Ak chcete schudnúť, zabudnite na „osvedčené“ diéty

Najmä na tie drastické a jednostranné, aj keď vám možno pomôžu rýchlo zhodiť nejaké nadbytočné kilogramy, v konečnom dôsledku sa vám to vypomstí. Uškodíte svojmu zdraviu a okrem toho sa vám nielen vrátia zhodené kilá, ale priberiete ešte aj niečo navyše.

(Zdroj: ilustračné foto: Fotolia)

Odborníci na zdravú výživu a zdravé chudnutie zdôrazňujú, že pri redukcii hmotnosti sa treba riadiť základnými pravidlami: príjem energie nemôže byť vyšší ako jej výdaj, strava by mala byť zdravá a vyvážená, a nevyhnutný je dostatok pohybu. Diéta zameraná na redukciu hmotnosti neznamená hladovanie.

Nedostatok živín a energie bude mať za následok spomalenie bazálneho metabolizmu a telo si začne ukladať zásoby. Ak teda budete jesť málo a navyše aj nepravidelne, napriek tomu môžete priberať.

Rizikové a nezdravé sú aj prísne jednostranné diéty – napríklad známa „tukožrútska kapustová polievka“. Jednak takú stravu nevydržíte jesť dlho a vaše telo ani nebude dostávať celú škálu potrebných látok a živín a ani v dostatočnom množstve. Cesta k štíhlej línii vedie len cez zdravú životosprávu.

Koľko jednotlivých živín (cukry, tuky, bielkoviny) by mali denne prijať v strave dospelí?

Zdravý dospelý:

  • Sacharidy – 55 % z toho samotný cukor – sacharóza do 10 %
  • Tuky – 30 %
  • Bielkoviny – 15 %

Obézny dospelý pri redukčnej diéte:

  • Sacharidy – 50 %
  • Tuky – 25 - 30 %
  • Bielkoviny – 20 - 25 %

Zmeňte životosprávu

Ak chcete schudnúť a novú hmotnosť si aj udržať, mali by ste sa zamyslieť nad chybami v životospráve a zmeniť ju k lepšiemu. Iba trvalá zmena vám pomôže dosiahnuť aj trvalú zmenu hmotnosti. Treba však aj čo-to vedieť o zložení stravy, nestačí len počítať kalórie.

Častou chybou, ktorú ľudia pri chudnutí robia, je napríklad to, že úplne vylúčia zo stravy tuky. Je to chyba – tuky potrebujete aj pri chudnutí. Treba prijímať najmä zdravé rastlinné tuky, nezabúdajte však, že majú rovnakú energetickú hodnotu ako živočíšne, takže doprajte si ich, ale s mierou. Dôležité sú esenciálne mastné kyseliny, najmä tie v morských rybách, pretože sú veľmi prospešné napríklad pre srdcovo-cievny systém.

Odborníci neodporúčajú schudnúť viac ako kilogram – kilogram a pol za týždeň.
Jedzte častejšie, 5 - 6-krát za deň. Kalorická redukcia neznamená, že si znížite počet jedál za deň. Ak totiž budete jesť denne dva razy, organizmus sa takému rytmu prispôsobí a schudnete menej, ako keď si jedlo s tým istým množstvom energie rozdelíte na 5 – 6 dávok za deň. Nie je dobré ani naposledy jesť priskoro, posledné jedlo (malé a ľahké) si doprajte tak 3 hodiny pred spaním.

Som či nie som tučný?

slank.jpgSignálom môže byť pohľad do zrkadla či sukňa, do ktorej sa už nevmestíte. Poslúži vám aj výpočet BMI. Odmerajte sa však aj v páse a vizuálne si skontrolujte rozloženie tuku na tele. Meranie v páse je veľmi dôležité. Ak si ženy namerajú viac ako 80 cm a muži viac ako 94, je to signál obezity.

Brušný tuk je aj oveľa nebezpečnejší ako podkožný. Ak teda budete mať priveľa tuku práve na bruchu, je to pre zdravie nebezpečnejšie, ako keď budete mať silnejšie stehná alebo zadok. Nenechajte sa však zotročiť číslami, nie všetci máme rovnaké predpoklady a telesnú konštrukciu, takže aj optimálne BMI môže byť pre každého trochu iné. Snažte sa zdravo žiť a stravovať a takýmto spôsobom dosiahnuť čo najoptimálnejšiu hmotnosť.

Ako si vypočítať BMI?

Svoju hmotnosť v kilogramoch vydeľte výškou na druhú (udáva sa v metroch)

Ak napríklad vážite 70 kg a meriate 165 cm (1,65 m), vaše BMI bude: 70 : 1,652 = 70 : 2,7225 = 25,7

  • Podvýživa – BMI menej ako 18,5
  • Zdravá hmotnosť – BMI 18,5 – 24,9
  • Nadváha – BMI 25 – 29,9
  • Obezita – BMI 30 – 35
  • Chorobná obezita – BMI 35 a viac

Dobré rady odborníkov

  • Bielkoviny prijímajte cez ich ideálne zdroje – chudé mäso, hrabavá hydina, netučné sladkovodné a morské ryby, divina, odtučnené mlieko a mliečne výrobky, termizované syry, sója.
  • Znížte príjem živočíšnych tukov, pozor na spracované mäsové výrobky, okrem škodlivých tukov obsahujú aj priveľa soli.
  • Obmedzte až vylúčte konzumáciu bieleho chleba, pečiva, bielej ryže, zemiakov, múčnych jedál.
  • Pite najmä vodu, vylúčte sladené nápoje.
  • Jedzte potraviny, ktoré majú dostatok vlákniny (ovocie, zelenina, celozrnné výrobky, ovsené vločky), denne by sme mali prijať asi 30 gramov vlákniny.
  • Vyhýbajte sa vysmážaniu, fritovaniu, uprednostnite prípravu na pare, v alobale, varenie, dusenie.
  • Znížte príjem cukru, málo soľte, na dochucovanie používajte radšej bylinky.

Pri chudnutí nezabúdajte aj piť

voda.jpgA to najlepšie čistú vodu. Dostatok tekutín je, samozrejme, nevyhnutný pre zdravé fungovanie organizmu vôbec, nielen pri chudnutí. Seniori pozor! S vekom klesá schopnosť organizmu signalizovať nedostatok tekutín pocitom smädu.

Piť by sme mali priebežne, počas celého dňa, postupne k večeru by sa mal príjem tekutín znižovať. V letných horúčavách či pri zvýšenej fyzickej námahe treba piť viac, vhodné sú aj minerálky, ktoré dodajú telu aj minerály. Dostatok vody pomáha aj chudnúť, bez nej tuk ostane uväznený v tukových bunkách a pri chudnutí sa uvoľňujú aj toxíny, ktoré treba z tela vyplaviť.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 926
  2. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 7 699
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 030
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 203
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 170
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 236
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 745
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 396
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 514

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

RTVS nie je vaša televízia (píše Michal Havran)

Krajinu neurobíte prosperujúcejšou tak, že budete určovať, kto a kde s vami môže diskutovať.

KOMENTÁRE

Čistými rukami proti stúpencom čistej rasy

Akákoľvek akcia proti extrémizmu vyznie dôveryhodne, keď ju vykonávajú inštitúcie zastupujúce spravodlivý štát.

DOMOV

Polícia obvinila poslanca ĽSNS, opozícia ju kritizuje

Stanislava Mizíka polícia odviedla počas rokovania v parlamente.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Hodiny pred obrazovkou môžu u detí zvýšiť riziko cukrovky

Každé piate dieťa strávi pred obrazovkou viac než tri hodiny denne.

Vedci by chceli do zubnej pasty pridávať umelý hlien

Zložka ľudských slín pomáha chrániť zuby pred vznikom kazu.

Diétne druhy sladených nápojov môžu byť spojené s poškodením mozgu

Vedci po prvý krát skúmali možný vplyv „light“ nápojov na mozog.

Odborník na bolesť: Platničky bolia už osemnásťročných

Bolesť chrbta môže odstrániť jediná operácia, no niektorí sa s ňou učia žiť. Prečo je to tak vysvetľuje špecialista na bolesť MARTIN GRIGER.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop