Prečo je dobré jesť ryby

Ryby by na jedálnom lístku nemali chýbať, sú dobrým zdrojom kvalitných bielkovín, jódu a neobsahujú až tak veľa tuku. Navyše ich tuk neobsahuje veľa príliš veľa nasýtených mastných kyselín, bohatý je najmä na esenciálne omega "trojky".

(Zdroj: Fotolia)

Často sa hovorí o prospešnosti omega 3 mastných kyselín najmä na srdcovo-cievny systém, ale aj na celkové zdravie. Pomáhajú tlmiť zápalové procesy, priaznivo pôsobia aj pri poruchách spánku či depresiách. Tieto kyseliny sa označujú aj ako esenciálne – telo si ich nedokáže syntetizovať samo, a tak ich musíme prijímať v potrave. A práve ryby, najmä mastné morské, sú ich bohatým zdrojom. Týchto kyselín nepotrebujeme denne prijať veľa, stačia 2 gramy, a práve toľko obsahuje napríklad 100 gramov makrely.

Vysoký obsah omega „trojok“ nájdeme aj v týchto rybách: tuniak, pstruh, sleď, sardinky, jeseter. Menej ich obsahuje napríklad halibut, úhor, kapor, ustrice, ostriež morský. Nízky obsah omega 3 mastných kyselín majú tresky, homáre, sumce, kraby, slávky, platesy, šťuky.

Aj ľanové semiačka

Z rastlinných zdrojov sú na omega "trojky" bohaté ľanové semiačka. Ak neviete, ako ich konzumovať, chutné sú napríklad primiešané do tvarohovej nátierky alebo nimi posypte syr cottage. Nezabudnite ich pred konzumáciou pomlieť alebo podrviť v mažiari (vždy však len množstvo, ktoré hneď skonzumujete, nie do zásoby). Prospešné látky v nich obsiahnuté sa tak v oveľa väčšom množstve dostanú do organizmu. Ľanové semienka pôsobia aj ako jemné a bezpečné prírodné laxatívum.

Ak spomíname plusy, treba poukázať aj na odvrátenú stranu mince. Mäso rýb môže byť, žiaľ, v závislosti od spôsobu chovu či miesta výlovu aj zdrojom škodlivých látok. Ryby, ktoré sa lovia v otvorených moriach môžu byť kontaminované ťažkými kovmi, tie z priemyselných chovov zasa môžu obsahovať antibiotiká alebo rastové faktory. Obsah týchto látok by mali preverovať príslušné úrady a orgány Štátnej potravinovej inšpekcie.

Nevysmážajte

Pokiaľ ide o konzumáciu rýb, tak je dobré vedieť, že aj spôsob úpravy rozhoduje o tom, do akej miery bude pokrm zdraviu prospešný. Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy napríklad neodporúča ryby vyprážať ani ich jesť s veľkými porciami vysoko energetických príloh a pochutín, ako sú napríklad vysmážané hranolčeky, tatárska omáčka a pod.

Také jedlo totiž bude energetickou bombou, a to aj napriek tomu, že samotná ryba až tak veľa tuku neobsahuje. Ako vhodnejšie spôsoby prípravy lekár odporúča dusenie, pečenie alebo správny spôsob grilovania. Ryby by sme mali jesť aspoň dvakrát do týždňa, ale pokojne môžu byť na vašom jedálnom lístku aj štyri-päťkrát.

Tip do kuchyne:

Čerstvé ryby by ste mali skonzumovať v priebehu pár dní. Uschovávajte ich pri teplote do +4 stupňov Celzia. Najvhodnejším spôsobom ako ryby konzervovať je hlboké zmrazenie.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  2. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Kŕčové žily: nepekné a nebezpečné
  2. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  3. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  4. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  5. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  6. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  7. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  8. Slováci rozhodli o najlepšom!
  9. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  10. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 10 164
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 896
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 4 894
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 785
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 636
  6. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 251
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 199
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 178
  9. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 2 948
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 560

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Volkswagen: Odborári dostali to, čo sme im núkali pred štrajkom

Na jar ponúkal Volkswagen zvýšenie platov o 12 percent.

ŠPORT

Sagan vracia investované milióny. Jeho šéf je spokojný

Denk založil pred siedmimi rokmi amatérsky tím, teraz je medzi elitou.

KULTÚRA

Ľubomír Feldek: Význam má hnutie, ktorému ide o život

Namiesto aliancie za rodinu by mala vzniknúť aliancia proti rodine, hovorí.

Neprehliadnite tiež

Našli príčinu chorobného nutkania, je za ním zápal mozgu

Prelomová štúdia spojila vznik obsedantno-kompulzívnej poruchy so zápalom. Môže viesť novej účinnej liečbe.

V pôde našli nové účinné antibiotikum

Pôda naďalej ostáva najlepším zdrojom nových antibiotík.

Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Zistite, čo znamenajú čísla a skratky na etikete opaľovacích krémov a aký typ je vhodný pre vašu pokožku.

Päť spôsobov ako zvieratá prospievajú zdraviu svojich majiteľov

Aktívny životný štýl a psychická pohoda sú u majiteľov zvierat iba začiatok.