Rada pri horúčavách: Napite sa, hoci vás smäd netrápi

Pri horúčavách hrozí kolaps, úrazy, ba aj smrť. Hoci to zdravotníci seniorom, ktorí sú jednou z najviac ohrozených skupín, opakujú každý rok, mnohí sa nechránia.

(Zdroj: Ilustračné - Fotolia)

BRATISLAVA. V čase horúčav, ktoré sa začali v polovici tohto mesiaca, v Univerzitnej nemocnici Bratislava mali v priemere 40 kolapsov z pobytu vonku alebo v prehriatych vnútorných priestoroch. Väčšinu tvorili ľudia nad 55 rokov.

„Najčastejšie ľudia kolabujú okolo obeda a podvečer,“ vraví hovorkyňa nemocnice Petra Stano Maťašovská. Ide o náhlu zmenu aktuálneho stavu, extrémne teplo však zhoršuje aj chronické ochorenia, najmä kardiovaskulárne, dýchacie, neurologické a psychické ochorenia. Aj v týchto prípadoch prevažujú seniori, dodáva hovorkyňa.

„Ľudia, aj tí starší, každoročne, keď nastúpia horúčavy nad 30 stupňov, situáciu trochu podcenia a precenia svoje sily,“ potvrdzuje Boris Chmel z operačného strediska Záchrannej zdravotnej služby.

Podľa skúseností záchranárov seniori nedodržiavajú pitný režim, vystavujú sa nadmerne slnku, nenosia nič na hlave, prechádzajú rýchlo z chladnejšieho do teplého prostredia a naopak. „Jednoducho namáhajú organizmus,“ vysvetľuje Chmel.

Nesprávne návyky

Dôvodov, prečo seniori patria k ľuďom viac ohrozeným horúčavami, je viac.

Horšie si udržiavajú telesnú teplotu, rýchlo sa preto prehrejú, no aj podchladia. Tiež si ťažšie udržiavajú dostatočné množstvo vody v organizme a tejto vody majú v tele celkovo menej (obličky horšie zadržiavajú vodu).

Keďže ich koža nie je toľko prekrvená, ťažšie odovzdávajú vlásočnicami teplo von z organizmu, zmenené majú aj potenie, vymenováva osobitosti staršieho organizmu prednosta geriatrickej kliniky Slovenskej zdravotníckej univerzity Štefan Krajčík.

Ľudia vo vyššom veku navyše nepociťujú smäd a ak ho aj pocítia, často zámerne nepijú. Napríklad len preto, aby obmedzili únik moču alebo častejšie chodenie na WC. Alebo si myslia, že keď nebudú piť, zmiernia svoje opuchy, na ktoré už užívajú močopudné lieky. Prípadne sa obávajú, že im ešte viac stúpne tlak.

„Všetko je to nesprávne,“ vystríha Krajčík.

Malý intímny test

Ak máte vysoký tlak alebo trpíte opuchmi, piť by ste mali toľko čo ostatní seniori - geriater odporúča dva, dva a pol až tri litre tekutín denne. Odporúča tiež malý test, vďaka ktorému spoľahlivo zistíte, či svoj pitný režim zanedbávate, alebo nie.

Stačí sledovať farbu svojho moču, hovorí. Ak je biely alebo slamovo žltý, všetko je v poriadku. Ak je tmavší, prípadne vás pri močení štípe, váš príjem tekutín je nedostatočný. Nie je to jedno - vysoké horúčavy a dehydratácia dokážu poškodiť napríklad obličky.

Vysoké teploty skomplikujú stavy pri vysokom, no aj nízkom tlaku. Pri slabosti, závrate či bezvedomí hrozia ťažké pády a úrazy.

Na druhej strane rozumne dávkované slnko dokáže zlepšiť psoriázu.

Spánok si žiada prípravu

V byte je 30 stupňov. Už normálne máte ťažkosti so zaspávaním a teraz je to ešte horšie. Čo s tým?

Najhoršie je len ležať a prevracať sa v posteli zo strany na stranu. Radšej sa večer pred spaním, keď je už menej horúco, poprechádzajte. Dajte si vlažnú sprchu – horúca ani studená nie sú vhodné. Horúca vás len viac zohreje, studená vás naopak zobudí.

Napite sa, časté návštevy WC nehrozia – ak je horúco, všetko spotrebujete a vypotíte.

Na noc nejedzte žiadne ťažké jedlá, alkohol (ako je napríklad pohár vína) nie je vhodný – vysušuje organizmus.

Nezabudnite vyvetrať miestnosť a spite pri otvorenom okne chránenom sieťkou proti nepríjemnému hmyzu. Okrem miestnosti sa odporúča vyvetrať aj periny či prikrývky. Pozor však, aby ste nezaspali v prievane.

V pálivom teple von? Len keď musíte

Sledujte výstrahy meteorológov v médiách alebo na webe. Pomôžu SOS náramky.

Aby ste prežili extrémne letné dni v zdraví, nestačí len piť. Chce to celkovú zmenu režimu. Napríklad ak slnko rozpáli ulice a nemusíte súrne niekam nakúpiť či na úrad, alebo k lekárovi, radšej von ani nechoďte. Keď sa predsa len vyberiete, vhodne sa oblečte.

Odev by mal byť ľahký, jednovrstvový a z prírodných materiálov (bavlna, ľan). Najvhodnejšie sú v lete svetlé farby (materiál sa toľko nezohrieva). Topánky by mali byť pohodlné a otvorené. Použite prikrývku hlavy, oči chráňte slnečnými okuliarmi.

Nejedzte žiadne ťažké jedlá, radšej sa sústreďte na zeleninu, ktorej na jedálnom lístku nikdy nie je dosť.

Mobil zapnutý!

Na slnku sa zdržiavajte čo najmenej, vyhľadávajte po ceste tienisté zákutia, oddýchnite si v nich krátko. Používajte kvalitné opaľovacie krémy s vyššími ochrannými faktormi (primerane pleti). Aký je vhodný pre vás, vám poradia napríklad v lekárni.

Povedzte niekomu blízkemu, kam idete a kedy sa chcete vrátiť. Ak máte, zoberte so sebou zapnutý mobilný telefón pre prípad, že by vám prišlo zle.

Výstrahy pred extrémnymi horúčavami pravidelne uverejňujú médiá – rádiá, televízie i noviny. Pokiaľ máte internet, nájdete ich na webovej stránke Slovenského hydrometeorologického ústavu www.shmu.sk.

SOS náramky

Pomocou môžu byť signalizačné pomôcky. Napríklad pred štyrmi mesiacmi spustila komerčnú službu SOS senior Záchranná zdravotná služba SR, v súčasnosti už majú stovky klientov.

Pri zhoršení zdravotného stavu treba zatlačiť tiesňové tlačidlo v náramku špeciálnych telefonických GPS hodiniek a majiteľ sa okamžite telefonicky spája s dispečerom. Služba je celoslovenská, nie je viazaná na domáci prístroj a možno ju preto využiť kdekoľvek vonku. Hodinky stoja okolo 120 eur, mesačne sa platí 5 eur za službu.

„Kontaktujú nás napríklad seniori, ktorí sa pre zhoršenie stavu nevedia vrátiť z prechádzky, najčastejšie mávajú pri horúčavách ťažkosti so srdcom,“ hovorí riaditeľ organizácie Tomáš Mydlo. Často netreba ani posielať výjazdové vozidlo, stačí na základe GPS signálu lokalizovať seniora a dať informáciu rodine.

Podobnú službu, avšak len pri pohybe v domácnosti, poskytuje napríklad ako sociálnu (teda nekomerčnú) službu mesto Banská Bystrica.

Čo znamenajú výstrahy meteorológov

Výstraha 1. stupňa

- „Pozoruj počasie, buď obozretný, získaj si informácie!“ Ohrozenou skupinou sú najmä ľudia v prírode.

Výstraha 2. stupňa

- „Buď pripravený konať, veľmi pozorne sleduj počasie a informácie o ňom!“ Ohrozenou skupinou môžu byť okrem ľudí v prírode aj ľudia mimo pevných budov a sídiel v rámci obcí.

Výstraha 3. stupňa

- „Konaj!“ Zvyčajne v oblasti, kde platí 3. stupeň výstrah, miestne autority a orgány koordinujú opatrenia a akcie na ochranu majetku, zdravia a životov obyvateľov. Preto treba ich pokyny a nariadenia sledovať (ale aj informácie o počasí) a správať sa podľa nich.

- Výstrahy 3. stupňa sú zriedkavé, avšak nik nevie povedať dopredu, či a koľko takých nebezpečných situácií sa počas napríklad tohtoročného leta vyskytne, že budú vyžadovať vydanie výstrahy 3. stupňa.

- Zatiaľ posledné výstrahy 3. stupňa v tomto roku boli vydané na silný vietor a pokrývali 14. a 15. marec. Pokrývali len niektoré oblasti Slovenska.

Zdroj: SHMÚ

Vedeli ste?

Čo piť a čo nepiť

Vhodné nápoje majú obsahovať čo najmenej cukru (do 6 percent), pretože sladké nápoje zvyšujú pocit smädu. Podľa odporúčaní Úradu verejného zdravotníctva nemajú obsahovať ani malé množstvo alkoholu, pretože alkohol zvyšuje metabolizmus a tým aj produkciu tepla v organizme.

Teplotu nápojov zdravotníci odporúčajú v rozmedzí 12 až 15 °C. Za vhodné sa považujú napríklad obyčajná voda, stolové minerálne vody s obsahom sodíka do 100 miligramov na liter, bylinkové čaje, ovocné čaje alebo šťavy.

Ako je to s UV faktormi

Najrozšírenejším spôsobom vyjadrovania stupňa ochrany krémami pred UVB žiarením je takzvaný ochranný faktor pred slnečným žiarením (OF / SPF- Sun Protection

Factor). Ten udáva, o aký násobok času po nanesení kozmetického výrobku na kožu si je možné predĺžiť pobyt na slnku bez jej začervenania.

Letné horúčavy a zdravie

Horúčavy ohrozujú najmä:

- deti do 4 rokov,

- seniorov nad 65 rokov,

- ženy - tehotné, dojčiace, s redukčnými diétami,

- dlhodobo chorých - s kardiovaskulárnymi, respiračnými alebo mentálnymi ochoreniami,

- ľudí s nadváhou,

- ľudí užívajúcich niektoré typy liekov (najmä na odvodnenie, vysoký krvný tlak),

- ťažko zdravotne postihnutých ľudí,

- ľudí s určitými profesiami (ťažko fyzicky pracujúci, športovci, administratívni pracovníci v nevhodne upravených kanceláriách),

- ľudí obývajúcich podkrovia, sociálne zariadenia, osamelo žijúcich ľudí.

Horúčavy môžu u človeka spôsobiť:

1. Únavu z tepla

- ide o prvú reakciu organizmu, po ochladení zmizne.

2. Dehydratáciu

prejavuje sa smädom, bielym povlakom na jazyku, suchými perami, závratom, kŕčmi, prípadne bolesťou brucha.

Ako jej predchádzať?

– Dodržiavajte pitný režim.

- Množstvo príjmu tekutín u človeka je individuálne a závisí od telesnej hmotnosti, veku a pohlavia, zloženia a množstva stravy, telesnej aktivity, teploty vzduchu alebo zdravotného stavu.

- Pre seniorov sa odporúčajú dva, dva a pol až tri litre tekutín denne.

- Pitný režim v lete znamená piť dostatočný objem tekutín po malých dávkach počas celého dňa.

3. Prehriatie

- môže vzniknúť pri dlhodobom vystavení sa vysokým teplotám a nedostatočným prijímaním tekutín, čo sa prejavuje potením, bledosťou, únavou, slabosťou, kŕčmi svalov, závratmi, nevoľnosťou, vracaním,

- pri prehriatí je telesná teplota normálna, koža studená a vlhká, pulz a dýchanie sú slabé a rýchle.

4. Úpal

prejavuje sa rozhorúčenou červenou pokožkou, zvýšenou teplotou až horúčkou bez potenia, opuchom, rýchlym silným pulzom, bolesťou hlavy, zmätenosťou, závratmi, nevoľnosťou, môže sa končiť bezvedomím.

Ako predísť úpalu a prehriatiu

- Vyhýbajte sa priamemu slnečnému žiareniu.

- Ak sa dá, vyhľadávajte rozumne klimatizované priestory (rozdiel medzi vonkajškom a vnútrom má byť najviac 5 stupňov Celzia), držte sa v tieni.

- Pozor pri ventilátoroch a výstupoch z klimatizácie – chladný vzduch vám nesmie prúdiť rovno na telo – hrozia bolesti.

- Dodržiavajte už opísaný pitný režim.

5. Úžeh

- slnečný úpal, ide o podráždenie mozgu a jeho blán priamym slnečným žiarením. Zväčša nevzniká sám osebe, ale spolu s úpalom. Príznaky sú podobné, navyše sa pridáva stuhnutie šije a podobné príznaky ako pri zápale mozgových blán. Pri úžehu môžu príznaky prísť s určitým oneskorením, napríklad v noci po opaľovaní.

Ako predísť úžehu

Nezdržiavať sa dlho na otvorenom slnku.

Chrániť si hlavu pokrývkou.

6. Kŕče

- prejavujú sa v oblasti brucha a končatín po veľkých stratách vody a solí z tela (napr. silným potením).

Ako predísť kŕčom

Oddychujte na chladných miestach, dodržiavajte pitný režim.

Ak sa kŕče objavia, premasírujte postihnuté miesto.

Prvá pomoc pri úpale a prehriatí

Preneste postihnutého do chladnejšieho prostredia.

Sledujte stav vedomia.

Ak je pri vedomí:

Položte postihnutého na chrbát s vyvýšenými nohami (napríklad ich podložte dekou, vankúšom, taškou a podobne).

Uvoľnite tesný odev na krku, hrudníku a v páse.

Zabezpečte dostatok vzduchu.

Podajte tekutiny: pitnú vodu, stolovú vodu, nesladený čaj.

Začnite s ochladzovaním akýmkoľvek spôsobom (potierajte postihnutého vlažnou vodou, ovievajte ho, prikladajte chladné obklady (aj s ľadom, ak ho máte po ruke) na krk, pod pazuchy, do slabín.

Prikryte postihnutého vlhkou plachtou.

Pri prevoze k lekárovi použite klimatizáciu v aute alebo pootvárajte okná. Alebo volajte pomoc na čísle 112, resp. 155.

Ak nie je pri vedomí:

Skontrolujte dýchanie.

Privolajte záchranku na čísle 112, resp. 155.

Podľa zásad prvej pomoci začnite s oživovaním.

Zdroj: rady lekárov, stránky regionálnych úradov verejného zdravotníctva

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 17 039
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 747
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 7 565
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 416
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 861
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 566
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 499
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 739
  9. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 367
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 323

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 235 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

KOMENTÁRE

Richter je len začiatok

Intelektuálny a marketingový trust Smeru momentálne pracuje na revitalizačnom programe.

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

Neprehliadnite tiež

Otras mozgu a jeho následky by u detí mohol odhaliť pľuvanec

Test môže predpovedať, kedy u dieťaťa odznejú príznaky otrasu mozgu.

Päť spôsobov, ako zabrániť pískaniu a hučaniu v ušiach

Nepríjemné zvuky môže spúšťať aj vysoký krvný tlak, či problémy s chrbtom.

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Spornú štúdiu o cukre objavili po päťdesiatich rokoch

Správanie cukrovarníkov vraj pripomínalo tabakový priemysel.

Sexi alebo agresívne? Vašu náladu môže ovplyvniť typ alkoholu

Obsah pohárika môže rozhodnúť o tom, ako sa budete cítiť.