SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Stručný návod na prežitie leta

Letné horúčavy sú zaťažkávacou skúškou aj pre zdravých, nehovoriac o senioroch či ľuďoch trpiacich závažnými, najmä srdovo-cievnymi ochoreniami. Ak budete dodržiavať nasledujúce odporúčania, môžete výrazne znížiť zdravotné riziká, ktoré súvisia s vysokými

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

a úmornými horúčavami.

Pitný režim – nezabúdajte piť priebežne počas celého dňa v menších dávkach. Opäť treba zdôrazniť, že najlepšia je čistá voda. Nepite príliš studené nápoje, seniori aj ich blízki by nemali zabúdať, že v staršom veku človeku nepociťuje smäd ani pri dehydratácii. O to dôležitejšie je u seniorov kontrolovať príjem tekutín.

Jedzte ľahké jedlá – v horúčavách sa vyhýbajte ťažko stráviteľným, mastným jedlám. Uprednostnite zeleninové šaláty, vhodnejšie sú ľahšie dresingy na báze olivového oleja a citrónovej šťavy, ryby, hydina, ľahké polievky, jedlá z čerstvej, dusenej alebo na pare pripravenej zeleniny.

Skryť Vypnúť reklamu

Vhodne sa obliekajte – pred horúčavou sa chráňte ľahkým priedušným oblečením z prírodných a bledých materiálov, ktoré zakryje väčšinu tela, medzi oblečením a vašou kožou sa tak vytvorí relatívne stabilná mikroklíma. Nezabúdajte ani na pokrývku hlavy a kvalitné slnečné okuliare. Takisto topánky by mali byť vzdušné a pohodlné, aby sa vám nepotili nohy a pritom by ste v nich mali nohu pevnú.

Vetrajte – pozor, aj vetrať treba v horúčavách správne. Izby, ktoré sú priamo vystavené slnku vetrajte len večer, keď sa ochladí, na ochladenie vzduchu môžete použiť aj mokré uteráky rozložené na radiátoroch. Ak máte možnosť, prevetrajte večer byt tak, že pootvárate všetky okná, aby vzduch mohol čo najlepšie prúdiť. Ak používate ventilátor, nemal by byť nasmerovaný priamo na vás

Skryť Vypnúť reklamu

Sprchujte sa - rozhorúčenosť pomôže zahnať aj vlažná sprcha. Rozhodne sa však nesprchujte v príliš studenej vode, mohli by ste si spôsobiť teplotný šok. Najprv začnite príjemne teplou, postupne ochladzujte a skončite vlažnou vodou. Postupujte od chodidiel smerom hore. Aj na kúpalisku či pri mori nie je bezpečné skákať rozhorúčení do vody, najprv sa treba postupne ochladiť, do vody vchádzať postupne.

Natierajte sa – vhodné prípravky s ochranným faktorom by mali byť samozrejmosťou. Nezabúdajte si natierať aj tvár a pokožku aj pod oblečením, ktoré takisto prepúšťa UV žiarenie. Používajte opaľovací krém s vysokým UV faktorom. Prípravkami na opaľovanie sa ponatierajte 20 – 30 minút pred pobytom na slnku. Nezabudnite si natrieť aj nos, uši, priehlavky nôh alebo krk – miesta na tele, na ktoré mnohí často zabúdajú. Znamienka si natrite špeciálnou tyčinkou s vysokých ochranným faktorom. Pre deti sú vhodnejšie prípravky na opaľovanie s minerálnymi filtrami, nie chemickými.

Skryť Vypnúť reklamu

Žiarenie UVB spôsobuje spálenie pokožky, kým žiarenie UVA preniká hlbšie do kože a podporuje starnutie pokožky. UV žiarenie môže vážne poškodiť DNA kožných buniek. Dôsledkom môže byť obávaná rakovina kože. Toto riziko sa zvyšuje s počtom a závažnosťou spálení, ktoré ste utrpeli počas života.

Nezabudnite ani na vhodné ošetrenie pokožky po slnení, hydratujte ju nielen zvnútra dodržiavaním pitného režimu, ale aj vhodnými hydratačnými prípravkami. Dámy môžu nosiť v kabelke aj rozprašovať s čistou vodou, ktorou si možno podľa potreby postriekať tvár, zátylok či ruky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 232
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 091
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 19 076
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 513
  5. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 8 026
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 811
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 518
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 298
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 034
  10. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat 7 030
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Pandémia si vyžiadala 4 411 obetí.

4 h
Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

15 h

Anonym sa hlásil ako kastrát. Našli uňho aj detské porno.

13 h

Ktohovie ako si chlapci náckovia vyrátali svoje odstavenie od vodcu, ale asi im to už začína dochádzať.

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

15 h
Očkovacie centrum v meste Givataim,

Účinnosť môže byť viac ako 95 percent.

26. jan

V prípade juhoafrického variantu sú protilátky šesťnásobne menej účinné.

25. jan
Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

25. jan