SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Pri konzumácii tukov sa treba riadiť tretinovým pravidlom

Na jeseň sa náš jedálny lístok mení. Namiesto čerstvej zeleniny, ovocia a ľahkých jedál uprednostňujeme ťažšie, mastnejšie pokrmy. Telo si tak robí zásoby na chladné mesiace. Viete však, ako správne narábať s tukmi na jedálnom lístku?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Podľa Štatistického úradu SR sme počas rokov 2007 až 2011 denne spotrebovali na obyvateľa (vrátane dojčiat!) 115,4 gramu tuku. Je to o 38,5 % viac, než odporúčajú odborníci na zdravé stravovanie. Množstvo tukov, ktoré denne prijímame v potrave, je jedna stránka problému, druhou je ich zloženie.

Tukov (mastných kyselín) je viacero druhov – z hľadiska pôvodu ich delíme na rastlinné a živočíšne. Z chemického hľadiska rozlišujeme mastné kyseliny nasýtené, nenasýtené – tie môžu byť mono- a polynenasýtené, a transmastné.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Viacero druhov

Nasýtené tuky nájdeme najmä v živočíšnych potravinách, mononenasýtené v rastlinných olejoch a polynenasýtené tuky v rastlinných olejoch, orechoch a semenách a rybách.

Polynenasýtené tuky, veľmi dôležité pre zdravie, odborníci označujú aj ako esenciálne, pretože telo si ich nedokáže samo syntetizovať a musíme ich prijímať v potrave. Transmastné tuky majú nálepku „nezdravé“, obvykle ich nekvalitné margaríny vyrábané starými metódami, v menších množstvách sú aj v živočíšnom tuku prežúvavcov či v mliečnom tuku.

Nie je tuk ako tuk

Nerozhoduje teda len to, koľko tuku zjeme, ale aj aké je jeho zloženie. Podľa odborníkov by sme sa mali riadiť tzv. tretinovým pravidlom, čiže rôzne druhy tukov by mali mať v našej strave tretinové zastúpenie. Pre lepšiu predstavu: nasýtené mastné kyseliny získavame najmä zo živočíšnych tukov: maslo, slanina, masť, mäso, mlieko a mliečne výrobky. Nasýtené tuky môžu byť aj v niektorých rastlinných tukoch, najmä v kokosovom či palmovom oleji, ktoré sa však u nás veľmi málo využívajú.

Tretinové pravidlo

Tretinu celkového objemu tukov, ktoré denne skonzumujeme, by mali tvoriť nasýtené, tretinu mononenasýtené a tretinu polynenasýtené tuky.

Okrem toho by tuky mali tvoriť tretinu z celkového odporúčaného denného príjmu energie. Aby ste si to vedeli lepšie predstaviť, znamená to asi 70 g tukov na deň. A z nich by teda dve tretiny mali pripadnúť na rastlinné tuky s vysokým podielom nenasýtených mastných kyselín.

Dobré tuky

Ako dobré tuky označujú odborníci mono- a polynenasýtené mastné kyseliny. K mononenasýteným patrí podľa odborníčky na výživu, MUDr. Alžbety Béderovej zo Združenia pre zdravie a výživu napríklad omega 9 kyselina olejová. Obsahujú ju rastlinné oleje a semená, ryby, avokádo, repkový a olivový olej, a tiež kvalitné výrobky z nich (margaríny, roztierateľné tuky, majonézy), tiež lieskové, pekanové a kešu orechy, mandle, arašidy a pistácie.

Polynenasýtené tuky sú napríklad omega 6 kyselina linolová alebo omega 3 kyselina alfa-linolénová. Nájdeme ich v rastlinných olejoch (slnečnicový, sójový, repkový, ľanový), v kvalitných margarínoch a rastlinných nátierkach z nich vyrobených, a tiež v orechoch a semenách. „Dôležité omega 3 mastné kyseliny EPA – eikozapentaenovú a DHA – dokozahexaenovú obsahujú predovšetkým tučné morské ryby a morské živočíchy,“ dodáva lekárka.

Prečo veľa tuku škodí

Nasýtené a transmastné tuky telu neprospievajú, zvyšujú podľa odborníčky hladinu cholesterolu v krvi, a tým aj riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Ak obmedzíte potraviny živočíšneho pôvodu, automaticky obmedzíte aj príjem nezdravých tukov.

Spomínané „dobré tuky“ zasa priaznivo pôsobia v prevencii civilizačných ochorení. „Ich prednosťou je, že prispievajú k udržaniu normálnej hladiny triglyceridov a cholesterolu v krvi, ale najmä pozitívne vplývajú na tvorbu LDL receptorov v pečeni. Tieto látky zachytávajú a rozkladajú zlý cholesterol, čím klesá riziko atériosklerózy a tvorby krvných zrazenín,“ vysvetľuje lekárka.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  2. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  3. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  4. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  5. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  6. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Zmeniť kuchynský odpad na substrát do kvetináča už dokáže každý
  2. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  3. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  4. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  7. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  8. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  9. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  10. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 11 549
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 639
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 8 247
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 161
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 317
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 4 615
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 725
  8. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 677
  9. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 613
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 453
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bitka futbalových chuligánov počas zápasu Trnava - Slovan.

Bitka v Trnave bola návratom do minulého storočia.


a 1 ďalší 10 h
Rozhovory ZKH: Alojz Baránik.

Generálny prokurátor Žilinka by mal podľa Alojza Baránika odstúpiť.


a 1 ďalší 5 h

Romana Tabák je absolútne nedoceneným zjavom aktuálneho parlamentu.


Skryť Zatvoriť reklamu