Športovať v zime? Komu by sa chcelo!

Patríte k tým, čo na výzvu pestovať fyzické aktivity aj počas chladných jesenných a zimných dní len mávnu rukou? Ak sa vám nechce do chladného počasia, vyberte sa trebárs na plaváreň, alebo si doma zabicyklujte, vaše telo vám bude vďačné.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)


Pohybu by sme sa rozhodne nemali vzdávať a ísť „aspoň“ na prechádzku za každého počasia. Odporúčajú to aj lekári. Prospejeme tým nielen svojmu imunitnému systému, ale aj srdcovo-cievnemu, pohybovému aparátu či zažívaniu.

O význame a dôležitosti pohybu sa hovorí na každom kroku, jeho nedostatok vedie k mnohým závažným civilizačným ochoreniam, avšak stále vo veľkej miere chýba v živote ľudí každého veku, malé deti nevynímajúc. Športovaniu sa nevyhýbajte ani v zime a nenechajte sa odradiť nepriaznivým počasím.

Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes je dostatok možností pestovať aj rôzne indoorové aktivity, vlastnú domácnosť nevynímajúc, ak si napríklad zadovážite rotoped či nejaké spratné cvičebné náradie. Vyberte si vhodný druh pohybu (bicyklovanie, plávanie...) a primeraná záťaž a tempo vám napomôžu udržiavať aj pohyblivosť najmä váhonosných kĺbov (bedrá, kolená, členky) bez toho, aby ste ich nadmerne preťažovali.

V zime pozor na kĺby

V porovnaní s príjemným jarným alebo teplým letným počasím sú v zime kĺby okrem námahy vystavené aj nepriaznivému pôsobeniu chladu. Pomôcť im podľa odporúčaní odborníkov môžete nielen vhodným oblečením, ale aj tak, že si budete dopĺňať zásoby kolagénu či už v potrave alebo formou výživových doplnkov. Čo je vlastne kolagén a na čo je dobrý?

Primárka MUDr. Elena Ďurišová z Reumatologicko-rehabilitačného centra v Hlohovci vysvetľuje, že „kolagén je hlavnou tkanivovou bielkovinou a má v ľudskom tele nezastupiteľnú úlohu. Je súčasťou medzibunkovej hmoty spojivových tkanív - hlavne šliach, kostí, chrupiek, kože - a dodáva im jedinečné vlastnosti. Všeobecne spája a spevňuje tkanivá, zabezpečuje im pevnosť a pružnosť“. Lekárka dodáva, že okrem toho má kolagén protizápalové účinky a podporuje aj obranyschopnosť organizmu.

Nielen kolagén

Aj kyselina hyalurónová je látkou, ktorú si telo samo vytvára a je prospešná vo viacerých smeroch. Lekárka vysvetľuje, že táto kyselina je jednou z hlavných zložiek medzibunkovej hmoty, tvorí súčasť spojivových tkanív, nájdeme ju v koži, v sklovci, ale aj v chrupkách a najviac hayluronanu obsahuje kĺbová tekutina.

Vo všeobecnosti táto telu vlastná látka zlepšuje kvalitu väziva a pomáha spomaľovať starnutie pokožky, kĺbov, ale aj vnútorných orgánov. Dostatočné množstvo kyseliny hyalurónovej je dôležité pre správne fungovanie organizmu.

Čo sa však deje, ak jej telo nemá dostatok? Napríklad pri osteoartróze – degeneratívnom ochorení kĺbov sa znižuje obsah tejto kyseliny a menia sa aj jej vlastnosti. Dôsledkom sú poruchy všetkých častí kĺbov – chrupiek, kostí, väzov i kĺbového puzdra a tieto poruchy sprevádzajú nepríjemné bolesti, ale aj znížená pohyblivosť.

Ako ju telu možno dodať

Jednou z možností je vonkajšia aplikácia, a to tak, že si ju vmasírujete do pokožky napríklad v oblasti bolestivých kĺbov. Používa sa aj pri rôznych skrášľovacích a omladzovacích procedúrach a dermatokozmetických zákrokoch určených na regeneráciu a omladenie pokožky tváre a krku.

Kyselinu hyalurónovú však môžete užívať aj vnútorne v podobe doplnkov stravy, čím nielen posilníte svoju imunitu, ale pôsobíte aj v prevencii nádorových ochorení, a najmä pomáhate obnovovať funkcie kĺbovej tekutiny, a tak aj kĺbov. Pri liečbe degeneratívnych ochorení, keď dochádza k zmene kvality vnútrokĺbovej tekutiny najmä v oblasti kolien, bedier, členkov, ale i drobných kĺbov končatín, je možné aj vnútrokĺbové podanie kyseliny hyalurónovej.

"Pomáha odstraňovať bolesti a priaznivo pôsobí aj na zmeny v štruktúre chrupky," dodáva primárka Ďurišová. V mieste aplikácie dokonca podnecuje a podporuje organizmus vo vytváraní vlastného kvalitného hyaluronanu, čo sa prejaví aj na celkovej kvalite života.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Rozprávkové tankovanie
  2. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  3. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  4. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  10. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 474
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 908
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 420
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 391
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 248
  6. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 545
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 912
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 6 605
  9. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 883
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 4 464