Čo má spoločné tučnota s cukrovkou

Trápite s s nadbytočnými kilogramami? Problémy s figúrou a dobre padnúcimi šatami je jedna stránka problému, tou horšou sú závažné zdravotné riziká, ktoré sa s obezitou spájajú.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Jedným z nich je cukrovka 2. typu. Diabetikov tohto typu neustále pribúda a, žiaľ, zvyšuje sa aj počet detských pacientov. Keďže cukrovka je ochorenie, ktoré môžu sprevádzať aj rôzne závažné komplikácie, je potrebné čo najjasnejšie identifikovať príčiny, ktoré k jej vzniku prispievajú.

Hľadáte partnera?
SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
zoznamka_dvaja.sme.sk.jpg
Seriózne zoznámenie

K závažným rizikovým faktorom patrí obezita. A tak je zníženie hmotnosti nielen významnou súčasťou prevencie cukrovky, ale ak už aj túto chorobu máte a chcete ju dostať čo najviac pod kontrolu, rozhodne by ste mali schudnúť.

Čísla, ktoré varujú

Nadváha je problémom viac než 1,1 miliardy dospelých, pričom 312 miliónov z nich je vyslovene obéznych. Za posledných 30 rokov významne narástol počet dospelých s diabetom 2. typu. Podľa odborníkov sa ich počet od roku 1980 do roku 2008 sa viac ako zdvojnásobil a prognózy vôbec nie sú ružové. Podľa odhadov bude do roku 2030

viac ako 500 miliónov cukrovkárov. A diabetes 2. typu je ochorením, ktorého liečba zhltne značnú časť výdavkov na zdravotnú starostlivosť. Navyše výrazne znižuje kvalitu života pacienta.

Obezita je zásadné riziko

Najsilnejším rizikovým faktorom cukrovky 2. typu je obezita. Vzhľadom na spojitosť medzi priberaním a cukrovkou je najdôležitejšie zamedziť priberaniu, možno tak predísť alebo spomaliť vznik diabetu 2. typu. Zníženie telesnej hmotnosti sa odporúča aj tým, ktorí už cukrovkou 2. typu trpia. Odborníci potvrdzujú, že u pacientov, ktorí schudli a dokázali si hmotnosť udržať, sa zistil ústup tohto ochorenia.

Strážte svoje kilogramy

Ak konšpiračné teórie o nenásytných farmafirmách, ktoré sa tešia z chronicky chorých pacientov, patria do portfólia vašich obľúbených tém, nezabúdajte, že nezdravý životný štýl, ktorý je rizikovým faktorom mnohých civilizačných chorôb, je otázka vašej slobodnej voľby. Je na každom z nás, či uprednostní zdravú racionálnu stravu pred prejedaním sa nezdravými jedlami, či namiesto denného pohybu budeme radšej vylihovať pred televízorom a pestovať si tukové vankúše.

„Účinná kontrola telesnej hmotnosti je neodmysliteľnou súčasťou zdravého životného štýlu. Zdravá telesná hmotnosť je významnou súčasťou prevencie nielen cukrovky 2. typu, ale aj srdcovo-cievnych chorôb a zhubných rakovinových nádorov,“ hovorí MUDr. Peter Minárik, odborník na obezitu, výživu a zdravý životný štýl.

Pohybu nie je nikdy dosť

Zamerajte sa nielen na príjem energie v potrave, ale aj na jej výdaj. Princíp je v tom, že ak príjem energie bude vyšší ako jej výdaj, tak budete priberať. Podľa odborníkov bazálny metabolizmus pri náraste hmotnosti nehrá veľkú úlohu, ale veľmi dôležitá je telesná aktivita.

Fitnes trénerka Denisa Lipovská vysvetľuje, že „pokiaľ je hladina inzulínu vysoká, nie je možné zbavovať sa tukov, k ich spaľovaniu dochádza až po jej znížení. Preto má pri prevencii cukrovky veľký význam telesná aktivita, ktorá vedie k nárastu citlivosti na inzulín, na základe ktorej telo produkuje menšie množstvo inzulínu a človek môže chudnúť.“

Okrem telesnej aktivity odporúča sledovať aj glykemický index skonzumovaných jedál a vyberať si skôr tie, ktoré ho majú nižší. Telo si energiu z nich rozkladá postupne a nevznikajú také výrazné výkyvy krvného cukru. Z vhodných potravín odporúča napríklad zeleninu, strukoviny, mlieko, tvaroh, jogurt a iné.

Cukor ako droga

Cukry sú pre ľudský organizmus nenahraditeľné, pretože mu dodávajú energiu. Ich príjem je však potrebné strážiť.

Spôsobujú zdravotné komplikácie a dokonca fungujú ako droga, ktorej vzrastajúca spotreba sa stáva problémom vyspelých krajín.

Pozrite si infografiku o druhoch cukroch, ich účinkoch a fungovaní v organizme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 15 766
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 301
  3. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 142
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 8 868
  5. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 7 938
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 720
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 4 772
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 658
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 4 253
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 731