Vápnik nie je dobrý len pre kosti

O vápniku sa najčastejšie hovorí v súvislosti s osteoporózou, a pritom tento minerál nie je dôležitý len pre zdravie kostí, podieľa sa na množstve procesov v tele.

K najbohatším zdrojom vápnika patrí mak.(Zdroj: Flickr.com/Glaukosx)

Väčšina vápnika je uskladnená v kostiach, maximum kostnej hmoty dosiahneme asi v 13. roku života. Ak svojmu telu nedodáme dostatok tohto minerálu, tak si ho začne odoberať práve z tejto „zásobárne“, v dôsledku čoho sú kosti pórovitejšie, krehkejšie a ľahšie sa zlomia. Viete, že vápnik má vplyv aj na krvný tlak? Podľa niektorých vedcov strava bohatá na vápnik môže byť účinným spôsobom, ako znižovať tlak krvi. Vápnik tiež pomáha zmierňovať alergické reakcie.

Ženy by si mali najmä v poslednom týždni pred menštruáciou zabezpečiť dostatočný prísun vápnika – ak je ho málo, môže sa podpísať pod nervozitu a napätie. Počas menštruácie potreba tohto minerálu narastá, bez dostatku vápnika sa zvyšuje riziko, že budete trpieť menštruačnými ťažkosťami.

Hľadáte partnera?

SME.sk spustilo serióznu zoznamku Dvaja.sme.sk.
muz_1.jpg
Seriózne zoznámenie

Takisto kŕče v nohách počas tehotenstva, svalová slabosť u športovcov či stav chrupu súvisia s obsahom vápnika v tele.

Srdce aj cholesterol

Vápnik sa zúčastňuje na množstve dôležitých procesov, spomeňme ešte činnosť srdca, podporuje metabolizmus železa v organizme, má preventabilné účinky pokiaľ ide o vznik artritídy, pomáha znižovať hladinu „zlého“ LDL cholesterolu, dôležitý je pre pokojný spánok alebo pomáha aj pri ťažkostiach s chrbticou a bolestiach chrbta.

Ak chcete svojmu telu zabezpečiť dostatok vápnika, nestačí poznať jeho odporúčanú alebo optimálnu dennú dávku. Na dostatok vápnika v organizme vplýva viacero faktorov, niektoré môžu napríklad znižovať jeho vstrebávanie, takže ak aj prijmete vápnika dostatočné množstvo, telo ho všetok nevyužije.

Príkladom môže byť dlhodobé užívanie niektorých liekov, látky obsiahnuté v niektorých potravinách, vysoké dávky niektorých iných minerálov alebo látok (napríklad kyselina fosforečná, ktorú obsahujú niektoré sladené nápoje), ale aj priveľa bielkovín, sedavý spôsob života a tiež vek sú faktory, ktoré sa podpisujú na zhoršenom vstrebávaní vápnika.

Potrebné „Déčko“

Aby sa vápnik v tele dobre vstrebával, potrebujeme zasa vitamín D. Podľa niektorých štúdií sú v tomto ohľade vhodné esenciálne mastné kyseliny. Pre dobré vstrebávanie vápnika sú dôležité aj ďalšie látky – vitamín C, fosfor, magnézium., kyselina listová.

A ako zistíte, že máte málo vápnika? Prejavov je celé spektrum – od bolestí v kĺboch a kostiach po fyzickej námahe, zvýšenej kazivosti chrupu, cez búšenie srdca, ťažkosti s dýchaním, pocity úzkosti, bolesti svalov a svalové kŕče až po lámavosť nechtov, vypadávanie vlasov, nadmerné krvácanie počas menštruácie či bolesti reumatického charakteru.

Avšak ako v iných veciach, aj tu platí: všetko s mierou. Nadbytok vápnika nie je pre organizmus dobrý, môže spôsobovať kalcifikáciu mäkkých tkanív, srdcové poruchy či stáť za vznikom obličkových kameňov. Pozor si dávajte zvlášť, ak užívate výživové doplnky, dôsledkom predávkovania môže byť aj narušenie vstrebávania iných minerálov, napríklad horčíka, železa alebo zinku.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 631
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 13 276
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 9 158
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 712
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 844
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 550
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 277
  8. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 975
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 901
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 410

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Chaos, vojna, blahobyt? Čo by sa dialo, ak by komunistom puč nevyšiel

Pred sedemdesiatimi rokmi sa v Československu diali prelomové udalosti, ktoré formovali verejný život viac ako 40 rokov.

KOMENTÁRE

Danko si znova koleduje

Netreba pochybovať, že Dankova partia lezie na nervy všetkým zúčastneným.

ŠPORT

Kanada má bronz, v desaťgólovom zápase porazila Česko

Na turnaji sa stretli druhýkrát.

Neprehliadnite tiež

Mieša hrušky s jablkami. Prečo BMI nemusí odhaliť nadváhu

Rozloženie nabytočného tuku je dôležitejšie ako BMI.

Ako zastaviť tečúci nos. Recepty, ktoré podporuje veda

Štyri osvedčené spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádchy.

Špinavé hneď po umytí. Sušenie rúk nemusí byť hygienické

Sušič môže na ruky naniesť kolónie baktérií.