Zinku potrebujeme málo, je však nevyhnutný

Stopové prvky naše telo potrebuje v zdanlivo zanedbateľných množstvách, avšak naše telo by bez nich nedokázalo fungovať.

(Zdroj: Fotolia)

Stopové prvky naše telo potrebuje v zdanlivo zanedbateľných množstvách, bez nich by však naše telo nedokázalo fungovať.

Platí to napríklad aj o zinku, ktorý tvorí súčasť viac ako 200 enzýmov a koenzýmov a zúčastňuje na mnohých procesoch v organizme – napríklad na metabolizme cukrov, bielkovín, podieľa sa na syntéze DNA, RNA a hemoglobínu, na transporte CO2, dôležitú rolu hrá aj v procese delenia, rastu a regenerácie buniek, podporuje rast kostí a dobré fungovanie zraku a mozgu.

Zinok má aj silné antioxidačné účinky, chráni napríklad aj pečeň a obličky pred toxínmi. Dôležitý je aj pre správne fungovanie imunitného systému a spolu s vitamínom C, ktorý je takisto silným antioxidantom, účinne pomáhajú pri vírusových infekciách.

Optimálna dávka je individuálna

V tele máme najviac zinku v koži, svaloch, muži v prostate. Odporúčaná denná dávka je okolo 20 mg, avšak v závislosti od individuálnych potrieb človeka, jeho aktuálneho zdravotného stavu, veku či pohlavia sa toto množstvo môže líšiť. Napríklad dojčatám postačuje 3,5 mg, ale dajme tomu tehotné ženy potrebujú až 30 mg zinku denne, pretože jeho nedostatok by mohol mať za následok závažné komplikácie – napríklad poruchu činnosti rodidiel, zastavenie rastu plody alebo dokonca až potrat.

Potrebuje ho aj koža

Zinok je veľmi dôležitý aj pre zdravie a krásu kože, priamo totiž ovplyvňuje tvorbu kolagénových vlákien, ktoré zodpovedajú za elasticitu kože. Zinok podporuje aj hojenie rán, vredov a urýchľuje epitelizáciu – konečnú fázu hojenia.

A ako zistíte, že máte málo zinku? V dôsledku nedostatku tohto stopového prvku môžu výraznejšie vypadávať vlasy, môže sa objaviť problém s uhrovitou kožou, alergické dermatitídy alebo iné kožné ochorenia. Aj preto sa zinok využíva v liečbe a obsahujú ho rôzne liečivé prípravky – masti, krémy, zásypy či obklady.

Najčastejšie sa zinok využíva pri padaní vlasov, uhrovitosti, zvýšenom mazotoku – seborei či pri pomalom hojení rán. N trhu možno nájsť viacero prípravkov s obsahom zinku viazanom na rôzne nosiče, avšak lekári uprednostňujú prípravky, ktoré sú registrované ako lieky, pretože tie garantujú deklarovaný obsah, stabilitu aúčinnosť.

Priveľa škodí

Pri samoliečbe doplnkami výživy však buďte opatrní – a platí to nielen v prípade zinku, radšej sa poraďte s lekárom. Prekračovanie denných odporúčaných dávok vitamínov, minerálov či stopových prvkov môže viesť k nadbytku. A nadbytok aj tej najliečivejšej látky môže byť pre organizmus kontraproduktívny a môže mať za následok vznik nerovnováhy v organizme a následne až zdravotných problémov.

Priveľa zinku napríklad narúša vstrebávanie železa a medi, dôsledkom potom môže byť nedostatok týchto takisto dôležitých prvkov. Ak si chcete dopĺňať zinok v potrave, veľa je ho napríklad v ustriciach – tento druh potravy však uvádzame skôr pre zaujímavosť, pretože ustrice rozhodne nepatria k bežne dostupným potravinám. Avšak ľahko dostupný pre každého je napríklad v tekvicových semenách – na zabezpečenie dennej dávky stačia dve polievkové lyžice. Na zinok sú bohaté aj semená slnečnice, mak, cereálie, pečeň, huby, nelúpaná ryža (obsahuje až 5-krát viac zinku ako lúpaná), kukurica, brokolica, sušené figy, hovädzie mäso a pod.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  4. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  5. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  6. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  7. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Naučme sa správne dochucovať ryby
  2. 10 vecí, ktoré môžete dostať od zdravotnej poisťovne zadarmo
  3. Úspech na Majstrovstvách sveta v Quadrathlone
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  5. Od septembra opäť po starom
  6. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  7. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  8. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  9. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  10. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 992
  2. Od septembra opäť po starom 5 937
  3. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 4 708
  4. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom? 3 129
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 835
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 734
  7. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 202
  8. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš? 1 124
  9. Ako sme jazdili v socializme 1 091
  10. Leto nekončí! 1 037

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Odchod z koalície? Názory sú pol na pol, hovorí poslanec SNS

Fico ustúpil Dankovi a vláda v stredu nerokovala. Mandát premiéra do Salzburgu ministri nakoniec odsúhlasili na diaľku, Fico neprišiel na ohlásenú tlačovú besedu.

KOMENTÁRE

Fico môže stratiť viac než Danko

V prípade vabanku môže Smer stratiť viac než SNS. Už teraz má preň kauza nepríjemné dôsledky.

KOMENTÁRE

Podomový šmejd s jadrom Únie

Žiadna „super EÚ“ s jedným pevným jadrom sa nechystá.

Neprehliadnite tiež

Sú proteínové doplnky bezpečné? Odpovedá veda

Dvojica výskumníkov reaguje na úmrtie mladej kulturistky a prípady žltačky.

Fajčíte? Mali by ste si dať pozor na doplnky s vitamínom B6 a B12

Dlhodobo vysoké dávky vitamínov B u mužov zvýšili riziko rakoviny pľúc.

Bio nie je vždy najlepšia cesta. Ako si vybrať správnu kozmetiku?

Imidž nejedného kozmetického výrobku je založený na prívlastkoch ako bio či prírodný. Ale sú naozaj lepšie?

Opustení a nepripravení. Čo stresuje budúcich prvákov

Nápor z množstva zmien môže u čerstvého školáka vyvolať stres a fóbiu.