Vápnik nie je dobrý len pre kosti

O vápniku sa najčastejšie hovorí v súvislosti s osteoporózou, a pritom tento minerál nie je dôležitý len pre zdravie kostí, podieľa sa na množstve procesov v tele.

K najbohatším zdrojom vápnika patrí mak.(Zdroj: Flickr.com/Glaukosx)

Väčšina vápnika je uskladnená v kostiach, maximum kostnej hmoty dosiahneme asi v 13. roku života. Ak svojmu telu nedodáme dostatok tohto minerálu, tak si ho začne odoberať práve z tejto „zásobárne“, v dôsledku čoho sú kosti pórovitejšie, krehkejšie a ľahšie sa zlomia. Viete, že vápnik má vplyv aj na krvný tlak? Podľa niektorých vedcov strava bohatá na vápnik môže byť účinným spôsobom, ako znižovať tlak krvi. Vápnik tiež pomáha zmierňovať alergické reakcie.

Ženy by si mali najmä v poslednom týždni pred menštruáciou zabezpečiť dostatočný prísun vápnika – ak je ho málo, môže sa podpísať pod nervozitu a napätie. Počas menštruácie potreba tohto minerálu narastá, bez dostatku vápnika sa zvyšuje riziko, že budete trpieť menštruačnými ťažkosťami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
muz_1.jpg
Seriózne zoznámenie

Takisto kŕče v nohách počas tehotenstva, svalová slabosť u športovcov či stav chrupu súvisia s obsahom vápnika v tele.

Srdce aj cholesterol

Vápnik sa zúčastňuje na množstve dôležitých procesov, spomeňme ešte činnosť srdca, podporuje metabolizmus železa v organizme, má preventabilné účinky pokiaľ ide o vznik artritídy, pomáha znižovať hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, dôležitý je pre pokojný spánok alebo pomáha aj pri ťažkostiach s chrbticou a bolestiach chrbta.

Ak chcete svojmu telu zabezpečiť dostatok vápnika, nestačí poznať jeho odporúčanú alebo optimálnu dennú dávku. Na dostatok vápnika v organizme vplýva viacero faktorov, niektoré môžu napríklad znižovať jeho vstrebávanie, takže ak aj prijmete vápnika dostatočné množstvo, telo ho všetok nevyužije.

Príkladom môže byť dlhodobé užívanie niektorých liekov, látky obsiahnuté v niektorých potravinách, vysoké dávky niektorých iných minerálov alebo látok (napríklad kyselina fosforečná, ktorú obsahujú niektoré sladené nápoje), ale aj priveľa bielkovín, sedavý spôsob života a tiež vek sú faktory, ktoré sa podpisujú na zhoršenom vstrebávaní vápnika.

Potrebné „Déčko“

Aby sa vápnik v tele dobre vstrebával, potrebujeme zasa vitamín D. Podľa niektorých štúdií sú v tomto ohľade vhodné esenciálne mastné kyseliny. Pre dobré vstrebávanie vápnika sú dôležité aj ďalšie látky – vitamín C, fosfor, magnézium., kyselina listová.

A ako zistíte, že máte málo vápnika? Prejavov je celé spektrum – od bolestí v kĺboch a kostiach po fyzickej námahe, zvýšenej kazivosti chrupu, cez búšenie srdca, ťažkosti s dýchaním, pocity úzkosti, bolesti svalov a svalové kŕče až po lámavosť nechtov, vypadávanie vlasov, nadmerné krvácanie počas menštruácie či bolesti reumatického charakteru.

Avšak ako v iných veciach, aj tu platí: všetko s mierou. Nadbytok vápnika nie je pre organizmus dobrý, môže spôsobovať kalcifikáciu mäkkých tkanív, srdcové poruchy či stáť za vznikom obličkových kameňov. Pozor si dávajte zvlášť, ak užívate výživové doplnky, dôsledkom predávkovania môže byť aj narušenie vstrebávania iných minerálov, napríklad horčíka, železa alebo zinku.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 129
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Sú proteínové doplnky bezpečné? Odpovedá veda

Dvojica výskumníkov reaguje na úmrtie mladej kulturistky a prípady žltačky.

Fajčíte? Mali by ste si dať pozor na doplnky s vitamínom B6 a B12

Dlhodobo vysoké dávky vitamínov B u mužov zvýšili riziko rakoviny pľúc.

Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.