Vápnik nie je dobrý len pre kosti

O vápniku sa najčastejšie hovorí v súvislosti s osteoporózou, a pritom tento minerál nie je dôležitý len pre zdravie kostí, podieľa sa na množstve procesov v tele.

K najbohatším zdrojom vápnika patrí mak.(Zdroj: Flickr.com/Glaukosx)

Väčšina vápnika je uskladnená v kostiach, maximum kostnej hmoty dosiahneme asi v 13. roku života. Ak svojmu telu nedodáme dostatok tohto minerálu, tak si ho začne odoberať práve z tejto „zásobárne“, v dôsledku čoho sú kosti pórovitejšie, krehkejšie a ľahšie sa zlomia. Viete, že vápnik má vplyv aj na krvný tlak? Podľa niektorých vedcov strava bohatá na vápnik môže byť účinným spôsobom, ako znižovať tlak krvi. Vápnik tiež pomáha zmierňovať alergické reakcie.

Ženy by si mali najmä v poslednom týždni pred menštruáciou zabezpečiť dostatočný prísun vápnika – ak je ho málo, môže sa podpísať pod nervozitu a napätie. Počas menštruácie potreba tohto minerálu narastá, bez dostatku vápnika sa zvyšuje riziko, že budete trpieť menštruačnými ťažkosťami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
muz_1.jpg
Seriózne zoznámenie

Takisto kŕče v nohách počas tehotenstva, svalová slabosť u športovcov či stav chrupu súvisia s obsahom vápnika v tele.

Srdce aj cholesterol

Vápnik sa zúčastňuje na množstve dôležitých procesov, spomeňme ešte činnosť srdca, podporuje metabolizmus železa v organizme, má preventabilné účinky pokiaľ ide o vznik artritídy, pomáha znižovať hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, dôležitý je pre pokojný spánok alebo pomáha aj pri ťažkostiach s chrbticou a bolestiach chrbta.

Ak chcete svojmu telu zabezpečiť dostatok vápnika, nestačí poznať jeho odporúčanú alebo optimálnu dennú dávku. Na dostatok vápnika v organizme vplýva viacero faktorov, niektoré môžu napríklad znižovať jeho vstrebávanie, takže ak aj prijmete vápnika dostatočné množstvo, telo ho všetok nevyužije.

Príkladom môže byť dlhodobé užívanie niektorých liekov, látky obsiahnuté v niektorých potravinách, vysoké dávky niektorých iných minerálov alebo látok (napríklad kyselina fosforečná, ktorú obsahujú niektoré sladené nápoje), ale aj priveľa bielkovín, sedavý spôsob života a tiež vek sú faktory, ktoré sa podpisujú na zhoršenom vstrebávaní vápnika.

Potrebné „Déčko“

Aby sa vápnik v tele dobre vstrebával, potrebujeme zasa vitamín D. Podľa niektorých štúdií sú v tomto ohľade vhodné esenciálne mastné kyseliny. Pre dobré vstrebávanie vápnika sú dôležité aj ďalšie látky – vitamín C, fosfor, magnézium., kyselina listová.

A ako zistíte, že máte málo vápnika? Prejavov je celé spektrum – od bolestí v kĺboch a kostiach po fyzickej námahe, zvýšenej kazivosti chrupu, cez búšenie srdca, ťažkosti s dýchaním, pocity úzkosti, bolesti svalov a svalové kŕče až po lámavosť nechtov, vypadávanie vlasov, nadmerné krvácanie počas menštruácie či bolesti reumatického charakteru.

Avšak ako v iných veciach, aj tu platí: všetko s mierou. Nadbytok vápnika nie je pre organizmus dobrý, môže spôsobovať kalcifikáciu mäkkých tkanív, srdcové poruchy či stáť za vznikom obličkových kameňov. Pozor si dávajte zvlášť, ak užívate výživové doplnky, dôsledkom predávkovania môže byť aj narušenie vstrebávania iných minerálov, napríklad horčíka, železa alebo zinku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Rozprávkové tankovanie
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 849
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 9 775
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 575
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 333
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 433