Nie je tuk ako tuk, zlým sa treba vyhýbať

Medzi tukmi, ktoré prijímame v potrave, treba rozlišovať, nie všetky sú „zlé“. S tukmi to nepreháňajte, avšak ani ich úplné vylúčenie z jedálneho lístka zdraviu neprospieva.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

V našej strave majú tuky nezastupiteľnú úlohu. Ak by sme ich úplne vynechali, dôsledkom by boli vážne zdravotné problémy. Tuky sú nielen zásobáreň energie, ale umožňujú vstrebávanie v tukoch rozpustných vitamínov, v detstve zohrávajú dôležitú rolu pri rozvoji mozgu, nervovej sústavy, rozumových schopností a majú významnú rolu aj v prevencii viacerých ochorení. Nielen nedostatok, ale aj nadbytok škodlivých tukov negatívne ovplyvňuje zdravie v podobe obezity, aterosklerózy a ďalších, z toho vyplývajúcich zdravotných problémov a ochorení.

Je ich viacero

Základnou zložkou každého tuku sú mastné kyseliny a glycerol. Mastných kyselín je známych viac ako stovka a sú jednou z najdôležitejších skupín organických látok, ktoré sa vyskytujú v živočíšnej i rastlinnej ríši. Rôzne druhy mastných kyselín zodpovedajú za vlastnosti konkrétneho tuku, ako aj za to, či je pre naše zdravie prínosom, alebo nám škodí.

Človek potravou prijíma tieto hlavné typy mastných kyselín:

nasýtené a nenasýtené, nenasýtené môžu byť:

  • mononenasýtené,
  • polynenasýtené (omega 3 a omega 6),
  • transmastné.

Nasýtené mastné kyseliny

Obsahujú ich najmä potraviny živočíšneho pôvodu, ale nájdeme ich aj v niektorých rastlinách (napríklad kokosový a palmový olej). „Ich zvýšený príjem má za následok zvyšovanie hladiny LDL a celkového cholesterolu v krvi, a tiež vznik obezity a vývoj aterosklerózy.

Výnimku tvorí len kyselina stearová, ktorá sa v tele rýchlo mení na kyselinu olejovú, ktorá hladinu cholesterolu nezvyšuje,“ vysvetľuje praktická lekárka Iveta Vaverková. A v akých potravinách je najviac nasýtených MK? Je to najmä bravčové mäso a tučné mliečne produkty. „Podiel týchto kyselín v prijímanej potrave by nemal prekročiť 7 – 10 % z celkového príjmu energie denne,“ dodáva lekárka.

Prospešné „omegy“

Ďalšiu skupinu tvoria nenasýtené mastné kyseliny (NMK). Polynenasýtené sú známe omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Nájdeme ich najmä v rastlinných tukoch, v menšom množstve v potravinách živočíšneho pôvodu. Výnimkou je rybí tuk, ktorý obsahuje dostatok omega 3 NMK. Tieto mastné kyseliny sa označujú aj ako esenciálne, pretože telo si ich nevie vytvoriť. Musíme ich nevyhnutne prijímať v potrave.

Lekárka uvádza, že mnohé vedecké štúdie potvrdili priaznivý vplyv týchto kyselín na zníženie hladiny LDL cholesterolu a majú preventívny účinok na srdcovo-cievne ochorenia. Ďalej vysvetľuje, že nenasýtené mastné kyseliny sa môžu vyskytovať v dvoch formách: cis- a trans- forme, a od konkrétnej formy závisia aj chemicko-fyzikálne vlastnosti takejto mastnej kyseliny.

Škodlivé transtuky

Ak sa hovorí o škodlivých tukoch, nie sú to len nasýtené, ktoré obsahujú najmä potraviny živočíšneho pôvodu. Zlú službu vášmu zdraviu urobia aj transmastné nenasýtené kyseliny. Ak ich budete jesť priveľa, môžu dokonca oveľa výraznejšie zvyšovať hladinu „zlého“ cholesterolu ako nasýtené tuky. Aj transtuky sú tak závažným rizikovým faktorom pre rozvoj aterosklerózy.

„Zvýšenie hladiny LDL cholesterolu je hlavným rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Závažnosť sa dá priblížiť skutočnosťou, že každé zvýšenie príjmu energie prostredníctvom tzv. transtukov o 2 % zvyšuje dvojnásobne riziko srdcovo-cievnych ochorení,“ upozorňuje Ľubomír Valík, potravinový technológ z STU.

Kde sú

Ak sa pýtate, kde transtuky môžete nájsť, tak častým zdrojom sú napríklad nekvalitné margaríny, pri výrobe ktorých výrobcovia používajú lacné a zastarané stužovacie technológie (čiastočná hydrogenácia). Môžu obsahovať 14 – 21 % transmastných kyselín. Kvalitné margaríny obsahujú minimálne množstvá transtukov – od 0,3 maximálne do 1 %.

Lekárka hovorí, že pri výrobe kvalitných tuhých a polotuhých margarínov sa využívajú moderné spôsoby. „Navyše značkové kvalitné margaríny sú obohatené o vitamíny a obsahujú oveľa viac nenasýtených mastných kyselín. Tým je ich užívanie prospešné pre organizmus,“ dodáva Vaverková.

Sú margaríny bezpečné?

Ľubomír Valík vysvetľuje, že vzhľadom na legislatívne snahy orgánov v rozhodujúcich štátoch sveta, ako aj na konkurenčný boj medzi výrobcami je obsah trans MK v tukoch prísne sledovaný a ich obsah sa musí udávať na obale výrobku. Niektoré štáty dokonca používanie transtukov zakázali. „Konzumácia tukov s nízkym a deklarovaným obsahom trans MK je bezpečná.

Takéto výrobky poskytujú obyčajne známi výrobcovia, ktorí idú otvorene so svojím menom na trh. Označovanie ich výrobkov je obyčajne zreteľné a obsahuje konkrétne hodnoty ich obsahu. Napríklad menej ako 1 alebo 2 %, alebo 0,2 až 0,5 g na porciu a podobne,“ hovorí odborník.

Napečte si radšej doma

Rozvážni buďte nielen pri výbere samotných margarínov. Lekárka upozorňuje, že transmastné kyseliny môžu byť aj v tukových nátierkach a rôznych pekárenských výrobkoch, kde boli použité nekvalitné margaríny – napr. koláče, zákusky, krekry, trvanlivé pekárenské výrobky.

Vysoký obsah transtukov majú aj jedlá rýchleho občerstvenia, kde sa na prípravu používa nekvalitný alebo nevhodný olej či čiastočne stužený tuk. Príkladom sú hranolčeky, vyprážaný karfiol, langoše, šišky a pod. Napečte si preto radšej doma, kde viete, aký tuk na pečenie použijete.

Vaverková dodáva, že „konzumáciou živočíšnych výrobkov, plnotučných výrobkov, stužených tukov sa trans-NMK dostávajú do organizmu človeku, kde sa môžu ukladať v depotnom tuku (tuková rezerva), poprípade prejsť do materského mlieka.“

Mlieko i granátové jablko

Lekárka vysvetľuje, že transmastné kyseliny môžu vznikať nielen pri stužovaní tukov, ale aj prirodzenou formou, a to činnosťou mikroorganizmov v bachore hovädzieho dobytka. Tak sa dostávajú do mlieka, následne do mliečnych výrobkov a ukladajú sa v živočíšnom tuku.

Zaujímavosťou je, že ich nájdeme dokonca aj v granátovom jablku. „Pre prevenciu hypercholesterolémie a srdcovo-cievnych ochorení je optimálne nahradiť živočíšne tuky (maslo, masť, tučné mäso, vysokotukové mliečne výrobky, údeniny a pod.), ktoré obsahujú nasýtené MK a cholesterol, tukmi rastlinného pôvodu a tukom z rýb,“ dodáva odborníčka.

Čo je dobré vedieť o olejoch

Nie je olej ako olej, a preto je vhodné mať doma viacero druhov, podľa špecifického uplatnenia a nielen jeden druh. Polynenasýtené mastné kyseliny sú veľmi citlivé na vysoké teploty, takže vyprážať na olejoch, ktoré ich obsahujú, nie je vhodné. Podľa odborníkov je dôležité striedať jednotlivé druhy práve pre rôzny obsah polynenasýtených mastných kyselín.

V niektorých olejoch, najmä v slnečnicovom, je vysoký podiel tzv. omega 6 nenasýtených mastných kyselín. Iné zasa obsahujú oveľa viac omega 3 NMK, je to najmä repkový alebo ľanový olej. Okrem absolútneho príjmu nenasýtených mastných kyselín je veľmi dôležitý aj pomer „omega trojok“ ku „omega šestkám“.

Podľa odborníkov na výživu v našej strave dlhodobo prevláda práve vysoký podiel omega 6 nenasýtených mastných kyselín. Z nich sa v organizme tvoria niektoré látky, ktoré majú prozápalový a prozrážavý účinok.

Naopak, z „omega trojok“ sa tvoria podobné látky, ale s opačným – protizápalovým a protizrážavým účinkom. Ak teda prijímame priveľa omega 6 NMK, v organizme prevládajú zápalové procesy. Preto je veľmi dôležité zvýšiť príjem omega 3 NMK, aby sme pomer zlepšili.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 698
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 570
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 037
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 481
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 577
  6. Splnený sen 2 236
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 986
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 198
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 125
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 048

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

TECH

Microsoft vydal veľkú aktualizáciu pre Windows. Pozrite si novinky

???????Je zadarmo pre všetkých používateľov Windows 10.

Neprehliadnite tiež

Cukor chutí aj nádorom, sú po ňom agresívnejšie

Obrovské množstvá cukru v potrave spôsobujú rast a šírenie nádorov.

Rok učenia predĺži život a fajčenie ukradne roky, ukázala veľká štúdia

Koľko času človek získa zhodeným kilom nadváhy alebo rokom štúdia naviac.

Ako cigaretové filtre uškodili fajčiarom aj prírode

Prečo by mohli cigarety bez filtra pomôcť znižovať počet fajčiarov a výskyt rakoviny.

Lektorka varenia: V regáloch je veľa predražených módnych hitov

O mýtoch v stravovaní hovorí lektorka zdravého varenia a autorka blogu Terapia jedlom SILVIA HORECKÁ.