SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Jedlo ako liek

Potrava je dôležitá najmä pre prežitie, pre niekoho je zdrojom pôžitku a potešenia, pre iného aj utrpenia a ťažkostí. Jedlo však môže aj liečiť.

Huby shiitake sa v hojnej miere využívajú v čínskej kuchyni.Huby shiitake sa v hojnej miere využívajú v čínskej kuchyni.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Napríklad tradičná čínska kuchyňa je známa nielen chuťovými prednosťami, ale práve aj liečivými účinkami. Tento názor zastával už benátsky cestovateľ Marco Polo, na čínskej kuchyni oceňoval, že dokáže „z tak mála poskytnúť tak veľa blaženosti“. Považoval ju za rafinovanú v jednoduchosti a dokonalosti pokrmov. Čínska kuchyňa sa oddávna držala zásad racionálnej výživy, ktorá bola v Číne odjakživa základom zdravého spôsobu života a ruka v ruke kráčala aj s liečiteľstvom. Mnohé, či už vedomé a cielené alebo intuitívne poznatky Číňanov, staré stovky až tisíce rokov, moderná veda a medicína iba odobrila.

V Číne môžete nájsť reštaurácie, ktoré sa vyslovene orientujú na liečbu ochorení – ponúkajú jedlá, ktoré liečia napríklad ľadviny, pečeň, pľúca, mozog a pod.

Liečivé potraviny čínskej kuchyne:

  • Ginko – jeho plody sa zvyknú vysmážať, v Číne sa prípravky z ginka používajú na podporu srdcovej činnosti, resp. niektorých funkcií tela v spojitosti s činnosťou srdca.
  • Ženšen – má povzbudzujúce účinky, pôsobí proti únave. V Číne sa používa niekoľko tisíc rokov. Číňania využívajú nielen koreň, ale aj plody ženšena, a to nielen v medicíne, ale aj v kuchyni.
  • Huba shiitake, po čínsky xianggu - má vynikajúcu chuť a protirakovinové účinky, využívajú sa jej klobúčiky. Pestuje sa po celej Ázii, v Japonsku, Kórei atď.
  • Huba lingzhi – veľmi známa liečivá huba, u nás ju poznáme pod názvom lesklokôrovka. V Číne ju používajú asi 4 - 5 000 rokov. Je to stáročiami overené liečivo, ktoré má aj vedecky potvrdené liečivé vlastnosti. V minulosti bola obľúbenou ingredienciou alchymistov, pripravovali z nej elixíry nesmrteľnosti.
  • Vodné gaštany - Číňania ich často pridávajú do kaší, surové sa chuťou podobajú orechom. Kaše sú v Číne bežnou potravinou – napríklad babaozhou – kaša ôsmich pokladov. Základom je ryža, ovsené vločky a dochucuje sa orieškami, fazuľkami, vodnými gaštanmi.
  • Lotosové plody – patria k neobvyklým ingredienciám čínskej kuchyne, používajú sa semienka, sušené alebo čerstvé.
  • Kustovnica čínska – gouqizi, používajú sa jej plody, malé červené vysušené bobuľky. Je unikátom, obsahuje spomedzi rastlín najväčšie množstvo aminokyselín, stopových prvkov, vitamínov, protizápalových látok a pod.
  • Dongchong xiacao – v Číne tradičná súčasť liečivých prípravkov, má jedinečné zloženie. Doslovný preklad znamená „v zime chrobák v lete rastlina“ (lat. Cordyceps sinensis). Pôsobí ako širokospektrálne antibiotikum a ničí mnohé choroboplodné patogény. Má aj protizpalové účinky a priaznivo pôsobí na imunitu. V starovekej Číne sa pestovala výhradne pre cisára a jeho domácnosť. Pripravovala sa s pečenou kačkou ako liečivý pokrm.

Prospievajú aj tie obyčajné

Neznamená to však, že len exotické potraviny alebo prísady sa vyznačujú liečivými alebo aspoň priaznivými účinkami. Aj „obyčajné“ potraviny môžu urobiť zdraviu dobrú službu. Ponúkame zopár príkladov:

Brokolica – okrem vitamínu C je aj bohatý zdroj protirakovinových látok. Nájdeme ich aj v karfiole a kapustovitých rastlinách. Ide napríklad o prospešný I3C (indol-3-carbinol), ktorý pomáha znižovať aj riziko rakoviny prostaty. Známe sú tzv. hormón-modulačné efekty I3C a podľa výsledkov odborných štúdií I3C ovplyvňuje nielen metabolizmus estrogénu, ale aj testosterónu a androsterónu.

Losos – mastné, najmä morské ryby sú bohatým zdrojom omega 3 mastných kyselín, ktoré sú prospešné zvlášž pre srdcovo-cievny systém. Pomáhajú regulovať pomer LDL a HDL cholesterolu, a tak aj celkovú hladinu cholesterolu v krvi. Na Slovensku má až 40 % populácie jeho hladinu vyššiu ako je norma – 5 mmol/l krvi.

salmon.jpg

Čokoláda – nie však mliečna, nie nekvalitná a už vôbec nie biela. Najvhodnejšia je kvalitná tmavá, s obsahom kakaa aspoň 70 percent. Obsahuje veľa antioxidantov, pôsobí protizápalovo, má vplyv na znižovanie tlaku krvi a zlepšovanie inzulínovej citlivosti. Pomáha znižovať riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení, a tiež riziko vzniku cievnej mozgovej príhody.

Čili papričky – podľa vedcov majú tí, čo ich obľubujú menej žalúdočných vredov, rakoviny, ale aj menej často trpia diabetom či ochoreniami srdca. Látky kapsaicín a dihydrokapsaicín pomáhajú znižovať hladinu cukru v krvi, zabraňujú ukladaniu tuku v stenách ciev, znižujú zrážavosť krvi, a tak pomáhajú predchádzať vzniku nebezpečných krvných zrazenín.

chilli.jpg

Červené víno – v hojnej miere obsahuje resveratrol, silný antioxidant, ktorý pôsobí protizápalovo, brzdí rast rakovinových buniek. Pomáha spomaľovať proces degenerácie mozgu napríklad pri Alzheimerovej chorobe. Lekári však neodporúčajú prekračovať dennú dávku 2 dcl u žien a u mužov 3 dcl červeného vína.

Kyslá kapusta – podobne ako kyslomliečne potraviny alebo nepasterizovaná bryndza obsahuje okrem iného prospešné probiotické baktérie. Tie sa prirodzene nachádzajú v našom tráviacom trakte a pomáhajú udržiavať v rovnováhe citlivú črevnú mikroflóru, čím pomáhajú posilňovať imunitný systém.

Sója – rastlinné bielkoviny v sóji ochraňujú pred ochoreniami srdca, pomáhajú znižovať hladinu najmä LDL („zlého“) cholesterolu. Vo vyrovnanom pomere obsahuje základné aminokyseliny, takže je vhodnou náhradou živočíšnych proteínov. Obsahuje aj veľa vápnika, takže jej konzumácia je vhodnou prevenciou osteoporózy. Pomáha aj znižovať riziko vzniku rakoviny a vďaka fytoestrogénom aj zmierňovať nepríjemné prejavy menopauzy.

Karotka – obsahuje dôležitý provitamín betakarotén, ktorý má takisto protirakovinové účinky. Potláča negatívne vplyvy voľných radikálov, napríklad aj pri opaľovaní. Prospieva aj očiam. Nájdete ho aj v inej, napríklad listovej zelenine, paradajkách, paprike, marhuliach, broskyniach, mangu či slnečnicovom oleji a pod.

Špargľa – je bohatým zdrojom mnohých cenných látok, obsahuje okrem iného aj veľa draslíka, vďaka ktorému pomáha z tela odstraňovať toxíny, veľmi vhodná je napríklad pri ochoreniach žlčníka, pečene či obličiek, pomáha stimulovať krvotvorbu a pod..

asparagus.jpg

Cesnak – obsahuje množstvo liečivých látok, spomeňme napríklad alicín, ktorá má antibakteriálne a antibiotické účinky. Cesnak je účinný aj v rámci prevencie aterosklerózy, proti plesniam a parazitom. Podporuje imunitu, pomáha pri prechladnutí, zápaloch a alergiách. Je účinný ej pre diabetikov, pomáha zmierňovať stres a pod.

Koriander – má silné antibiotické a antibakteriálne účinky vďaka látke dodecenal, ktorá sa nachádza najmä v jeho listoch a semenách, dokáže ochrániť napríklad pred nákazou baktériami salmonely.

Prečo zelenina a ovocie

Vysokú biologickú hodnotu zeleniny a ovocia „zabezpečuje prítomnosť mnohých ochranných, biologicky aktívnych látok - vitamínov (C, E, B, beta-karotén), minerálov (vápnik, železo, sodík, draslík, horčík, fosfor...) ľahko stráviteľných cukrov, vlákniny, enzýmov, flavonoidov, karotenoidov - komponentov, ktoré pozitívne zasahujú do mnohých fyziologických a preventívnych procesov v organizme. Sú to živiny, ktoré zvyšujú imunitu, uplatňujú sa v prevencii tzv. voľnoradikálových ochorení napr. aj ochorení onkologických, pretože chránia organizmus pred voľnými kyslíkovými radikálmi," uvádza MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. z Poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave.

fruit.jpg

Výživové doplnky nie sú náhrada

Nezabúdajte, že výživové doplnky sú naozaj len doplnky vyváženej stravy, celkové priaznivé pôsobenie a účinky, ktoré nášmu organizmu ponúka zelenina a ovocie sa nedajú reprodukovať v podobe potravinových doplnkov.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Unikát medzi značkami. CUPRA
  2. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 186
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 173
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 961
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 137
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 426
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 051
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 879
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 773
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 642
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 595