Malé množstvá vína udržujú zdravú myseľ

Washington 11. novembra (TASR) - Ľuďom, ktorí konzumujú malé množstvá vína, hrozí menšie riziko vzniku Alzheimerovej choroby a iných foriem demencie.

Výsledky štúdie Inštitútu preventívnej medicíny v Kodani, zverejnené v americkom časopise Neurology, sú ďalšie z rastúceho množstva dôkazov, že víno obsahuje mnohé zdraviu prospešné látky.

Naopak, tí, čo pijú pivo, sa vystavujú zvýšenému riziku vzniku demencie. Výsledky okrem toho ukazujú, že u ľudí, ktorí vypili týždenne až 21 pohárov vína, bolo riziko demencie podstatne znížené. V správe výskumného tímu sa uvádza, že mesačná a týždenná konzumácia vína dokázateľne súvisí s nižším rizikom vzniku demencie. U ľudí, ktorí vypijú denne len jeden pohár vína, je riziko menšie ako u ľudí, ktorí nepijú vôbec žiadne víno. Aj keď muži pijú zväčša viac ako ženy, v zdravotných následkoch pitia nie sú medzi pohlaviami rozdiely.

Článok pokračuje pod video reklamou

"Výsledky neznamenajú, že ľudia majú začať piť víno, alebo ho majú piť viac ako obyčajne. Zaujímavé sú preto, lebo poukazujú na to, že víno obsahuje isté látky schopné znížiť riziko demencie. Ak je to skutočne tak, mohli by sme ich využiť na výrobu prípravkov na liečbu alebo prevenciu demencií," uviedol Thomas Truelsen, ktorý celý výskum viedol.

Na štúdii sa zúčastnilo 1700 ľudí, ktorí boli súčasťou väčšieho výskumu srdcových chorôb, v rámci ktorého v 70. rokoch absolvovali rozhovor o svojich stravovacích návykoch. O 15 rokov neskôr ich vyšetrili na demenciu, pričom u 83 z nich bola demencia dokázaná. Ich konzumáciu vína odborníci porovnali s pitím vína u iných 1600 dobrovoľníkov.

Drink bol definovaný ako nápoj obsahujúci 9-13 gramov alkoholu, čo je ekvivalent jednej fľaše piva, jedného pohára vína alebo štamperlíka liehoviny. Probantov štúdie rozdelili na skupinu, ktorá vôbec nekonzumovala alkohol, na skupinu, ktorá mala jeden až sedem drinkov, osem až 14 drinkov, 15-21 a viac ako 22 drinkov týždenne. Skupiny sa často prekrývali, napríklad preto, že mnohí konzumovali aj víno aj pivo. Napriek tomu našiel tím doktora Truelsena súvislosť medzi nižším rizikom demencie a pitím vína.

Aj u ľudí, ktorí uviedli, že vypijú jeden až dva štamperlíky liehoviny mesačne, bolo riziko vzniku demencie znížené. Dôvodov môže byť niekoľko. Autori štúdie napríklad uviedli, že ľudia, ktorí pijú víno, majú zvyčajne zdravšie stravovacie návyky ako konzumenti piva a liehovín. Jedia viac ovocia, rýb, zeleniny a šalátov, používajú menej tukov a viac olivového oleja. Ale Truelsen verí, že za pozitívny vplyv vína môžu antioxidanty, látky, ktoré môžu zabrániť poškodeniu buniek. Víno, najmä červené, obsahuje mnohé antioxidanty, napríklad flavonoidy.

Výskumníci ďalej zistili, že zvýšené riziko demencie u konzumentov piva nevedia zatiaľ vysvetliť. Jednou možnosťou je fakt, že sa u nich často vyskytuje nedostatok vitamínu B nevyhnutného pre správnu funkciu nervového systému. John Brust, neurológ z New Yorku, uviedol vo svojom komentári ku štúdii, že na vysvetlenie sú nevyhnutné ďalšie experimenty. "Existujú dôkazy, že vitamín E tiež znižuje riziko vzniku Alzheimerovej choroby. Tieto faktory nebrala štúdia do úvahy," uviedol Brust. Napriek tomu pripustil, že výskum prináša isté dôkazy o zdraviu prospešných látkach obsiahnutých vo víne.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Talent - vzdelanie - úspech
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  8. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  10. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 008
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 17 836
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 9 043
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 7 978
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 199
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 951
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 503
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 075
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 554
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 134

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Nebuď buzerant, zmláť manželku (píše Michal Havran)

Vy to viete, vy muži z Tvrdošína, čo pochodujete a zneužívate vieru, aby ste ľudí vydesili.

KOMENTÁRE

Kto vlastne môže podpísať Istanbulský dohovor

Súlad dojednaných medzinárodných zmlúv s ústavou posudzuje Ústavný súd.

Neprehliadnite tiež

Mieša hrušky s jablkami. Prečo BMI nemusí odhaliť nadváhu

Rozloženie nabytočného tuku je dôležitejšie ako BMI.

Ako zastaviť tečúci nos. Recepty, ktoré podporuje veda

Štyri osvedčené spôsoby, ako sa čo najrýchlejšie zbaviť nádchy.

Špinavé hneď po umytí. Sušenie rúk nemusí byť hygienické

Sušič môže na ruky naniesť kolónie baktérií.