SME
Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Budík – nepriateľ človeka

Mnohí z nás zápasia s nedostatkom spánku, no sú aj takí, čo majú opačný problém a trpia nadmernou spavosťou – hypersomniou. Avšak nielen nedostatok, ale aj prebytok spánku zdraviu neprospievajú.

(Zdroj: Fotolia)

V súčasnosti s poruchami spánku zápasí čoraz viac ľudí, výnimkou nie sú ani deti. Podľa odborníka na spánkovú medicínu, pneumológa a ftizeológa MUDr. Imricha Mucsku z pneumologickej ambulancie a spánkového laboratória Univerzitnej nemocnice v Bratislave sa dĺžka trvania spánku za posledných 100 rokov skrátila o 1,5 hodiny. Ide o závažný problém, vedci dokázali, že táto skutočnosť sa podieľa na vzniku a rozvoji srdcovo-cievnych, metabolických ochorení ako aj ochorení imunitného systému. Žiaľ, skracovanie doby spánku podľa lekára pokračuje a nevieme presne odhadnúť, aké budú ďalšie negatívne dopady na zdravie v budúcnosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Spánková architektúra

Spánok je fyziologický stav organizmu, keď sa regenerujú psychické a fyzické sily. Hoci je obdobím psychomotorického pokoja, organizmus nie je pasívny, počas spánku prebieha v tele množstvo procesov, najmä metabolických.

  • Spánok má presnú architektúru – jednotlivé spánkové cykly (trvajú od 60 do 90 minút.)
  • Optimálne by sme mali celkovo absolvovať štyri až päť cyklov.
  • Každý cyklus má štyri nonREM a jednu REM fázu.
  • Tretia a štvrtá nonREM fáza je hlboký, tzv. delta spánok, ktorý je najkvalitnejší. Vtedy pacienta najťažšie zobudíme a táto fáza je najnutnejšia na telesnú aj psychickú regeneráciu.
  • REM spánok pribúda nad ránom a potrebný je pre dostatočnú kapacitu pamäti a citové vnemy.

Koľko spať a kedy vstať

Bežný budík je v podstate náš nepriateľ, nezobudí nás v správnej fáze spánku. Lekár spomína tzv. fyziologický budík, ktorý možno nastaviť tak, aby zazvonil, až keď prebehne celý spánkový cyklus. „Dôležité je, aby nás budík nezobudil vo fáze hlbokého spánku, ktorý je najkvalitnejší a kedy sa aj najťažšie prebúdzame. Ak sa prerušenie v tejto fáze deje opakovane a dlhodobo, môže mať aj závažné dôsledky,“ upozorňuje lekár.

Skryť Vypnúť reklamu

Novorodenci prespia podstatnú časť dňa, dominuje u nich REM spánok. Vekom sa dĺžka spánku skracuje. Podľa odborníka je hraničný desiaty rok života, keď priemerná dĺžka spánku trvá 10 hodín. Hovorí, že dospelí by mali spať v priemere 8,2 hodiny, je to však individuálne, niekomu stačí aj polovica.

Nielen dĺžka

Geneticky máme zakódovanú nielen optimálnu dĺžku spánku, ale aj dobu zaspávania a prebúdzania. Podľa toho patríme k tzv. sovám alebo škovránkom. Umelé ovplyvňovanie optimálnej dĺžky spánku ako i doby zaspávania a vstávania môže mať nepriaznivý dopad na zdravie – príkladom je práca na zmeny. A ako zistíte, aká dĺžka spánku je pre vás fyziologicky optimálna? Podľa lekára to môžete zistiť napríklad počas dovolenky, keď nemusíte vstávať na budík, zhruba na tretí – štvrtý deň. Nechajte svoj spánok dobehnúť, aby ste sa sami prirodzene zobudili.

Skryť Vypnúť reklamu

Zdravotné následky

S krátkodobou poruchou spánku má skúsenosť určite každý z nás. Krátkodobé poruchy nemajú zásadný negatívny dopad na zdravie, sú podľa odborníka ľahko napraviteľné, stačí deficit dospíme. Ak sme napríklad nespali jednu noc, nemusíme spať ďalší deň dvakrát toľko. Aby sa organizmus zregeneroval a „opravil“ poruchu, stačí podľa lekára predĺžiť spánok asi o polovicu.

O závažnej nespavosti podľa lekára hovoríme, ak problémy so spánkom pretrvávajú viac ako tri mesiace. Prejavuje sa psychickými zmenami – podráždenosťou, nadmernou únavnosťou, pocitmi napätia, úzkosti, poruchami pamäti, sexuálnych funkcií, libida, správania, poklesom psychickej aj fyzickej výkonnosti.

„Je jednoznačne dokázané, že „nespavci“ trpia závažnejšími formami ischemickej choroby srdca, hypertenzie, diabetu, častejšími, napríklad respiračnými infekciami. Laická verejnosť, ako i časť lekárov nevenuje spánku pozornosť, ale spánková anamnéza by sa mala odoberať každému pacientovi,“ zdôrazňuje lekár. Ak by sme boli úplne bez spánku dlhší čas, dôsledky by boli fatálne (odborníci považujú za hraničnú dobu u laboratórnych zvierat 37 dní).

Poškodené gény

Podľa niektorých vedcov môže dlhodobý nedostatok spánku dokonca poškodzovať množstvo génov. Lekár vysvetľuje, že zatiaľ ide o málo preskúmanú oblasť, ale sú štúdie, ktoré potvrdzujú, že poruchy spánku a aj spánkové poruchy dýchania môžu mať vplyv aj na genetickú výbavu a môžu sa podpísať aj na vzniku onkologických ochorení. „Je známe, že napríklad pri spánkových poruchách dýchania, keď organizmus trpí opakovaným nedostatkom kyslíka v dôsledku prestávok v dýchaní pri chrápaní, môže sa tento faktor podieľať na vývoji niektorých onkologických ochorení,“ hovorí lekár.

Ak spíme priveľa

Ak má niekto problém s patologicky zvýšenou spavosťou, odborníci hovoria o hypersomnii. Takí pacienti spia aj 12 hodín a viac, a to aj počas dňa. Často je hypersomnia sprievodným príznakom niektorých ochorení – napríklad epilepsie, diabetu, encefalitídy, depresie – vtedy hovoríme o sekundárnej hypersomnii. Ak je primárnym ochorením, ide o primárnu hypersomniu.

Lekár hovorí, že najčastejšou príčinou sekundárnych hypersomnií je spánkové apnoe obštrukčného typu – čiže chrápanie, pri ktorom sú prítomné prestávky v dýchaní, takže počas spánku dochádza k poklesu kyslíka. Pacient sa prebúdza buď do plytšieho spánku alebo do úplnej bdelosti. Dôsledkom je únava počas dňa a človek môže zaspať napríklad aj za volantom.

Aké hrozia riziká

Spomínaný problém je typický pre mužov v strednom veku, ktorí sú obézni a v spánku chrápu. Každý, kto spĺňa tieto kritériá, by mal byť podľa lekára vyšetrený. „Riziko mikrospánku je veľmi nebezpečné tak pre pacienta, ako aj jeho okolie. EÚ dokonca plánuje od roku 2016 zaviesť povinné vyšetrenie u profesionálnych šoférov, aby sa predišlo nebezpečným situáciám.“

Jedným z typov hypersomnie je narkolepsia, ktorá môže byť takisto nebezpečná. Pacient zaspí v akejkoľvek polohe v akejkoľvek časti dňa, a to aj počas činnosti, napríklad chôdze, bicyklovania a pod. Narkolepsia sa môže vyskytnúť aj s katalepsiou – vtedy ochabne svalstvo, človek odpadne, takže riziko úrazu je veľmi vysoké.

Ako sa lieči

Hypersomniu možno liečiť, a ako u všetkých porúch spánku, aj tu treba dodržiavať spánkovú hygienu. Bdelosť by ste podľa lekára nemali udržiavať pitím kávy, čaju, kofeínových či energetických nápojov. Nedá sa totiž presne určiť množstvo látok, ktoré navodzujú bdelosť, a tak hrozí predávkovanie a nežiaduce vedľajšie účinky, napríklad na srdcovo-cievny systém. „Pri liečbe hypersomnií sa využíva liek modafinil, ktorý predpisuje neurológ alebo pneumológ, jeho užívanie rozhodne nemožno kombinovať so spomínanými stimulanciami alebo nebodaj alkoholom,“ upozorňuje lekár.

Desatoro spánkovej hygieny

  1. Pravidelná doba zaspávania a vstávania.
  2. Poobedňajšia siesta by nemala trvať dlhšie ako 45 minút.
  3. Aspoň 6 hodín pred spaním nepite alkohol, nefajčite.
  4. Aspoň 6 hodín pred spaním nepite kávu, čaj alebo alebo iné stimulujúce nápoje, nejedzte čokoládu.
  5. 4 hodiny pred spaním nejedzte ťažké, korenisté a sladké jedlá, malé občerstvenie pred spánkom si dopriať môžete.
  6. Necvičte tesne pred spaním.
  7. Spite v pohodlnom oblečení z prírodných a vzdušných materiálov.
  8. Vetrajte, optimálna teplota v spálni je 18 °C.
  9. Odstráňte v spálni hlučnosť, upravte osvetlenie.
  10. Posteľ je určená len na spánok a intímne aktivity.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  7. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 142
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 16 053
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 322
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 448
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 233
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 059
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 405
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 234
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 103
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 864
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie začne už v pondelok. Dokedy sa treba otestovať a čo sa zmení?

Testovanie si vo februári zopakujú najhoršie okresy.

Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Dotácie na rodovú rovnosť rozdali čudne

Ministerstvo rozdávalo viac ako 21-tisíc eur.

Komentár Zuzany Kepplovej

Hluchá linka, nefunkčná appka

Keď štát rieši násilie v rodinách.

Zuzana Kepplová.
Dave Grohl z kapely Foo Fighters, ktorá 5. februára vydáva nový album.