Dáni chcú chudnúť aj pomocou vyššej dane

Obéznych neubúda, skôr naopak, a v rámci boja s týmto ochorením, ktoré je zároveň i rizikovým faktorom iných ochorení, sa neraz siaha aj po nie celkom tradičných prostriedkoch. Čo však naozaj účinkuje?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

V Dánsku sa proti obezite rozhodli bojovať aj tým, že zvýšia daň na nasýtené tuky. Dôsledkom by malo byť menej nezdravých jedál v domácnostiach, a tak aj menej chorých, u ktorých je jedným z faktorov, ktoré stoja za ich ochorením, práve obezita. Niektorí odborníci sú však presvedčení, že tieto kroky nepovedú k zlepšeniu situácie a tvrdia, že dôležitá ja najmä osveta a vzdelávanie obyvateľov.

Aj Katarína Skybová z Inštitútu redukcie a prevencie nadváhy je presvedčená, že tento postup nie je vhodný, čo podľa nej nepriamo potvrdzuje aj fakt, že zvýšenie cien alkoholu nemalo výrazný vplyv na pokles jeho konzumácie. „Zaujímavé je, že Dánsko pristupuje k takémuto opatreniu, no ani tam, ani nikde inde na svete neexistuje kontinuálna koncepcia výživového vzdelávania obyvateľstva,“ konštatuje Katarína Skybová.

Je teda otázne, či sa týmto spôsobom podarí dosiahnuť nižšiu spotrebu nezdravých tukov. Odborníci zároveň poukazujú na dôležitý fakt, že zlepšiť kvalitu stravovania, a tak následne aj hmotnosti, nie je možné len jednoduchým znížením alebo obmedzením prísnu jednej zo živín. Problém je komplexnejší, týka sa napríklad aj nadbytku iných zložiek stravy, ako sú napríklad cukry alebo aj nedostatku kvalitných bielkovín, vitamínov a minerálov či obsahu rôznych chemických látok, ako sú farbivá alebo ochucovadlá.

Chudnite zdravo

V prvom rade treba zdôrazniť, že človek by mal optimálnu hmotnosť dosiahnuť zdraviu prospešným spôsobom, inak môže na svojom organizme napáchať viac škody ako osohu. Chudnúť možno na mnoho spôsobov, avšak zdravá hmotnosť sa dá docieliť a udržať vyváženou a zdravou výživou a dostatkom pohybu. Nadbytok tuku je nielen estetický, ale aj zdravotný problém.

Najmä v prípade tuku uloženého v oblasti brucha (tzv. abdominálna obezita) zvyšuje sa napríklad riziko vzniku rakoviny. U žien hovoríme o brušnej obezite / nadváhe, ak je obvod ich pása viac ako 84 cm, u mužov je to viac ako 92 cm. „Vnútrobrušný tuk pôsobí ako hormónová pumpa: vylučuje do organizmu estrogény a zvyšuje aj hladinu ďalších hormónov, ktoré hrajú negatívnu úlohu pri zvyšovaní zdravotného rizika, a to tak u žien, ako aj u mužov. U žien stúpa hrozba nádorov maternice a prsníka, pretože tie súvisia s vysokou hladinou pohlavných hormónov. A čím viac tuku, tým väčšia produkcia hormónov.

V tukovom tkanive sa tvoria estrogény, ktoré zvyšujú riziko rakoviny prsníka. Zvýšeným rizikom rakoviny maternice sú ohrozené predovšetkým ženy po prechode (menopauza), pretože ich organizmus by už fyziologicky mal tvoriť menej estrogénov. Obezita zohráva negatívnu úlohu aj pri rozvoji rakoviny hrubého čreva a rakoviny prostaty u mužov. Pre mužov aj ženy teda platí to isté: Nikdy nie je neskoro rozumne a trvalo schudnúť,“ uvádza vo svojej kniha Vademecum zdravej výživy gastroenterológ a dietológ Peter Minárik.

Už aj pri miernom znížení hmotnosti (10 %), sa výrazne znižuje riziko vzniku nádoru.

Dobré a zlé tuky

Úplne vylúčiť tuky z potravy však nie je dobré, treba vedieť nielen koľko, ale aj aké tuky sú zdraviu prospešné. V prvom rade sa treba vyhýbať živočíšnym tukom, z nich je zdravý iba rybí tuk, ktorý nájdeme najmä v mastných morských rybách.

Nasýtené mastné kyseliny, ktoré obsahujú najmä živočíšne tuky, ale napríklad aj kokosový a palmojadrový olej, považujeme za zdraviu škodlivé, pretože majú veľký podiel na vzniku aterosklerotických plátov v cievach. Príjem nasýtených mastných kyselín by denne nemal presiahnuť 10 % celodenného príjmu energie.

Vhodnejšie sú rastlinné tuky, ktoré by mali tvoriť zvyšné dve tretiny. Takéto tuky obsahujú prevažne nenasýtené mastné kyseliny - mononenasýtené a polynenasýtené mastné kyseliny ( omega 3 a omega 6), ktoré na rozdiel od nasýtených majú opačný efekt – protiaterogénny účinok.

Tuky by nemali v strave chýbať ani pri diéte

Znamená to, že aj počas chudnutia by ste tuky nemali úplne vylúčiť, ide však opäť o to, aby ste sa vyhýbali tým, ktoré zdraviu škodia. Okrem toho si naše telo nedokáže samo vyprodukovať potrebné esenciálne mastné kyseliny, a tak sme odkázaní prijímať ich v strave. Tuky sú takisto potrebné pre vstrebávanie vitamínov rozpustných v tukoch.

Ak si neviete s chudnutím rady a chcete sa vyhnúť zbytočným chybným krokom, obráťte sa radšej na odborníkov. Programy zamerané na chudnutie majú za cieľ dosiahnuť nielen zmenu zloženia jedálneho lístka, ale aj spôsobu stravovania a stravovacích návykov, ako aj zvýšiť telesnú kondíciu, čo je predpokladom zlepšenia celkového fyzického u psychického zdravia.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 336
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 931
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 444
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 191
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 575
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 538
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 385
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 063
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 768

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Soplík. Nebezpečná choroba mužov, alebo mýtus?

Aký efekt môže mať zosmiešňovanie mužského prežívania chorôb.

Liek proti Huntingtonovi prešiel testom na ľuďoch

Pilotné testy naznačujú, že liek môže pomôcť aj pri iných formách demencie.

Joga pre začiatočníkov: Ranných 15 minút rozcvičky

Zdravotníci z Harvardu radia, ako začať svoj deň s jogou.