Prečo potrebujeme horčík

Horčík patrí medzi najdôležitejšie minerály, vďaka ktorým ľudské telo funguje zdravo.

(Zdroj: Sxc.hu)
  • Pomáha vyrovnať sa so stresom a únavou a podieľa sa aj na kvalite spánku.
  • Je nevyhnutný pre koncentráciu a výkonnosť.
  • Podporuje správnu činnosť nervového systému a od dostatku horčíka závisí aj správne fungovanie serotonínu. Dostatok horčíka priaznivo vplýva na psychický stav.
  • V dôsledku nedostatku horčíka sa obvykle dostavia svalové kŕče, či už po cvičení alebo aj počas spánku.
  • Dostatok horčíka prispieva aj k optimálnej činnosti svalov.
  • Znižuje koncentráciu zlého LDL cholesterolu v krvi.
  • Horčík pôsobí spolu s vápnikom a je nevyhnutný pre vstrebávanie vápnika.
  • Tí, čo majú vysoký tlak krvi, majú problémy s väčšími stratami horčíka. Aj mierny nedostatok horčíka môže zvyšovať riziko srdcovo-cievnych ochorení.
  • Horčík zohráva dôležitú rolu aj pre zdravie kostí a zubov, pôsobí proti artritíde, pomáha v rámci prevencie cukrovky, reguluje funkciu štítnej žľazy, pomáha aj pri liečbe chronického únavového syndrómu, vhodný je aj pri nadmernej tvorbe žalúdočných štiav, pri pálení záhy, v rámci prevencie artritídy a artrózy a pod.

Ak nechcete potraviny zbaviť horčíka nevhodnou úpravou, pamätajte, že sa ničí napríklad tepelnou úpravou, veľa ho odstránite napríklad aj pri škrabaní zemiakov (až tretinu), na zníženie hladiny horčíka v tele majú vplyv aj niektoré lieky, napríklad antibiotiká, diuretiká či analgetiká.

Veľa horčíka obsahuje kakao, mak, slnečnicové, tekvicové alebo sezamové semená, mandle, para orechy, kešu orechy, sója, pohánka, banány, špenát, listová zelenina, fazuľa, ovsené vločky, sušené figy a pod.

O horčík budete vo väčšom množstve prichádzať pitím alkoholu, kávy, čierneho čaju, ale aj prijímaním vápnika v podobe doplnkov výživy, priveľa jednoduchých cukrov v strave zhoršuje vstrebávanie horčíka v organizme.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 14 852
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 061
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 9 272
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 250
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 6 530
  6. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 6 256
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 122
  8. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 4 341
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 821
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 2 931