samotného označenia – sú vhodné od dojčenského veku, sú vhodné aj na prípravu dojčenskej stravy, predovšetkým v tých oblastiach, kde sa v pitnej vode vyskytuje vyšší obsah dusičnanov. Z ostatných minerálnych vôd je vhodné vyberať pre deti vody s tzv. nízkou mineralizáciou, t.j. celkovým obsahom minerálnych látok v rozmedzí 200 – 500 mg/l a jednotlivé druhy minerálok striedať.

Sú ochorenia, pri ktorých by ste pitie minerálnych vôd neodporúčali, prípadne len po konzultácii s lekárom?

Ani zdravý človek by nemal piť minerálky s vysokým obsahom minerálnych látok denne a vo väčšom množstve ako 0,5 litra. Pre ľudí s vysokým tlakom, nie sú vhodné minerálky s vysokým obsahom sodíka, lebo sodík (soľ) je závažným rizikovým faktorom hypertenzie. Osoby so žalúdočnými problémami môžu horšie znášať oxid uhličitý v sýtených minerálkach, mali by sa preto orientovať skôr na tiché vody.

Pri niektorých chorobách či poruchách môžu, naopak, určité minerálky pomôcť v ich prevencii, liečbe alebo celkovo zlepšiť zdravotný stav. Viaceré vody pomáhajú napr. pri tráviacich ťažkostiach, zápche, dne, v prevencii osteoporózy, srdcovo-cievnych ochorení a mnohých ďalších. Slovensko je krajina mimoriadne bohatá na minerálne pramene najrozličnejšieho zloženia, viacerým minerálnym vodám sa pripisujú aj liečivé účinky, ich konzumáciu je potrebné konzultovať s lekárom, ktorý môže odporučiť vhodný druh a množstvo pri konkrétnej diagnóze.

Čo by sme si teda mali najviac všímať na etiketách minerálok?

Minerálne vody možno považovať za zriedené roztoky rozličných solí, stopových prvkov a plynov a od bežnej pitnej vody sa odlišujú väčším množstvom rozpustených minerálnych látok a stopových prvkov. Aby sa zabezpečil ich optimálny účinok na zdravie, potrebné je sledovať zloženie jednotlivých značiek. Dôležitou informáciou na spotrebiteľskom obale je údaj o celkovom obsahu minerálnych látok – podľa toho rozlišujeme minerálky s veľmi nízkym, nízkym, stredným a vysokým obsahom minerálnych látok.

Na každodennú konzumáciu sú najvhodnejšie minerálky s veľmi nízkym a nízkym obsahom minerálnych látok, t.j. do 500 mg v 1 litri. Konzumáciu vôd s vyššou celkovou mineralizáciou je potrebné obmedzovať. Ďalším dôležitým údajom je obsah sodíka – vzhľadom na vysoký výskyt hypertenzie je potrebné obmedzovať konzumáciu minerálok s vysokým obsahom sodíka (vody rádovo so stovkami mg sodíka v 1 litri).

Minerálky sú významným zdrojom vápnika a horčíka, aj preto, že príjem týchto dvoch prvkov potravou je často nedostatočný. Sú stavebným materiálom kostí a zubov, preto ich príjem je osobitne dôležitý v detskom veku, ale majú v organizme aj mnohé iné významné a nezastupiteľné funkcie. V minerálke nie je dôležitý len celkový obsah týchto dvoch minerálov, ale aj ich vzájomný pomer – optimálny pomer vápnika a horčíka je 2 : 1.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 336
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 931
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 444
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 191
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 575
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 538
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 385
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 063
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 768

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Soplík. Nebezpečná choroba mužov, alebo mýtus?

Aký efekt môže mať zosmiešňovanie mužského prežívania chorôb.

Liek proti Huntingtonovi prešiel testom na ľuďoch

Pilotné testy naznačujú, že liek môže pomôcť aj pri iných formách demencie.

Joga pre začiatočníkov: Ranných 15 minút rozcvičky

Zdravotníci z Harvardu radia, ako začať svoj deň s jogou.