SME
Štvrtok, 30. jún, 2022 | Meniny má Melánia

Na čo dbať pri výbere müsli

Je müsli, ktoré si mnohí denne dožičia napríklad na raňajky alebo v podobe rôznych energetických tyčiniek, naozaj také zdravé?

(Zdroj: Fotolia)

Tento pokrm, ktorého základ tvoria ovsené vločky s pridaním ovocia a semien či orieškov, je „vynálezom“ švajčiarskeho lekára Maximiliana Bircher-Bennera. Vymyslel ho pred vyše stovkou rokov ako jedlo pre svojich pacientov v nemocnici, takže zrejme aj preto sa k nemu viaže prívlastok zdravé. Aká je však pravda?

Je müsli, ktoré si mnohí denne dožičia napríklad na raňajky alebo v podobe rôznych energetických tyčiniek, naozaj také zdravé? Obvykle müsli kúpime v podobe rôznych namiešaných zmesí, môže byť zapekané alebo nezapekané, alebo aj ako praktickú tyčinku, ktorá by podľa mnohých reklám nemala chýbať v žiadnej dámskej kabelke, batohu študenta či diplomatke podnikateľa ako rýchly a zdravý zdroj energie.

Skúste to doma
Domáce zapekané müsli
Sladké raňajky vám dodajú energiu. Môžete ich pripraviť cez víkend a vychutnať si ich cez týždeň.
pohar-musli-r496-st.ir3-_t600.jpg
Foto: Isifa

Aj tu však platí, že nie je müsli ako müsli. Porovnajte si výživové hodnoty a zistíte, že niektoré zapečené zmesi sú energeticky bohatšie ako nezapečené, navyše obilniny v nich sú obvykle extrudované.

Čo to znamená? Extrúzia je proces, pri ktorom sa pri vyšších teplotách potravina zlisuje do polotuhej masy a následne pretlačí cez úzky otvor, čím sa zvýši jej tvarovateľnosť. Zvyšuje sa tak trvanlivosť potraviny, ale zároveň má aj vyšší glykemický index, takže rýchlo zvýši hladinu cukru v krvi.

Pri tyčinkách si treba uvedomiť aj to, že na to, aby držali pokope, potrebuje výrobca oveľa viac tukov a glukózového sirupu, a nevinné nie sú ani rôzne polevy – či už je to jogurtová, alebo čokoládová, ktoré obsahujú stužené tuky neznámeho pôvodu, ktoré zdraviu a ani štíhlej línii nepristanú.

Podľa čoho teda vyberať müsli? Ak ste sa nerozhodli pre stravovací model, v ktorom sú vynechané obilniny a výrobky z nich, tak aj pri výbere müsli „dva razy merajte a raz režte“. Základné pravidlo: čím sypkejšie müsli, tým menej pridaného cukru. Tyčinky nemusíte zatracovať, ale pozor na obsah energie, najmä ak chcete schudnúť, a vyberajte si radšej tie bez polevy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  2. Škrty robia aj ľudia s vyššími príjmami. Kto obmedzuje čo?
  3. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  4. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  5. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  7. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  8. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  1. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu
  2. V zateplenom dome je o päť stupňov menej. Ušetríte stovky eur
  3. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov
  4. Stredoškoláci z Trnavy vyražajú na Shell Eco-marathon
  5. Ďalší ekologický krok BILLA
  6. Vysoké Tatry: Úrazovosť v horách narastá
  7. Orange poskytne návštevníkom Pohody najlepšiu sieť
  8. V slovenskom Atose sa pracuje skvelo. Potvrdil to aj prieskum
  1. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 015
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 10 988
  3. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 8 988
  4. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 372
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 786
  6. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 773
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 164
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 3 102
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu