Trávenie spolurozhoduje o našom zdraví

V tráviacom trakte sa nachádza až 70 % imunitných buniek. Jeho zdravie, ako najdôležitejšieho imunitného orgánu, je teda nesmierne dôležité pre celkové zdravie nášho organizmu

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Obvyklé rizikové faktory, ktoré ohrozujú zdravé trávenie je stres, nevhodná strava, priveľa antibiotík, ale aj cestovanie. Všetky uvedené riziká totiž môžu narušiť jemnú rovnováhu a optimálny pomer prospešných aj patogénnych mikrorganizmov, ktoré máme v tráviacom trakte.

Dospelý človek si takto so sebou nosí v črevnom trakte, ktorého plocha zaberá asi toľko ako dva tenisové kurty, okolo 1,5 kg rôznych mikroorganizmov. Ak získajú prevahu tie škodlivé, odrazí sa to na našom zdraví v podobe rôznych tráviacich problémov, únavy, ale napríklad aj zhoršenia alergií a oslabenia obranyschopnosti.

Mikroflóra v črevách je kľúčová

Pre zdravú črevnú mikroflóru je teda dôležité optimálne množstvo prospešných baktérií. Často sú pre ne pohromou antibiotiká, najmä širokospektrálne, pretože okrem nežiaducich patogénnych mikroorganizmov ničia aj tie prospešné. Veľkým pomocníkom pri udržiavaní rovnováhy v črevnom trakte sú probiotické baktérie, ktoré pomáhajú imunitnému systému zotrvávať v bojovej pohotovosti a sú dôležité v prevencii rôznych ochorení.

Probiotické baktérie sa nachádzajú v potrave, napríklad v kyslomliečnych produktoch, kyslej kapuste, nepasterizovanej bryndzi a pod., alebo si ich môžete do organizmu dodávať v podobe výživových doplnkov. Na pravidelný prísun týchto prospešných baktérií by mali napríklad dbať aj seniori, pretože vekom sa mení zloženie črevnej mikroflóry.

Najčastejšie problémy

Pokiaľ ide o tráviace problémy, veľmi často nás trápia hnačky a zápchy. Príčiny hnačiek môžu byť rôzne, napríklad bakteriálne alebo vírusové infekcie z kontaminovanej vody či potravy, hnačku môžu spôsobovať niektoré lieky, ale napríklad aj nadmerné užívanie niektorých produktov s obsahom sorbitolu a fruktózy. Hnačku môže spôsobiť aj stres, môže byť aj príznakom a prejavom pri niektorých závažných ochoreniach napríklad zápalových ochoreniach čriev, niektorých druhoch rakoviny, ale aj po operáciách žalúdka čriev či žlčníka.

Pozor na preháňadlá

Častým tráviacim problémom býva aj zápcha, a podobne ako hnačku, ani zápchu nepodceňujte, ak pretrváva, navštívte lekára. Môže byť takisto príznakom závažného ochorenia. Často tí, ktorých trápi zápcha, siahnu po laxatívach – preháňadlách, je tu však riziko, že ak ich budete užívať pridlho, môžete si črevo podráždiť, vyvolať kŕče až hnačku a nakoniec bude dôsledkom paradoxne úporná zápcha. Niektoré preháňadlá totiž pri nadmernom užívaní môžu organizmus dehydrovať a ochudobňovať o rôzne vitamíny a minerály. Okrem toho si užívaním preháňadiel môžete narušiť prirodzenú motilitu – hybnosť čreva.

O zápche hovoríme vtedy, ak dochádza k vyprázdneniu menej ako tri razy do týždňa. Pohyb stolice hrubým črevom sa spomalí a sprievodným znakom často môže byť aj porucha tzv. defekačného reflexu - návyku na vyprázdnenie.

Čo môžete urobiť pre zdravé trávenie

V rámci prevencie ochorení tráviaceho traktu a aj iných ochorení vôbec kladú odborníci veľký dôraz na zdravú životosprávu a zdravé racionálne stravovanie. Váš jedálny lístok by mal byť bohatý napríklad na čerstvú zeleninu a ovocie, celozrnné potraviny, ryby a veľmi dôležitý nielen pre zdravé trávenie, ale pre fungovanie celého organizmu vôbec, je aj pitný režim. Ak dodržíte týchto pár zásad, môžete veľmi pomôcť svojmu tráveniu:

  • jedávajte častejšie, 5 – 6-krát denne a menšie porcie
  • nejedzte hltavo, potravu dôkladne požujte
  • jedzte veľa čerstvej zeleniny a ovocia
  • jedzte potraviny bohaté na vlákninu, každý deň by sme mali prijať asi 30 g vlákniny
  • červené mäso vymeňte za ryby
  • neprekračujte odporúčaný denný podiel tukov a sacharidov v potrave
  • vyhýbajte sa príliš slaným, mastným, vysmážaným jedlám a údeninám
  • strážte si príjem soli, denne by to nemalo byť viac ako 6 g
  • nezabúdajte aj na prísun probiotických baktérií či už stravou alebo doplnkami
  • dostatočne pite, najlepšie čistú vodu, prípadne nesladené bylinné čaje, riedené ovocné šťavy
  • nezabúdajte na dostatok pohybu, denne aspoň 30 minút

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  2. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  4. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Keď Slováci krotia morský vietor
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  8. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  1. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  2. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  3. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  5. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  6. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  7. Všetko, čo rodiny milujú
  8. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 24 510
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 14 464
  3. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 9 123
  4. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 8 097
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 385
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 5 617
  7. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 5 585
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 279
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 269
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 458

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Real Madrid vyhral Ligu majstrov aj po tretí raz v rade

Po veľkej chybe gólmana Liverpoolu vyrovnal Mané, Real znova vyhráva po Baleových nožničkách a ďalekonosnej strele.

KULTÚRA

Pavol Habera: Rozum ma drží pri zemi, preto som tak dlho nevydal platňu

Slovenské texty môžu byť najväčšia sila.

PRIMÁR

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Ako svet prichádza o grandiózne udalosti

Trump zďaleka nebude taký neoblomný, ako sa hotuje pred domácim publikom.

Neprehliadnite tiež

Hrozí cukrovka iba tým ľuďom, ktorí jedia veľa cukru?

Ak človek odopiera sladké, neznamená to, že mu nehrozí cukrovka.

Víkendové dospávanie môže ovplyvniť dĺžku života

Žijú dlhšie víkendoví dospávači, alebo ľudia s pravidelným spánkom?

Tri príbehy o náhode, ktoré viedli k revolúciám v medicíne

Prelomové objavy v medicíne vznikali kombináciou náhody a dôvtipu.

Čo je severská diéta a prečo sa ju oplatí vyskúšať?

Prečo je severská diéta podobne zdravá, ako stredomorská.

Zdedili ste zlé zuby, alebo sa o ne iba nesprávne staráte?

Ako vplýva genetika na zakrivenie, farbu, alebo kazivosť zubov.