Vláknina nie je dobrá iba na prevenciu zápchy

O rastlinnej vláknine sa často hovorí aj ako o akejsi prírodnej kefe, ktorá prečistí črevá a napomáha lepšiemu a pravidelnému vyprázdňovaniu. Tým sa však výpočet jej priaznivých účinkov v organizme človeka nekončí.

(Zdroj: Fotolia)

Vlákninu náš organizmus nedokáže stráviť, a tak bola kedysi považovaná za neužitočnú balastnú látku. Jej význam je však mnohoraký, pre ľudský organizmus je veľmi užitočná. Môže byť rozpustná a nerozpustná. Práve nerozpustná vláknina priaznivo podporuje peristaltiku čriev a pomáha tak predchádzať zápche, pretože uľahčuje prechodu odpadových látok v čreve. Typickou nerozpustnou vlákninou je celulóza.

Rozpustná vláknina na rozdiel od nerozpustnej je schopná absorbovať vodu, takže dokáže zväčšiť svoj objem a napučí. Pomáha regulovať trávenie tukov a sacharidov, čím sa podieľa na znižovaní hladiny cholesterolu v krvi, takže hrá rolu aj v prevencii ischemickej choroby srdca ako aj infarktu, prospešná je pri cukrovke i obezite.

Rozpustná vláknina je aj prebiotikom – potravou pre prospešné probiotické baktérie, ktoré sú súčasťou prirodzenej črevnej mikroflóry, ktorá je veľmi dôležitá pre správne fungovanie imunitného systému.

Postráži aj hmotnosť

Rastlinná potrava s vyšším obsahom vlákniny vás zasýti a pritom z nej nepriberiete, lebo obsahuje málo energie. Potvrdzuje to aj gastroenterológ a dietológ MUDr. Peter Minárik v publikácii Rakovina a výživa – Mýty a fakty, kde okrem iného uvádza, že „rastlinná potrava bohatá na vlákninu a vodu má pri nízkom obsahu energie dobrý sýtiaci účinok. Preto má ochranný efekt proti nadváhe a obezite, čím nepriamo znižuje riziko rakoviny v širokom rozsahu (nielen voči kolorektálnemu karcinómu).“


Mnohí si v túžbe schudnúť kúpia v lekárni vlákninu vo forme výživových doplnkov. To však rozhodne nestačí - taká skratka nefunguje; bez zmien v stravovacích návykoch a celkovom životnom štýle to nepôjde.

Lekár v spomínanej publikácii dopĺňa, že rastlinná potrava okrem vlákniny obsahuje aj bohatý a pestrý komplex fytonutrientov, z ktorých mnohé majú aj dokázané protirakovinové, ako aj ochranné účinky pred srdcovo-cievnymi chorobami.

Vo všeobecnosti by mal podľa neho dospelý človek denne prijať v rastlinnej potrave 25 – 35 gramov rastlinnej vlákniny. Na vlákninu je bohatá napríklad koreňová, listová a kapustová zelenina, ovocie – najmä jablká a hrušky, strukoviny alebo celozrnné cereálie.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  3. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  2. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  3. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  6. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  7. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  8. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  9. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  10. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 887
  2. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 8 598
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 981
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 228
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 308
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 073
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 188
  8. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 864
  9. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 044
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 578

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polícia obvinila poslanca ĽSNS, opozícia ju kritizuje

Stanislava Mizíka, ktorý kádroval vyznamenaných, polícia odviedla počas rokovania parlamentného výboru.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

KOMENTÁRE

Bez Radičovej, bez Kisku a bez obáv: V čom majú Mihál s Beblavým nevýhodu

Postačia na úspech úroveň a normálnosť?

DOMOV

Areál bývalej nemocnice na Patrónke získal Eset

Softvérová firma dala za pozemok vyše 26 miliónov eur.

Neprehliadnite tiež

Hodiny pred obrazovkou môžu u detí zvýšiť riziko cukrovky

Každé piate dieťa strávi pred obrazovkou viac než tri hodiny denne.

Vedci by chceli do zubnej pasty pridávať umelý hlien

Zložka ľudských slín pomáha chrániť zuby pred vznikom kazu.

Diétne druhy sladených nápojov môžu byť spojené s poškodením mozgu

Vedci po prvý krát skúmali možný vplyv „light“ nápojov na mozog.

Odborník na bolesť: Platničky bolia už osemnásťročných

Bolesť chrbta môže odstrániť jediná operácia, no niektorí sa s ňou učia žiť. Prečo je to tak vysvetľuje špecialista na bolesť MARTIN GRIGER.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop