Ste unavení, malátni, spomalení, podráždení? Tak pite!

Ako nepiť


FOTO SME – ĽUBOŠ PILC



- nepite tesne pred jedlom

- nepite počas jedla

- nepite tesne po jedle

Čo nepiť

- ľadové nápoje - lebo spôsobujú nezmyselné letné angíny a navyše sa v tele správajú rovnako ako voda na rozpálenej peci - okamžite z nej zmiznú, takže zostávame smädní

- nápoje s kofeínom - lebo ešte viac dehydrujú organizmus

- alkohol - lebo rozťahuje cievy, v horúčavách sa môže premeniť na smrteľný drink pre tých, ktorí majú problémy s krvným obehom

Káva nás odvodní,

ale nepreberie

Chcete sa v práci naplno sústrediť? V tom prípade by ste mali obmedziť konzum kávy. Anglický špecialista na výskum stresu doktor David Lewis skúmal pitný režim vyše tisíc úradníkov, zistil, že už tri až štyri šálky kávy znížia našu schopnosť sústrediť sa a zvýšia hladinu stresu. Prečo? Káva organizmus odvodní, ale kofeín oslabené telo povzbudí, a tým ho preťažuje.

Stačí, keď organizmu chýbajú len dve percentá vody, koncentrácia prudko klesá a ľudia sú podráždení. Tri až štyri šálky kávy nie sú škodlivé v prípade, ak množstvo kofeínu vyrovnáme pitím vody alebo iných nápojov bez kofeínu.

Ako spoznať, že máte

nedostatok tekutín?

- suchá sliznica

- únava, malátnosť, spavosť

- poruchy chôdze a pohybov

- pokles krvného tlaku

Pacientka, ktorú si lekári v americkom seriáli Pohotovosť nevšímali niekoľko hodín, vzala do rúk pištoľ a vyhrážala sa, že všetkých pozabíja. Nakoniec zastrelili ju. Pomiatla sa? Nie, konečná diagnóza znela, že bola totálne dehydrovaná.

Je vôbec možné, aby nedostatok tekutín v organizme spôsobil takú spúšť v psychike?

„Nemožno to vylúčiť, avšak omnoho väčšiu spúšť dehydratácia spôsobuje všetkým telesným orgánom. Takto si dennodenne vlastne všetci škodíme. Zabúdame totiž piť,“ hovorí internista MUDr. Ján Bielko.

Nespoliehajte sa na smäd

Signál ,,smäd“ prichádza obvykle oneskorene, pretože telo ho vysiela až vo chvíli, keď mu chýba približne 200 mililitrov tekutín. Ak teda pijeme, až keď sme smädní, pijeme prineskoro, pretože rovnováha tela je už narušená. Prvými náznakmi nerovnováhy sú únava a ťažkosti s koncentráciou.

Čo spôsobuje dehydratácia

Pri nedostatočnom príjme tekutín môže dôjsť k dehydratácii organizmu, keď sa narúšajú viaceré funkcie. Akoby z ničoho nič sa objavuje podráždenie, bolesti hlavy, znižuje sa celková výkonnosť. Pomaličky ale isto si takto „zarábame“ aj na problémy s obličkami. Voda totiž pomáha rozpúšťať vápnik v moči a zabraňuje tak vzniku obličkových kameňov. Voda funguje aj ako chladiaca kvapalina pri termoregulačných procesoch a chráni organizmus pred prehriatím.

Dehydratácia sťažuje dokonca aj náš pohyb, takže na akúkoľvek činnosť treba vyvinúť viac úsilia. Dvojpercentná strata tekutín, u 70-kilogramového človeka je to približne 1,5 litra, znižuje fyzickú výkonnosť až o 20 percent.

Malátnosť a únavu z tepla spôsobuje to, že potením sa z tela vylučujú aj minerály. Vtedy si treba dožičiť minerálky so zvýšeným obsahom kalcia, magnézia. Ak pijeme minerálky častejšie, mali by sme na etikete sledovať obsah sodíka, teda soli - mal by byť pod 300 mg na liter minerálky.

Naše bunky nepotrebujú

zafarbené tekutiny

„Jedinou tekutinou, ktorú bunky nášho tela potrebujú, je čistá voda. Vôbec nepotrebujú zafarbenú, osladenú a aromatizovanú tekutinu. Stačí úplne obyčajná voda. Za tú vám budú najvďačnejšie.“ tvrdí MUDr. Igor Bukovský z Fyziologického ústavu Lekárskej fakulty Univerzity Komenského.

Vieme však vôbec ako správne piť?

Deti by pili stále, zapíjajú aj polievku, pijú počas druhého jedla, pijú aj po jedle. Zakazovať im to? Veď dospelí to robia takisto.

„Nie je vhodné piť tesne pred jedlom, počas jedla, ani tesne po jedle,“ tvrdí Bukovský. Podľa jeho rád by sme mali začať deň pollitrom vlažnej vody nalačno. To sú asi dva poháre.

„O polhodinu sa výdatne naraňajkujte. V priebehu dopoludnia vypite ďalšie dva poháre vody. Hodinu po obede si pripravte ďalšie dva poháre vody a do večere ich vypite. Hodinu po večeri si dáte ešte dva poháre a máte to za sebou. Bunky organizmu sa potešia, obličkové a žlčové kamene nedostanú šancu.“

Deväť kociek cukru v plechovke koly

Dali by ste si čaj s deviatimi kockami cukru? Na tom by si pochutil asi málokto. Plechovku koly, ktorá obsahuje rovnaké množstvo si však dávame bežne. Približná odporúčaná denná dávka cukru je okolo 60 gramov, ak však vypijeme liter koly, fanty či mirindy, do žalúdka nám vkĺzne asi 24 kociek cukru, čo je takmer dvojnásobné množstvo dennej potreby. (uj)

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 044
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 494
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 476
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 392
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 852
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 250
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 300
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 492
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 108
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 745

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.