SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Prečo je dobré jesť ryby

Ryby by na jedálnom lístku nemali chýbať, sú dobrým zdrojom kvalitných bielkovín, jódu a neobsahujú až tak veľa tuku. Navyše ich tuk neobsahuje veľa príliš veľa nasýtených mastných kyselín, bohatý je najmä na esenciálne omega "trojky".

(Zdroj: Fotolia)

Často sa hovorí o prospešnosti omega 3 mastných kyselín najmä na srdcovo-cievny systém, ale aj na celkové zdravie. Pomáhajú tlmiť zápalové procesy, priaznivo pôsobia aj pri poruchách spánku či depresiách. Tieto kyseliny sa označujú aj ako esenciálne – telo si ich nedokáže syntetizovať samo, a tak ich musíme prijímať v potrave. A práve ryby, najmä mastné morské, sú ich bohatým zdrojom. Týchto kyselín nepotrebujeme denne prijať veľa, stačia 2 gramy, a práve toľko obsahuje napríklad 100 gramov makrely.

Vysoký obsah omega „trojok“ nájdeme aj v týchto rybách: tuniak, pstruh, sleď, sardinky, jeseter. Menej ich obsahuje napríklad halibut, úhor, kapor, ustrice, ostriež morský. Nízky obsah omega 3 mastných kyselín majú tresky, homáre, sumce, kraby, slávky, platesy, šťuky.

Aj ľanové semiačka

Z rastlinných zdrojov sú na omega "trojky" bohaté ľanové semiačka. Ak neviete, ako ich konzumovať, chutné sú napríklad primiešané do tvarohovej nátierky alebo nimi posypte syr cottage. Nezabudnite ich pred konzumáciou pomlieť alebo podrviť v mažiari (vždy však len množstvo, ktoré hneď skonzumujete, nie do zásoby). Prospešné látky v nich obsiahnuté sa tak v oveľa väčšom množstve dostanú do organizmu. Ľanové semienka pôsobia aj ako jemné a bezpečné prírodné laxatívum.

Ak spomíname plusy, treba poukázať aj na odvrátenú stranu mince. Mäso rýb môže byť, žiaľ, v závislosti od spôsobu chovu či miesta výlovu aj zdrojom škodlivých látok. Ryby, ktoré sa lovia v otvorených moriach môžu byť kontaminované ťažkými kovmi, tie z priemyselných chovov zasa môžu obsahovať antibiotiká alebo rastové faktory. Obsah týchto látok by mali preverovať príslušné úrady a orgány Štátnej potravinovej inšpekcie.

Nevysmážajte

Pokiaľ ide o konzumáciu rýb, tak je dobré vedieť, že aj spôsob úpravy rozhoduje o tom, do akej miery bude pokrm zdraviu prospešný. Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy napríklad neodporúča ryby vyprážať ani ich jesť s veľkými porciami vysoko energetických príloh a pochutín, ako sú napríklad vysmážané hranolčeky, tatárska omáčka a pod.

Také jedlo totiž bude energetickou bombou, a to aj napriek tomu, že samotná ryba až tak veľa tuku neobsahuje. Ako vhodnejšie spôsoby prípravy lekár odporúča dusenie, pečenie alebo správny spôsob grilovania. Ryby by sme mali jesť aspoň dvakrát do týždňa, ale pokojne môžu byť na vašom jedálnom lístku aj štyri-päťkrát.

Tip do kuchyne:

Čerstvé ryby by ste mali skonzumovať v priebehu pár dní. Uschovávajte ich pri teplote do +4 stupňov Celzia. Najvhodnejším spôsobom ako ryby konzervovať je hlboké zmrazenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 162
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 850
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 036
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 020
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 871
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 919
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 417
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 683
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 580
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 548
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.