S tekutinami to nepreháňajte, môžete si uškodiť

Tak ako v mnoho inom, ani s dodržiavaním pitného režimu to netreba preháňať. V poslednom čase sa dokonca šíri novodobá závislosť – aquaholici sa bez fľašky s vodou nepohnú ani na krok a každú chvíľu si ju prikladajú k ústam a popíjajú.

(Zdroj: Fotolia)

Prehnané dopĺňanie tekutín organizmu neprospieva, môže spôsobiť aj závažné ťažkosti. Samozrejme, piť treba, avšak aj v tomto prípade platí, že zovšeobecnené odporúčania sú orientačné a nemusia byť za konkrétnych okolností vhodné pre každého. Aj v otázke príjmu tekutín totiž treba zohľadniť viacero faktorov.Takže či už tri litre denne, dva a pol litra denne alebo 20 – 40 ml prijatých tekutín na kilogram hmotnosti denne sú údaje, ktorý vo vašom konkrétnom prípade nemusia platiť.

V názore na všeobecne odporúčané množstvo sa aj odborníci rozchádzajú, treba zohľadniť napríklad vek, hmotnosť, klimatické podmienky a teplotu vzduchu, aktuálny zdravotný stav, to, či vykonávate nadmernú fyzickú aktivitu a iné faktory. A hoci tekutiny náš organizmus potrebuje a odborníci odporúčajú prijímať tekutiny v priebehu celého dňa, nemajú tým na mysli to, že máte každú chvíľu piť.

Riziká nie sú zanedbateľné

Zvlášť v prípade niektorých ochorení sa aj v otázke pitného režimu treba dôsledne riadiť odporúčaniami svojho ošetrujúceho lekára. Dajme tomu pacientom s ochoreniami obličiek alebo srdcovo-cievnymi ochoreniami môže lekár odporučiť napríklad 1,5 litra tekutín za deň. Nadmerný príjem tekutín môže byť v ich prípade až nebezpečný a môže mať okrem iného napríklad vplyv aj na účinok užívaných liekov.

Odborníci upozorňujú aj na to, že nie je dobré prijať nárazovo veľa tekutín, podľa niektorých telo nie je schopné za hodinu spracovať viac ako 700 ml až liter tekutín. Inak si môžete príliš zaťažiť obličky, ktoré by nestíhali filtrovať vodu z krvi, takže krv by bola veľmi zriedená, a nadbytok vody rozvádzanej po tele môže byť tiež nebezpečný, ako aj jej nedostatok. Dôsledkom môžu byť opuchy, poruchy krvného obehu, kŕče. V najhorších prípadoch môže byť dôsledkom tzv. osmotický opuch mozgu.

Riskujú ho tí, čo v krátkom čase nalejú do seba extrémne množstvá tekutín, napríklad pri nejakej súťaži o to, kto naraz vypije viac. „Ak voda s minimom rozpustených solí omýva bunky v tele, začnú sa tieto vplyvom osmózy rozpínať. Telo, našťastie, má spôsoby, ktorými menšie nerovnováhy v príjme tekutín dokáže vykompenzovať. Ak však v krátkom čase prijmeme extrémne množstvo vody, vznikajú vážne poruchy v celom organizme,“ vysvetľuje pediatrička Eva Beňová.

Orientačný vzorec

Gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik na orientáciu v príjme tekutín ponúka pomôcku – môžete sa riadiť podľa nasledovnej schémy:

  • 7 – 10-ročné deti: 60 ml tekutín na kg telesnej hmotnosti,
  • 10 – 13-ročné deti: 50 ml na kg telesnej hmotnosti,
  • 14 rokov a viac: 30 – 40 ml na kg telesnej hmotnosti.

Lekár však upozorňuje, že tieto čísla vyjadrujú bazálny príjem tekutín, ktorý nezohľadňuje zvýšenú potrebu pre iné príčiny, ako je napríklad šport či nadmerná fyzická námaha, pri ktorých dochádza k nadmernému výdaju tekutín, môže to byť aj pobyt v saune, horúčka pri ochorení, dehydratácia v dôsledku hnačiek, vracania a pod.

Podľa lekára je dehydratácia alebo aj hypovolémia široký pojem, ktorý môže mať škálu prejavov od tých nevinných, akým je smäd, až po závažné. Zdôrazňuje, že závažné až fatálne prejavy dehydratácie nemôžeme riešiť laicky, patria do nemocnice. „Pri strate telesných tekutín v objeme jedného percenta telesnej hmotnosti pociťuje spravidla človek už silný smäd. U človeka vážiaceho sto kilogramov to znamená deficit 1 litra telesných tekutín – pričom jeho hmotnosť sa tak zníži o jeden kilogram. Závažnejšia dehydratácia vzniká väčšinou následkom chorobných stavov, ako sú hnačky, vracanie, popáleniny a pod.,“ uvádza gastroenterológ.

Ešte raz teda treba zdôrazniť, že optimálny denný príjem tekutín je variabilný a závisí od viacerých premenných. Dobrým indikátorom nedostatku tekutín môže byť aj farba moču, tmavšia signalizuje, že vám tekutiny chýbajú. Jednopercentná strata tekutín už vedie k príznakom dehydratácie a ak je strata tekutín desaťpercentná, môže maž už fatálne následky.

Obsah vody:
  • v tukovom tkanive je asi 10 % vody,
  • v kostiach je to asi 22 %,
  • v orgánoch je obsah vody pomerne vysoký – napr. v pečeni 68 % a v obličkách až 83 %,
  • mozog obsahuje 75 % vody,
  • krv až 95 %.

Všímajte si signály

  • Pri stratách do jedného percenta telesných tekutín pociťujeme smäd.
  • Ak sú straty do štyroch percent, smäd sa kombinuje s pocitom sucha v ústach (znížená tvorba slín) a obmedzí sa aj tvorba ostatných telesných tekutín. Indikátorom je aj zhustený moč, ktorý má tmavožltú až hnedú farbu a intenzívnejšie zapácha. Pri pokročilejších stratách sa pridruží aj telesná slabosť a úbytok energie.
  • Pri vyšších stratách – nad tri až štyri percentá, sa okrem spomínaných príznakov znižuje aj turgor (napätie) kože v dôsledku jej vysúšania.
  • Pri život ohrozujúcej dehydratácii mäknú očné gule, prehlbuje sa suchosť slizníc. V dôsledku nedostatku tekutín sa totiž zmenší aj objem cirkulujúcej krvi. Pridruží sa zvýšená tepová frekvencia a môže sa dostaviť kolaps – krátke bezvedomie. K príznakom závažnej dehydratácie patria aj psychické zmeny, človek môže byť zmätený a dezorientovaný.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 396
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 969
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 465
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 713
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 586
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 238
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 111
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 774
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 582
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 5 276