Je cholesterol naozaj nebezpečný?

Cholesterol sa často označuje ako úhlavný nepriateľ zdravých ciev, a tak aj závažný rizikový faktor srdcovo-cievnych ochorení. Aká je pravda?

Podľa odborníkov vývoj aterosklerózy spúšťa poškodenie vnútornej výstelky cievy. Príčinou môže byť napríklad aj fajčenie.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Pred časom sa v médiách písalo, že podľa istého amerického kardiochirurga Dwighta Lundella sa lekári a vedci mýlia pokiaľ ide o cholesterol a jeho úlohu pri rozvoji artériosklerózy. Napríklad v článku na portále pluska.sk sa uvádza, že podľa Lundella skutočnou príčinou ochorení srdca či infarktu nie je cholesterol, ale zápal.

Podľa tohto lekára „bez zápalu prebiehajúceho v našom tele neexistuje ukladanie cholesterolu v stenách ciev ani následný vznik ochorení srdca či infarkt. Cholesterol sa voľne pohybuje v tele tak, ako to bolo prirodzene nastavené. Je to práve zápal, ktorý spôsobí, že sa v cievach zachytí,” píše sa v spomínanom článku.

Aká je pravda?

Cholesterol patrí k závažným rizikovým faktorom a navyše je dobré si pripomenúť, že internet je síce na jednej strane síce rýchlym a pohodlným priestorom na získavanie informácií, nie všetky sú však hodnoverné a pravdivé. Netreba ich prijímať nekriticky, bez ohľadu na pôvod a zdroje.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Lekárka Jana Jurkovičová, členka Združenia pre zdravie a výživu, sa roky zaoberá prevenciou ochorení a zdravou výživou. Na svojom blogu uvádza, že „presná a jednoznačná príčina aterosklerózy dodnes nie je celkom presne známa ani renomovaným vedcom a lekárom.“

Podľa nej odborníci v súčasnosti za prvý krok, ktorý môže spustiť vývoj aterosklerózy považujú poškodenie vnútornej výstelky cievy. Objaviť sa môže napríklad pri cukrovke, vysokej hladine cholesterolu, u fajčiarov, poškodenie cievnej steny môžu mať na svedomí aj voľné radikály, ktoré oxidujú „zlý“ LDL cholesterol a podobne.

Najhorší je „zlý“

Spomínané faktory podľa lekárky spustia sériu zmien, ktorá v konečnom dôsledku vedie k rozvoju aterosklerózy. „Súčasná medicínska veda uznáva, že centrálnu úlohu v rozvoji aterosklerózy majú častice LDL („zlého") cholesterolu. Zápalové zmeny na cievach sú pravdepodobne až druhotným prejavom aterosklerotických zmien,” uvádza Jurkovičová.

Ďalšia odborníčka na zdravú výživu a vedúca Poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravotníctva Bratislava Alžbeta Béderová takisto hovorí, že „vnútornú výstelku cievnej steny tzv. endotel, ktorý je za normálnych okolností hladký, poškodia rizikové faktory – voľné kyslíkové radikály, oxidatívny stres, hyperhomocysteinémia, fajčenie, hypertenzia, diabetes... A na takomto poškodenom mieste do cievnej steny preniká cholesterol, zápal pokračuje a do takto poškodenej steny sa začne ukladať aterosklerotický plak – usadenina tukovej hmoty a väzivového tkaniva, ktorý zužuje priesvit cievy a tým jej priechodnosť.“

Dobrý a zlý nie je v potrave

Všetci vieme, že cholesterol sa delí na dobrý a zlý. Pripomíname, že cholesterol obsahuje výlučne potrava živočíšneho pôvodu, v rastlinnej ho nenájdete. Možno si poviete, že ak budete jesť potraviny, v ktorých je dobrý cholesterol, tak máte vyhraté. Nie je to tak, cholesterol je jeden a ak hovoríme o „dobrom“ a „zlom“ – HDL a LDL, týka sa to obsahu cholesterolu v krvi. Ak teda na obale potraviny píšu, že obsahuje len „dobrý“ cholesterol, je to hlúposť.

Alžbeta Béderová vysvetľuje, že cholesterol je tuková látka a keďže tuky nie sú rozpustné v krvi, musia sa naviazať na bielkovinový nosič a vzniknú lipoproteíny.

„Tieto rozdeľujeme podľa hustoty a elektrického náboja na LDL „zlý“ cholesterol s nízkou hustotou, ktorý nesie cholesterol do bunky a zvyšuje riziko aterosklerózy, a na HDL „dobrý“ cholesterol s vysokou hustotou, ktorý slúži na opačný transport, vychytáva cholesterol a zabraňuje jeho vstup do cievnej steny,“ vysvetľuje lekárka.

Čomu sa treba vyhýbať

Cholesterol v potrave nie je zásadným vinníkom pri vývoji aterosklerózy, väčšinu cholesterolu si telo vytvára. Podľa lekárky samotný cholesterol v potrave ovplyvňuje hladinu v krvi len na 10 – 20 %. Podstatne viac jeho hladinu ovplyvňuje príjem nasýtených mastných kyselín a transmastných kyselín.

Preto by sme mali mať pod kontrolou konzumáciu mastných jedál, údenín, jedál rýchleho občerstvenia, prepálených tukov, smažených a fritovaných pokrmov ako sú hranolčeky, langoše, šišky, fašírky, rezne, ale aj chipsy, lupienky.

Optimálne hladiny

Aká je optimálna hladina nielen celkového cholesterolu, ale aj dobrého a zlého? Líši sa v závislosti od pohlavia či veku? Podľa Alžbety Béderovej sú optimálne hladiny cholesterolu nasledovné:

  • celkový cholesterol do 5,0 mmol/l,
  • LDL – do 3,0 mmol/l, rizikoví pacienti, ktorí majú prítomné aj iné rizikové faktory, by mali mať hodnotu nižšiu pod 2,5 mmol/l,
  • HDL – v každom prípade nad 1,0 mmol/l, optimálne je u mužov vyššie ako 1,2 a u žien 1,4 mmol/l. Hodnota nad 1,6 mmol/l eliminuje riziko jedného rizikového faktora.

Hladina cholesterolu vekom stúpa. U detí sú prijateľné hodnoty do 4,5 – 4,8 mmol/l, v období dospievania sa začne približovať odporúčaným hodnotám dospelých.

Odbúra ho čili?

Sú potraviny, ktoré pomáhajú odbúravať cholesterol? Ako príklad sa často uvádza čili vďaka kapsaicínu, ktorý papričky obsahujú. „Je to predovšetkým vláknina a antioxidačne pôsobiace vitamíny C, E, betakarotén, stopové prvky a ďalšie biologicky aktívne nutrienty, flavonoidy, rastlinné steroly,“ hovorí Alžbeta Béderová.

Všetky tieto živiny sa podľa nej nachádzajú v pestrej, optimálne vyváženej strave bohatej na ovocie, zeleninu, orechy, ryby a na správny výber kvalitných rastlinných olejov a margarínov s obsahom omega 6 a omega 3 mastných kyselín. Znižujú rizikový LDL a zvyšujú ochranný HDL cholesterol, eliminujú voľné kyslíkové radikály, čím znižujú riziko vzniku a rozvoja atersklerózy.

Ako znížiť celkový a “zlý cholesterol:

  • obmedzte konzumáciu nasýtených (živočíšnych) tukov,
  • obmedzte konzumáciu trans-mastných tukov,
  • zvýšte príjem vlákniny,
  • ak trpíte nadváhou alebo obezitou, znížením hmotnosti.

Ako zvýšiť „dobrý“ cholesterol:

  • obmedzte konzumáciu trans-mastných kyselín,
  • dostatok pohybu (najlepšie denne),
  • znížte telesnú hmotnosť,
  • obmedzte konzumáciu sacharidov (najmä jednoduché cukry a potraviny s vysokým glykemickým indexom),
  • obmedzte pitie alkoholu,
  • nefajčite.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 671
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 538
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 497
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 097
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 002
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 874
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Ako dlho si telo lieči zlomené kosti?

Kosť nie je nečinná, alebo prečo sa zlomenina bez zápalu nezahojí.

Fajčiarsky kašeľ. Prečo vzniká a ako sa ho zbaviť

Pri fajčiarskom vykašliavaní môžu pomôcť aj domáce recepty.

Život vo dvojici. Ako vplýva partner na vaše zdravie?

Od cukrovky a priberanie, až po zmenu životného štýlu. Partner dokáže zmeniť život.

Kmeňové bunky by mohli vyriešiť aj plešatosť

Kmeňové bunky dokážu vytvárať vlasy, nové vypestovali zatiaľ na myšiach.