Čo jesť a ako cvičiť pri osteoporóze

Okrem liekov vám pri osteoporóze lekár odporučí aj dostatok vhodného pohybu. Dôležitá je však aj zdravá a vyvážená strava. Poradíme vám, ako cvičiť a čo jesť, aby ste ochorenie dostali pod kontrolu.

Mak patrí k potravinám s najvyšším obsahom vápnika.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Ak už niekomu diagnostikovali osteoporózu, na liečbu sa podľa reumatologičky Ľubice Čápovej používajú dva typy liekov. Jeden je určený potláčanie odbúravania kostnej hmoty a druhou skupinou sú lieky, ktoré podporujú novotvorbu kostí. V rámci liečby sa dopĺňa aj vitamín D a vápnik.

„Na diagnostikovanie osteoporózy sa využíva denzitometria – meranie hustoty kostí, potom sú to laboratórne vyšetrenia, ktoré zisťujú kalcio-fosforový metabolizmus – čiže, aká je hladina vápnika v krvi a aký je odpad vápnika v moči. Podľa toho sa pridáva množstvo vápnika, ktoré má pacient užívať,“ vysvetľuje lekárka.

Treba jej predchádzať

Ako v prípade mnohých ochorení aj pri osteoporóze je dôležitá prevencia. Mali by sme s ňou začať už v detstve, a to vhodnými stravovacími návykmi a dostatkom pohybu. Okrem vápnika a vitamínu D sú pre stavu a kvalitu kostí dôležité aj ďalšie látky – fosfor, horčík, vitamíny C, K, B12 a B9 – kyselina listová. Príjem týchto látok je, samozrejme, dôležitý počas celého života, nielen v detskom veku.

Lekárka zdôrazňuje, že staršom veku si v rámci prevencie treba dávať pri chôdzi pozor napríklad na prekážky, aby ste sa vyhli úrazu. Mali by ste si nechať vyšetriť aj zrak. Ak totiž dôjde k pádu, osteoporotický pacient sa zlomí a také zlomeniny sa veľmi komplikovane hoja, dôsledky môžu byť aj veľmi závažné.

Hýbte sa

Dôležitou súčasťou prevencie je spomínaný dostatok pohybu. Mali by sme mu venovať aspoň pol hodiny denne, prospeje to nielen našim kostiam, ale aj srdcovo-cievnemu systému a zlepšeniu celkového zdravotného stavu vôbec. Pohyb pomáha väčšej hustote kostí, ako aj ich lepšiemu minerálnemu zloženiu, pomáha spevňovať kostné vrstvy, takže kosti sú potom odolnejšie aj pri prípadnom páde alebo údere.

Nezabúdajte ani na pravidelné lekárske prehliadky, ktoré môžu pomôcť včas odhaliť osteoporózu. Dôsledne dodržiavajte aj pokyny lekára v prípade, že už osteoporózu trpíte a liečite sa.

Ako cvičiť s osteoporózou

  • cvičte denne, lepšie je kratšie a častejšie,
  • cviky opakujte päť- až desaťkrát,
  • vyhýbajte sa prudkým pohybom,
  • necvičte tesne po jedle,
  • na cvičenie používajte vhodný odev,
  • pred cvičením si zahrejte telo napríklad rýchlejšou chôdzou,
  • ak sa pri cvičení objaví bolesť, hneď cvičenie prerušte a informujte svojho lekára.

Zopár cvikov

  1. Ľahnite si na chrbát, vystreté dolné končatiny (s predpnutými špičkami) zdvihnite tak, aby bedrová chrbtica ostala na podložke. Vystretými dolnými končatinami kmitajte striedavo vo vertikálnej a horizontálnej polohe.
  2. V ľahu na chrbte si chyťte kolená so súčasným nádychom. Hlavu majte položenú na podložke. Pri pomalom výdychu si kolená priťahujte smerom k hrudníku.
  3. Sadnite si vzpriamene na stoličku, spojte dlane tak, aby predlaktie ležalo vodorovne v jednej priamke a tlačte dlane proti sebe 5 až 8 sekúnd. Potom tlak uvoľňujte tiež počas 5 až 8 sekúnd. Cvičenie opakujte 10-krát.
  4. Seďte vzpriamene na stoličke. Ruky presuňte za hlavu, kde si ich spojte. V tejto polohe tlačte celé horné končatiny smerom dozadu. Zatlačenie (asi 5 sekúnd) striedajte s uvoľnením (tiež asi 5 sekúnd). Opakujte 15-krát.

Čomu sa treba vyhýbať

  • dlhodobému sedeniu v mäkkých kreslách a sedačkách,
  • dlhému státiu a noseniu ťažkých bremien,
  • zdvíhaniu ťažkých predmetov (vrátane ich posúvania),
  • prudkým a rotačným pohybom,
  • skokom a došľapu z výšky,
  • pádom či už doma alebo vonku.

Obsah vápnika v niektorých potravinách

Potravina

Obsah vápnika v mg/100 g

mak

1400

syr ementál

887

bryndza

644

tvaroh mäkký tučný

366

orechy miešané

78

kel

115

žĺtok (jeden žĺtok = 140 mg vápnika)

700

brokolica

105

losos

91

zelená fazuľa, hrach

57

Obsah vitamínu D v niektorých potravinách

Potravina

Obsah vitamínu D v IU/100 g

úhor

1600

losos

480

tuniak

240

sardinky v oleji, údený losos

200

treska, šťuka, maslo, šľahača

40

makrela, platesa, tuniak v oleji

120

kreveta

20

ementál 45 %

102

tučný tvaroh

8

plnotučné mlieko

0,8

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 178
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 733
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 179
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 258
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 398
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 910
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 856
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 786
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 711
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 460

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.