V lete si vytvorte do zásoby „déčko“

Vitamín D, ktorému sa zvykne dávať aj prívlastok slnečný, je veľmi dôležitý pre mnohé procesy v organizme. Ak ho chcete mať dostatok, netreba hneď siahať po výživových doplnkoch. „Déčko“ si ľudské telo vytvorí samo, stačí ho vystaviť slnečnému žiareniu.

(Zdroj: Fotolia)

Podľa odborníkov stačí pobudnúť na slnku dvakrát do týždňa zhruba 20 minút (niektorí uvázajú trikrát týždenne po pätnásť minút), aby sa vám vytvorila aspoň na čas dostatočná zásoba tohto vitamínu. A nepotrebujete sa na slnku vypekať do úmoru, a už vôbec nie v kritickom čase od 11. do 15. hod. Stačí, aby vám slnečné žiarenie pôsobilo na tvár, ruky a ramená. Aspoň na ten krátky čas sa však treba slnku vystaviť bez použitia prípravkov s ochrannými faktormi.

Opaľovanie
8 krokov v ústrety slnku
Opakovanie je matkou múdrosti. Platí to aj v prípade opaľovania. Celý článok >>
  • Natierajte
  • Relaxujte
  • Hydratujte
  • Chráňte sa
  • Nepodceňujte
  • Nestarnite
  • Predvídajte
  • Opäť natierajte
opalovanie_box.jpg
Foto: Fotolia.com

Najprv bez faktora, potom s faktorom

Telo si podľa internistky Etely Janekovej dokáže vytvoriť 10 000 – 12 000 medzinárodných jednotiek IU tohto vitamínu pri 30-minútovom letnom opaľovaní. Ak však podľa lekárky použijete ochranné opaľovacie prípravky s faktorom (SPF) 8 a viac, tak tie zablokujú UV lúče, ktoré podporujú produkciu vitamínu D.

Odporúča sa preto počiatočné opaľovanie v trvaní 10 – 15 minút bez použitia opaľovacieho faktora, čím sa vytvorí dostatok vitamínu D. Potom však už použite prípravok s ochranným faktorom aspoň 15, aby ste si pokožku chránili.

Nájdete ho aj v potrave

Podľa lekárky však niektoré činitele limitujú využitie UVB žiarenia na tvorbu slnečného vitamínu v koži. Príkladom je ročné obdobie, časť dňa, lokalita, smog a vek.

Aj s pribúdajúcim vekom sa znižuje schopnosť organizmu syntetizovať vitamín D expozíciou slnečným žiarením. V takom prípade možno uvažovať o jeho dopĺňaní do organizmu stravou, prípadne vitamínovými doplnkami.

Z potravín sú bohatým zdrojom déčka napríklad rybie oleje, mastné ryby, treščia pečeň, vaječný žĺtok, huby, datle, mlieko a mliečne výrobky, kvasnice alebo napríklad aj naklíčené semená. Vitamín D sa našťastie varením neznehodnocuje.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  6. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 445
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 734
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 404
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 287
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 859
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 899
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 610
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 177
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 427