SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Máte päťdesiat a viac? Zacvičte si jogu

Súčasní päťdesiatnici rozhodne nepatria do starého železa, mnohým by aj oveľa mladší často nestačili s dychom. Ponúkame vám zostavu jogových cvičení určenú pre túto vekovú kateróriu.

(Zdroj: Fotolia)


Rozhodne však ani po dovŕšení päťdesiatky netreba podceňovať význam pohybu. Ak patríte do tejto vekovej kategórie, ste aktívni a hľadáte pre seba vhodný spôsob cvičenia, možno vás osloví zostava jogových cvičení určená pre túto vekovú kategóriu.

Cviky, ktoré vám ponúkame, pomôžu zlepšiť kvalitu vášho zdravia, metabolizmus, spánok, zrak, dýchanie. Cvičenie priaznivo pôsobí aj na kosti, takže je vhodnou prevenciou osteoporózy. Podporuje aj prietok krvi vo svaloch a kĺboch, čím sa zlepšuje ich výživa. Štruktúra cvičení je zostavená tak, aby ste si spevnili svalový korzet, čím pomáhajú zmierňovať bolesti kĺbov a chrbta.

Skryť Vypnúť reklamu

Cvičenie obsahuje:

  • asány – jogové polohy, v ktorých zotrváte niekoľko sekúnd,
  • strečing – dodá vašim svalom a šľachám pružnosť,
  • dýchacie techniky – pomocou nich si lepšie okysličíte celý organizmus,
  • relaxáciu – vďaka nej si zregenerujete svaly a zharmonizujete myseľ.

Sériu cvikov si môžete zacvičiť kedykoľvek a kdekoľvek. Cvičenie je vhodné pre ľudí s cukrovkou, po operáciách chrbtice, kĺbov, pri cievnych problémoch, pri tráviacich ťažkostiach, pri poruchách rovnováhy, ak trpíte migrénami, pri problémoch s nízkym a vysokým krvným tlakom.

Nezabudnite, každý cvik robte pomaly a v rozmedzí vlastných možností. Pri žiadnom cviku nesmiete cítiť bolesť!

Začnite s malým počtom opakovaní, ktoré postupne zvyšujte. Cvičiť môžete každý deň.

Skryť Vypnúť reklamu

1. ZAHRIATIE

joga.jpg

Stojte rozkročmo, na celých chodidlách, ruky vzpažte nad hlavu, dlane spojte. V tejto polohe zotrvajte približne 30 sekúnd, kým nezacítite jemné teplo v oblasti ramien, rúk. Stále pravidelne dýchajte.


2. STROM – cvik na rovnováhu

joga-2.jpg

Stojte na celých chodidlách, ruky rozpažte a pomaly zdvihnite do výšky koleno ľavej nohy tak, aby ste mali v bedrovom a kolennom kĺbe 90-stupňový uhol (neprekáža, ak bude menší). Koleno držte hore 10 sekúnd, pravidelne dýchajte a nohu pomaly položte späť. Cvik zopakujte aj s druhým kolenom. Asánu zopakujte na každú nohu štyrikrát.


3. PALMA – uvoľnenie svalov trupu, chrbta a dolných končatín

joga-3.jpg

Stojte rozkročmo, pevne na celých chodidlách, pokrčte nohu v pravom kolene, oprite sa pravým predlaktím o stehno a ľavú ruku zdvihnite do výšky. V tejto polohe ostaňte10 sekúnd, stále pravidelne dýchajte a zopakujte ju aj na druhú stranu. Asánu zopakujte dva- až trikrát na každú stranu.

Skryť Vypnúť reklamu


4. BUDHA – spevnenie prsného a medzilopatkového svalstva

(Pozor! Tento cvik robte opatrne, ak ste po operácii bedrového kĺbu.)

joga-a_r891.jpg

Turecký sed, môžete si sadnúť na malý vankúš, bude to pohodlnejšie. Dlane spojte pred sebou, ramená tlačte dolu, hlavu jemne ťahajte z krku hore, lopatky tlačte k sebe, chrbát je vystretý a dlane tlačte do seba, stále pravidelne dýchajte. Dlane tlačte 10 sekúnd. Cvik zopakujte päťkrát.


5. MALÝ STROM – spevnenie ramien, predlaktí, krčnej chrbtice

joga-5.jpg

Turecký sed, môžete si sadnúť na malý vankúš, bude to pohodlnejšie. Ruky rozpažte a držte ich v jednej rovine so zemou tak, aby oba ramenné kĺby zvierali uhol 90 stupňov, stále pravidelne dýchajte. Dlane zovrite v päsť a palce zdvihnite smerom hore. V tejto polohe zotrvajte 20 sekúnd, potom otočte palce smerom dole a vydržte ďalších 20 sekúnd. Asánu zopakujte dva- až trikrát.


6. MOST – posilnenie bedrových a kolenných kĺbov, stehien, driekovej a krížovej oblasti chrbtice

joga-6.jpg

Ľahnite si na podložku na chrbát tak, aby ste nemali medzeru v krížovej oblasti chrbtice, aby bol celý chrbát prilepený na podložke. Pokrčte nohy v kolenách, ruky uložte vedľa tela, stiahnite sedacie svaly k sebe a pomaly začnite dvíhať zadok, panvu, krížovú oblasť chrbtice až po hrudnú chrbticu. V tejto polohe zotrvajte 10 sekúnd, stále pravidelne dýchajte a úplne pomaličky, stavec po stavci, panvu, zadok a poslednú kostrč uložte na podložku. 10 sekúnd si oddýchnite a zopakujte ešte dva- až trikrát.


7. RELAXÁCIA – uvoľnenie, upokojenie

joga-7.jpg

Zostaňte ležať na podložke, hlavu si podložte malým vankúšikom, obe nohy majte pokrčené v kolenách. Ruky si uložte na hrudník, zavrite oči a snažte sa kontrolovať svoje dýchanie. Dlaňami vnímajte, ako sa vám pomaly dvíha a klesá hrudník pri každom nádychu a výdychu. Predstavujte si, ako vám prúdi vzduch do celého tela. V polohe ostaňte, ako dlho chcete.

Cvičenia zostavila fyzioterapeutka Mgr. Barbora Hanicová z bratislavského Miracle štúdia. Viac informácií nájdete na www.studiomiracle.sk.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  2. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 390
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 681
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 714
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 293
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 211
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 316
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 283
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 304
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 300
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 480
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME