Je cholesterol naozaj nebezpečný?

Cholesterol sa často označuje ako úhlavný nepriateľ zdravých ciev, a tak aj závažný rizikový faktor srdcovo-cievnych ochorení. Aká je pravda?

Podľa odborníkov vývoj aterosklerózy spúšťa poškodenie vnútornej výstelky cievy. Príčinou môže byť napríklad aj fajčenie.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Pred časom sa v médiách písalo, že podľa istého amerického kardiochirurga Dwighta Lundella sa lekári a vedci mýlia pokiaľ ide o cholesterol a jeho úlohu pri rozvoji artériosklerózy. Napríklad v článku na portále pluska.sk sa uvádza, že podľa Lundella skutočnou príčinou ochorení srdca či infarktu nie je cholesterol, ale zápal.

Podľa tohto lekára „bez zápalu prebiehajúceho v našom tele neexistuje ukladanie cholesterolu v stenách ciev ani následný vznik ochorení srdca či infarkt. Cholesterol sa voľne pohybuje v tele tak, ako to bolo prirodzene nastavené. Je to práve zápal, ktorý spôsobí, že sa v cievach zachytí,” píše sa v spomínanom článku.

Aká je pravda?

Cholesterol patrí k závažným rizikovým faktorom a navyše je dobré si pripomenúť, že internet je síce na jednej strane síce rýchlym a pohodlným priestorom na získavanie informácií, nie všetky sú však hodnoverné a pravdivé. Netreba ich prijímať nekriticky, bez ohľadu na pôvod a zdroje.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
1.jpg
Seriózne zoznámenie

Lekárka Jana Jurkovičová, členka Združenia pre zdravie a výživu, sa roky zaoberá prevenciou ochorení a zdravou výživou. Na svojom blogu uvádza, že „presná a jednoznačná príčina aterosklerózy dodnes nie je celkom presne známa ani renomovaným vedcom a lekárom.“

Podľa nej odborníci v súčasnosti za prvý krok, ktorý môže spustiť vývoj aterosklerózy považujú poškodenie vnútornej výstelky cievy. Objaviť sa môže napríklad pri cukrovke, vysokej hladine cholesterolu, u fajčiarov, poškodenie cievnej steny môžu mať na svedomí aj voľné radikály, ktoré oxidujú „zlý“ LDL cholesterol a podobne.

Najhorší je „zlý“

Spomínané faktory podľa lekárky spustia sériu zmien, ktorá v konečnom dôsledku vedie k rozvoju aterosklerózy. „Súčasná medicínska veda uznáva, že centrálnu úlohu v rozvoji aterosklerózy majú častice LDL („zlého") cholesterolu. Zápalové zmeny na cievach sú pravdepodobne až druhotným prejavom aterosklerotických zmien,” uvádza Jurkovičová.

Ďalšia odborníčka na zdravú výživu a vedúca Poradne zdravia pri Regionálnom úrade verejného zdravotníctva Bratislava Alžbeta Béderová takisto hovorí, že „vnútornú výstelku cievnej steny tzv. endotel, ktorý je za normálnych okolností hladký, poškodia rizikové faktory – voľné kyslíkové radikály, oxidatívny stres, hyperhomocysteinémia, fajčenie, hypertenzia, diabetes... A na takomto poškodenom mieste do cievnej steny preniká cholesterol, zápal pokračuje a do takto poškodenej steny sa začne ukladať aterosklerotický plak – usadenina tukovej hmoty a väzivového tkaniva, ktorý zužuje priesvit cievy a tým jej priechodnosť.“

Dobrý a zlý nie je v potrave

Všetci vieme, že cholesterol sa delí na dobrý a zlý. Pripomíname, že cholesterol obsahuje výlučne potrava živočíšneho pôvodu, v rastlinnej ho nenájdete. Možno si poviete, že ak budete jesť potraviny, v ktorých je dobrý cholesterol, tak máte vyhraté. Nie je to tak, cholesterol je jeden a ak hovoríme o „dobrom“ a „zlom“ – HDL a LDL, týka sa to obsahu cholesterolu v krvi. Ak teda na obale potraviny píšu, že obsahuje len „dobrý“ cholesterol, je to hlúposť.

Alžbeta Béderová vysvetľuje, že cholesterol je tuková látka a keďže tuky nie sú rozpustné v krvi, musia sa naviazať na bielkovinový nosič a vzniknú lipoproteíny.

„Tieto rozdeľujeme podľa hustoty a elektrického náboja na LDL „zlý“ cholesterol s nízkou hustotou, ktorý nesie cholesterol do bunky a zvyšuje riziko aterosklerózy, a na HDL „dobrý“ cholesterol s vysokou hustotou, ktorý slúži na opačný transport, vychytáva cholesterol a zabraňuje jeho vstup do cievnej steny,“ vysvetľuje lekárka.

Čomu sa treba vyhýbať

Cholesterol v potrave nie je zásadným vinníkom pri vývoji aterosklerózy, väčšinu cholesterolu si telo vytvára. Podľa lekárky samotný cholesterol v potrave ovplyvňuje hladinu v krvi len na 10 – 20 %. Podstatne viac jeho hladinu ovplyvňuje príjem nasýtených mastných kyselín a transmastných kyselín.

Preto by sme mali mať pod kontrolou konzumáciu mastných jedál, údenín, jedál rýchleho občerstvenia, prepálených tukov, smažených a fritovaných pokrmov ako sú hranolčeky, langoše, šišky, fašírky, rezne, ale aj chipsy, lupienky.

Optimálne hladiny

Aká je optimálna hladina nielen celkového cholesterolu, ale aj dobrého a zlého? Líši sa v závislosti od pohlavia či veku? Podľa Alžbety Béderovej sú optimálne hladiny cholesterolu nasledovné:

  • celkový cholesterol do 5,0 mmol/l,
  • LDL – do 3,0 mmol/l, rizikoví pacienti, ktorí majú prítomné aj iné rizikové faktory, by mali mať hodnotu nižšiu pod 2,5 mmol/l,
  • HDL – v každom prípade nad 1,0 mmol/l, optimálne je u mužov vyššie ako 1,2 a u žien 1,4 mmol/l. Hodnota nad 1,6 mmol/l eliminuje riziko jedného rizikového faktora.

Hladina cholesterolu vekom stúpa. U detí sú prijateľné hodnoty do 4,5 – 4,8 mmol/l, v období dospievania sa začne približovať odporúčaným hodnotám dospelých.

Odbúra ho čili?

Sú potraviny, ktoré pomáhajú odbúravať cholesterol? Ako príklad sa často uvádza čili vďaka kapsaicínu, ktorý papričky obsahujú. „Je to predovšetkým vláknina a antioxidačne pôsobiace vitamíny C, E, betakarotén, stopové prvky a ďalšie biologicky aktívne nutrienty, flavonoidy, rastlinné steroly,“ hovorí Alžbeta Béderová.

Všetky tieto živiny sa podľa nej nachádzajú v pestrej, optimálne vyváženej strave bohatej na ovocie, zeleninu, orechy, ryby a na správny výber kvalitných rastlinných olejov a margarínov s obsahom omega 6 a omega 3 mastných kyselín. Znižujú rizikový LDL a zvyšujú ochranný HDL cholesterol, eliminujú voľné kyslíkové radikály, čím znižujú riziko vzniku a rozvoja atersklerózy.

Ako znížiť celkový a “zlý cholesterol:

  • obmedzte konzumáciu nasýtených (živočíšnych) tukov,
  • obmedzte konzumáciu trans-mastných tukov,
  • zvýšte príjem vlákniny,
  • ak trpíte nadváhou alebo obezitou, znížením hmotnosti.

Ako zvýšiť „dobrý“ cholesterol:

  • obmedzte konzumáciu trans-mastných kyselín,
  • dostatok pohybu (najlepšie denne),
  • znížte telesnú hmotnosť,
  • obmedzte konzumáciu sacharidov (najmä jednoduché cukry a potraviny s vysokým glykemickým indexom),
  • obmedzte pitie alkoholu,
  • nefajčite.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  7. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  8. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  1. Týchto 5 adrenalínových zážitkov na dovolenke radšej neskúšajte
  2. Posledná šanca na Nobelovu cenu
  3. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa
  4. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  5. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  6. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  7. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  8. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  9. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  10. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 536
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 476
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 4 016
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 616
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 253
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 047
  7. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 2 898
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 2 702
  9. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 2 223
  10. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu? 1 935

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

YouTuber GoGo: Mladí už nepozerajú večerné správy

Daniel Štrauch je najúspešnejší slovenský youtuber. Jeho tvorbu sleduje skoro 1,6 milióna ľudí na Slovensku a v Česku.

KOMENTÁRE

Čo spravili české večery s Putinom a dvadsať klamstiev

Aj českí diváci mohli sledovať Stona s Putinom.

ŽENA

Porodila doma: Verila som, že telo nepôjde samo proti sebe

Matka opisuje priebeh domáceho pôrodu svojej dcéry.

TECH

Vedci vyriešili tisícročnú záhadu jasnej nočnej žiary

Fenomén spomínajú už antické texty.

Neprehliadnite tiež

Našli príčinu chorobného nutkania, je za ním zápal mozgu

Prelomová štúdia spojila vznik obsedantno-kompulzívnej poruchy so zápalom. Môže viesť novej účinnej liečbe.

V pôde našli nové účinné antibiotikum

Pôda naďalej ostáva najlepším zdrojom nových antibiotík.

Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Zistite, čo znamenajú čísla a skratky na etikete opaľovacích krémov a aký typ je vhodný pre vašu pokožku.

Päť spôsobov ako zvieratá prospievajú zdraviu svojich majiteľov

Aktívny životný štýl a psychická pohoda sú u majiteľov zvierat iba začiatok.