Najmenej päť kusov ovocia a zeleniny denne chráni pred väčšinou chorôb

New York 30. októbra (TASR) Najmenej päť dávok ovocia a zeleniny denne ochráni človeka pred väčšinou chorôb vrátane rakoviny, srdcových ochorení, vysokého ...

New York 30. októbra (TASR) Najmenej päť dávok ovocia a zeleniny denne ochráni človeka pred väčšinou chorôb vrátane rakoviny, srdcových ochorení, vysokého tlaku a degenerácie žltej škvrny v oku, tvrdia americkí vedci.

Ešte lepšie je dopriať si deväť dávok ovocia či zeleniny, zdôrazňujú výskumníci z amerického Národného inštitútu pre výskum rakoviny (NCI). "Najmä dospelí potrebujú až deväť dávok denne to tvrdí veda," vyhlásila Lorelei DiSograová, riaditeľka programu NCI s názvom "Päť denne".

Štúdie ukázali, že ľuďom, ktorí jedli odporúčané dávky ovocia a zeleniny, sa okamžite znížil tlak a znížilo sa u nich aj riziko vzniku určitých typov rakoviny. Ovocie a zelenina obsahujú dôležité vitamíny a minerály a ešte niečo navyše - fytochemiká, ktoré na zdravie pôsobia výrazne pozitívne.

Aby ľudia mohli vyťažiť z týchto látok čo najviac, vedci z NCI navrhli jednoduché zásady dávkovania. Dávku predstavuje jeden kus ovocia strednej veľkosti (napr. jablko, pomaranč, banán alebo hruška), pol šálky nakrájaného ovocia, štvrť šálky sušeného ovocia (hrozienka, marhule, slivky), pol šálky surového, vareného, zavareného alebo zmrazeného ovocia či zeleniny, tri štvrtiny šálky 100-percentnej ovocnej alebo zeleninovej šťavy, pol šálky varených alebo konzervovaných strukovín, šálka listovej zeleniny.

Vedci odporúčajú uprednostňovať zeleninu pred ovocím - jedna dávka ovocia obsahuje okolo 60 kalórií, kým dávka zeleniny len 25 kalórií. Schopnosť zasýtiť je u ovocia a zeleniny približne rovnaká.

Začiatočníkom v zdravom stravovaní vedci odporúčajú, aby začali pridávať ovocie a zeleninu k zvyčajnej potrave, napr. ak si dávate sendvič, požiadajte o extra dávku zeleniny. Alebo si môžete ovocie pridávať do cereálií či jogurtu a na raňajky si dať jablko.

Dobrým trikom je vopred si pripraviť nakrájanú zeleninu na celý týždeň a uložiť ju do mrazničky je tak vždy po ruke. Ak sa vyhovárate na nedostatok času, môžete si kúpiť vopred umytú a pokrájanú zeleninu v supermarketoch. Vedci totiž zistili, že ak má človek prístup k nakrájanej zelenine, je oveľa pravdepodobnejšie, že ju zje. Zeleninovým šalátom, ale bez tučných zálievok, je dobré nahrádzať klasické prílohy ako ryžu či hranolky.

Ovocie je zasa najjednoduchším rýchlym občerstvením. Sušené ovocie je však veľmi kalorické. Ovocné a zeleninové šťavy sú dobrým zdrojom draslíka.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  2. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  3. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  5. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  6. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  7. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  8. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 273
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 13 268
  3. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 905
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 2 744
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 197
  6. Kam do tepla v januári? 2 027
  7. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 813
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 734
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 284
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 100

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kosík rozšíril zoznam Lexových káuz

S bývalým šéfom SIS Ivanom Lexom sa spája viac ako desať káuz. Jeho bývalý podriadený Ľuboš Kosík ich doplnil o ďalšie.

ŠPORT

Sagan skončil v prvej etape v Austrálii tretí, triumfoval Greipel

Nemec oplatil Saganovi prehru z kritéria.

DOMOV

Dobré ráno: Česi si dovolili, čo si u nás ani Fico netrúfol

Ako prebiehajú české prezidentské voľby.

ŠPORT

Narodila sa v USA, no v Pjongčangu pôjde za Slovensko

Krasokorčuliarka zaradila nové prvky.

Neprehliadnite tiež

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.

Matka pandémií. Od vražednej Španielskej chrípky prešlo sto rokov

Mýty a poučenia, ktoré vzišli z najsmrteľnejšej pandémie modernej histórie.

Šesť krokov, ako predchádzať ochoreniam

Zdravotníci vytvorili zoznam, vďaka ktorému možno predísť veľkej časti ochorení.

V akej polohe má správne spať dieťa

Ako uložiť dojča na spánok a ako má vyzerať detská postieľka.

Sedem tipov ako zdravo uspokojiť chuť na sladké

Maškrtiť sa dá aj bez koláčov a sladkostí. Čo si vybrať?