SME
Streda, 23. jún, 2021 | Meniny má SidóniaKrížovkyKrížovky

Prečo je dobré jesť ryby

Ryby by na jedálnom lístku nemali chýbať, sú dobrým zdrojom kvalitných bielkovín, jódu a neobsahujú až tak veľa tuku. Navyše ich tuk neobsahuje veľa príliš veľa nasýtených mastných kyselín, bohatý je najmä na esenciálne omega "trojky".

(Zdroj: Fotolia)

Často sa hovorí o prospešnosti omega 3 mastných kyselín najmä na srdcovo-cievny systém, ale aj na celkové zdravie. Pomáhajú tlmiť zápalové procesy, priaznivo pôsobia aj pri poruchách spánku či depresiách. Tieto kyseliny sa označujú aj ako esenciálne – telo si ich nedokáže syntetizovať samo, a tak ich musíme prijímať v potrave. A práve ryby, najmä mastné morské, sú ich bohatým zdrojom. Týchto kyselín nepotrebujeme denne prijať veľa, stačia 2 gramy, a práve toľko obsahuje napríklad 100 gramov makrely.

Vysoký obsah omega „trojok“ nájdeme aj v týchto rybách: tuniak, pstruh, sleď, sardinky, jeseter. Menej ich obsahuje napríklad halibut, úhor, kapor, ustrice, ostriež morský. Nízky obsah omega 3 mastných kyselín majú tresky, homáre, sumce, kraby, slávky, platesy, šťuky.

Aj ľanové semiačka

Z rastlinných zdrojov sú na omega "trojky" bohaté ľanové semiačka. Ak neviete, ako ich konzumovať, chutné sú napríklad primiešané do tvarohovej nátierky alebo nimi posypte syr cottage. Nezabudnite ich pred konzumáciou pomlieť alebo podrviť v mažiari (vždy však len množstvo, ktoré hneď skonzumujete, nie do zásoby). Prospešné látky v nich obsiahnuté sa tak v oveľa väčšom množstve dostanú do organizmu. Ľanové semienka pôsobia aj ako jemné a bezpečné prírodné laxatívum.

Ak spomíname plusy, treba poukázať aj na odvrátenú stranu mince. Mäso rýb môže byť, žiaľ, v závislosti od spôsobu chovu či miesta výlovu aj zdrojom škodlivých látok. Ryby, ktoré sa lovia v otvorených moriach môžu byť kontaminované ťažkými kovmi, tie z priemyselných chovov zasa môžu obsahovať antibiotiká alebo rastové faktory. Obsah týchto látok by mali preverovať príslušné úrady a orgány Štátnej potravinovej inšpekcie.

Nevysmážajte

Pokiaľ ide o konzumáciu rýb, tak je dobré vedieť, že aj spôsob úpravy rozhoduje o tom, do akej miery bude pokrm zdraviu prospešný. Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy napríklad neodporúča ryby vyprážať ani ich jesť s veľkými porciami vysoko energetických príloh a pochutín, ako sú napríklad vysmážané hranolčeky, tatárska omáčka a pod.

Také jedlo totiž bude energetickou bombou, a to aj napriek tomu, že samotná ryba až tak veľa tuku neobsahuje. Ako vhodnejšie spôsoby prípravy lekár odporúča dusenie, pečenie alebo správny spôsob grilovania. Ryby by sme mali jesť aspoň dvakrát do týždňa, ale pokojne môžu byť na vašom jedálnom lístku aj štyri-päťkrát.

Tip do kuchyne:

Čerstvé ryby by ste mali skonzumovať v priebehu pár dní. Uschovávajte ich pri teplote do +4 stupňov Celzia. Najvhodnejším spôsobom ako ryby konzervovať je hlboké zmrazenie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy vznikajú apartmány určené na predaj
  2. Kam patria rolky z toaletného papiera? Dávať dole etikety zo sklenených nádob?
  3. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  8. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  9. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  10. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  1. Koniec čakania na kuriéra
  2. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  3. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  4. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  5. Václav Vydra: Ako nedostať pokutu v úseku kde je meraná rýchlosť
  6. Česi vynašli revolučné tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  7. Holenie je umenie. A vy môžete byť jeho majstrom
  8. Od 1. septembra je predprimárne vzdelávanie povinné
  9. Nemecko-slovenská spoločnosť ETL/GR je už v desiatke najlepších
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 11 545
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 640
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 6 968
  4. Stiahnite si stovky e-kníh 5 687
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 5 402
  6. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 781
  7. Crème de la crème po slovensky 3 259
  8. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 2 959
  9. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 2 806
  10. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 2 575
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Momentka zo zápasu Slovensko - Španielsko na EURO 2020 / 2021.

Čo sa udialo v zápase Slovensko - Španielsko na ME vo futbale?


Juraj Berzedi 3 h
Pablo Sarabia strieľa tretí gól Španielska v zápase proti Slovensku.

Hodnotenie hráčov.


Pavol Spál 3 h
Prezidentka SR Zuzana Čaputová.

Čaputová kritizuje opozíciu.


5 h
Medvede v Čavoji.

Ad: Šéf zásahového tímu pre medveďa hnedého: Strieľanie nič nerieši


Ján Mikuláš 22. jún