SME
Utorok, 21. január, 2020 | Meniny má Vincent

Prečo je dobré jesť ryby

Ryby by na jedálnom lístku nemali chýbať, sú dobrým zdrojom kvalitných bielkovín, jódu a neobsahujú až tak veľa tuku. Navyše ich tuk neobsahuje veľa príliš veľa nasýtených mastných kyselín, bohatý je najmä na esenciálne omega "trojky".

(Zdroj: Fotolia)

Často sa hovorí o prospešnosti omega 3 mastných kyselín najmä na srdcovo-cievny systém, ale aj na celkové zdravie. Pomáhajú tlmiť zápalové procesy, priaznivo pôsobia aj pri poruchách spánku či depresiách. Tieto kyseliny sa označujú aj ako esenciálne – telo si ich nedokáže syntetizovať samo, a tak ich musíme prijímať v potrave. A práve ryby, najmä mastné morské, sú ich bohatým zdrojom. Týchto kyselín nepotrebujeme denne prijať veľa, stačia 2 gramy, a práve toľko obsahuje napríklad 100 gramov makrely.

Vysoký obsah omega „trojok“ nájdeme aj v týchto rybách: tuniak, pstruh, sleď, sardinky, jeseter. Menej ich obsahuje napríklad halibut, úhor, kapor, ustrice, ostriež morský. Nízky obsah omega 3 mastných kyselín majú tresky, homáre, sumce, kraby, slávky, platesy, šťuky.

Aj ľanové semiačka

Z rastlinných zdrojov sú na omega "trojky" bohaté ľanové semiačka. Ak neviete, ako ich konzumovať, chutné sú napríklad primiešané do tvarohovej nátierky alebo nimi posypte syr cottage. Nezabudnite ich pred konzumáciou pomlieť alebo podrviť v mažiari (vždy však len množstvo, ktoré hneď skonzumujete, nie do zásoby). Prospešné látky v nich obsiahnuté sa tak v oveľa väčšom množstve dostanú do organizmu. Ľanové semienka pôsobia aj ako jemné a bezpečné prírodné laxatívum.

Ak spomíname plusy, treba poukázať aj na odvrátenú stranu mince. Mäso rýb môže byť, žiaľ, v závislosti od spôsobu chovu či miesta výlovu aj zdrojom škodlivých látok. Ryby, ktoré sa lovia v otvorených moriach môžu byť kontaminované ťažkými kovmi, tie z priemyselných chovov zasa môžu obsahovať antibiotiká alebo rastové faktory. Obsah týchto látok by mali preverovať príslušné úrady a orgány Štátnej potravinovej inšpekcie.

Nevysmážajte

Pokiaľ ide o konzumáciu rýb, tak je dobré vedieť, že aj spôsob úpravy rozhoduje o tom, do akej miery bude pokrm zdraviu prospešný. Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy napríklad neodporúča ryby vyprážať ani ich jesť s veľkými porciami vysoko energetických príloh a pochutín, ako sú napríklad vysmážané hranolčeky, tatárska omáčka a pod.

Také jedlo totiž bude energetickou bombou, a to aj napriek tomu, že samotná ryba až tak veľa tuku neobsahuje. Ako vhodnejšie spôsoby prípravy lekár odporúča dusenie, pečenie alebo správny spôsob grilovania. Ryby by sme mali jesť aspoň dvakrát do týždňa, ale pokojne môžu byť na vašom jedálnom lístku aj štyri-päťkrát.

Tip do kuchyne:

Čerstvé ryby by ste mali skonzumovať v priebehu pár dní. Uschovávajte ich pri teplote do +4 stupňov Celzia. Najvhodnejším spôsobom ako ryby konzervovať je hlboké zmrazenie.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  3. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  4. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  5. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  6. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  7. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je?
  8. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár
  9. Nové VIVO! Bratislava žne úspechy
  1. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  2. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  3. Noerr advise NEI on acquisition of Kinex
  4. V košickom Kauflande pribudol nový McDonald´s
  5. Duálna akadémia: Na strednej škole sa vzdelávajú, aj zarábajú
  6. SEAT získal titul Company of the Year na CES 2020
  7. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  8. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  9. Nezabudnite na svoju povinnosť do konca januára 2020!
  10. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 638
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 749
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 775
  4. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 10 041
  5. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 8 865
  6. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 8 480
  7. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 8 087
  8. Vydávajú tých, ktorých sa iní báli. Vydavateľstvo Absynt 7 481
  9. Miesta na Slovensku, o ktorých ste možno nevedeli 7 458
  10. Keď okolo neho kráčali, vždy spal. Čo prežívajú zachránení 7 377

Hlavné správy zo Sme.sk

Igor Matovič.
Cynická obluda

Sklamanie pre Haščáka

Haščák musel byť z Kočnera veľmi sklamaný, keď sa ukázalo, že správa, ktorú mu poslal, hovorila o zabití novinára.

Isabel dos Santosová s manželom Sindikom Dokolom obchodujú s ropou aj diamantmi, milióny však získavali priamo od štátu.
BLOG INEKO

Ako odvolať Bugalu či Kováčika

Ako riešiť dilemu medzi zachovaním nezávislosti a zodpovednosti?

Špeciálny prokurátor Dušan Kováčik.