Čo riskujete pri športovaní v zime

Lekári nám v záujme zachovania dobrého zdravia odporúčajú dostatok pohybu počas celého roka. Beh je alternatívou, ktorú môže hoci aj denne praktizovať každý. Je však vhodné behať aj v zime?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Nezabúdajte, že ak ste počas celého roka nešportovali, nemôžete sa odrazu vrhnúť strmhlav do akejkoľvek fyzickej aktivity, tobôž nie v zime a vonku. V zime sú svaly a šľachy ešte viac náchylné na zranenie vplyvom nízkych teplôt, zvlášť ak máte chabú fyzickú kondíciu.

Na čo nezabudnúť, čo robiť a čo nerobiť

Ak ste priaznivec behania, nemusíte sa tejto pohybovej aktivity vzdať ani v chladnom zimnom počasí, treba sa však vhodne obliecť, obuť a vedieť, na čo dávať pozor, aké pravidlá dodržiavať a aké riziká nepodceňovať.

  • Hoci lekári radia chodiť von za každého počasia, extrémne nízke teploty nepodceňujte. Ak ortuť teplomera klesne viac ako desať stupňov pod nulu, radšej si zvoľte náhradnú indoorovú aktivitu.
  • Pred započatím každej športovej aktivity je dobré sa rozhýbať a rozcvičiť, zvlášť v prípade behania v mrazivom počasí.
  • Nezabudnite si chrániť hlavu a ruky i nohy, uniká cez ne dosť veľa tepla z organizmu, rukavice by mali byť samozrejmou súčasťou bežeckého výstroja. Čiapku si zvoľte ľahšiu, odolnú vetru, optimálna je špeciálna bežecká čiapka, alebo bežecká kukla, ktorá pomáha vytvárať optimálnu mikroklímu a odvádza vlhkosť.
  • Dôležité je vhodné oblečenie a obuv. Oblečte sa nie príliš teplo, ale nie tak, aby vám na začiatku bolo chladno. Vhodné je viacvrstvové oblečenie z funkčných materiálov, ktoré dokážu odvádzať vlhkosť a udržiavať teplo. Veľmi dôležitá je spodná vrstva – stavte na tzv. funkčnú bielizeň, pretože odsáva pot a udržiava telesnú teplotu, čím sa zabráni prudkému zníženiu teploty a následnému pôsobeniu chladu na svaly i kĺby.
  • Vetrovka by mala byť z materiálov špeciálne určených do chladného, veterného počasia, ktoré zabránia tepelným stratám. Niektoré bežecké vetrovky zvyknú mať aj našité reflexné prvky.
  • Nezabudnite, že v mrazivom počasí treba zvoliť miernejšie tempo, o to viac, ak fúka. Veľmi dôležité je pri behu správne dýchať. Snažte sa udržiavať rovnaký rytmus, bez ohľadu na rýchlosť behu. Odporúča sa jeden nádych na dva kroky a rovnako aj výdych na dva kroky.
  • Studený vzduch vdychujte nosom, nie ústami, prípadne si ústa chráňte šálom alebo šatkou alebo zvoľte bežeckú kuklu.
  • Nepodceňujte ani obuv – sneh a zľadovatený povrch môžu byť príčinou, že aj obyčajné behanie sa môže skončiť úrazom. Nohy by mali byť chránené aj pred chladom, vhodné sú termoponožky, lepšie podkolienky.
  • Pokiaľ idete behať, keď sa už stmieva a vaša trasa vedie popri ceste, nezabudnite si na oblečenie pripevniť reflexné prvky.
  • Po skončení nezabudnite na relaxačné a uvoľňujúce strečingové cvičenie a teplú sprchu.
  • Ak ste dobehali a ste premočení, lebo vás zastihol dážď alebo dážď so snehom, dôležité je hneď sa vyzliecť a neostávať v mokrom oblečení. Inak hrozí, že sa organizmus podchladí a vtedy je oveľa náchylnejší podľahnúť napríklad vírusovej infekcii.
  • Nezabúdajte aj na pitný režim, vyhnite sa však studeným nápojom.
  • Ak trpíte závažnejšími ochoreniami, pred tým, ako začnete športovať, sa poraďte s lekárom.

Pozor na omrzliny

Omrzlina má tri stupne závažnosti. Telovýchovný lekár Pavel Malovič vysvetľuje, že najprv je to len začervenanie a bolesť, potom koža zbelie, omrznuté miesto bolí a mierne znecitlivie. Pri treťom stupni zmodrá, opuchne a úplne znecitlivie, čo vedie k odumretiu kožného tkaniva.

„Na zmiernenie následkov omrzlín, a to už v prvom štádiu, ktoré býva často podceňované, treba urýchlene vyhľadať teplejšie prostredie. Postihnutú časť tváre - najčastejšie ušnice a nos, potom líce, vysušíme uterákom a zabalíme do niečoho teplejšieho. V prípade núdze oplachujeme vodou s maximálnou teplotou 37 až 42 °C – nie horúcou!!!, a môžeme podať liek na lepšie prekrvenie. Žiadne trenie snehom alebo hrejivou emulziou či krémom! Pokiaľ omrznuté miesto tváre do 20 – 30 minút „nepríde k sebe“ a nezlepší svoje krvné zásobenie (nezružovie), je nevyhnutné vyhľadať lekára,“ upozorňuje Pavel Malovič.

Na omrzliny aj prevenciou

Podľa lekára je pred odchodom na chladný vzduch vhodné opláchnuť si tvár studenou vodou a osušiť ju. Najrizikovejšie miesta, najlepšie však celú tvár teba dobre premastiť mastnejším krémom. „V lekárni si môžete kúpiť aj špeciálne krémy proti omrzlinám, napríklad s obsahom vitamínu E alebo koenzýmu Q10. Krémy a masti nosíme počas dlhšieho pobyt vonku pri sebe a pokožku kontinuálne premasťujeme. Je to jednoduchý recept, ale asi najúčinnejší – tvár bude svieža a príliš neutrpí ani v najväčších mrazoch,“ dodáva Pavel Malovič.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 823
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 779
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 19 786
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 17 320
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 914
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 12 662
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 878
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 5 076
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 4 967
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 4 687