Prečo to s kávou netreba preháňať

Vďaka alkaloidu kofeín má káva povzbudzujúce účinky, stimuluje centrálny nervový systém. Pre zdravých ľudí kofeín v primeraných dávkach nepredstavuje riziko, priveľa ho však môže spôsobovať ťažkosti.

(Zdroj: Fotolia)

Káva okrem kofeínu obsahuje, samozrejme, aj mnohé iné látky, mnohým sa pripisujú antioxidačné, antikancerogénne a antiaterogénne účinky. Gastroenterológ MUDr. Peter Minárik v publikácii Rakovina a výživa – Mýta a fakty dokonca uvádza, že niektoré štúdie dokazujú priaznivý vplyv konzumácie kávy vo vzťahu k diabetu 2. typu. Káva obsahuje viac antioxidantov ako zelený čaj, lekár uvádza, že je to dokonca trikrát viac. Účinok antioxidantov sa pritom pražením neznižuje, laboratórne testy vraj potvrdili, že pražená káva má väčšiu antioxidačnú silu ako zelená nepražená.

Článok pokračuje pod video reklamou

„V kávových zrnách je menej kofeínu ako v čajových lístkoch, napriek tomu varená káva obsahuje viac kofeínu než varený čaj, a preto má výraznejší povzbudzujúci účinok. Podľa mnohých klinických pozorovaní a štúdií sa denný príjem 200 – 300 mg kofeínu pokladá za mierny a primeraný,“ píše v publikácii lekár. Aby sme si to vedeli pretransformovať do praxe – v jednej šálke kávy je v priemere asi 50 – 150 mg kofeínu, v šálke čaju je to asi 35 – 60 mg tohto alkaloidu.

Ak budete piť kávy priveľa, môže mať opačný účinok a povzbudivé účinky kofeínu sa vôbec nemusia znásobovať. Skôr naopak – môžu sa dostaviť nežiaduce účinky v dôsledku predávkovania kofeínom, ako je napríklad búšenie srdca, pocit rozrušenia, nadmerné močenie či pálenie záhy. Podľa lekára by sme preto nemali prekročiť odporúčanú dennú dávku prísunu kofeínu, čo predstavuje v prípade kávy v priemere štyri šálky. Tolerancia na kofeín je však, samozrejme, individuálna, niekto bez problémov znesie aj 5 – 6 šálok, inému nemusí robiť dobre už druhá. Rozdiely u jednotlivcov sú aj v nástupe účinkov kofeínu. Závisí od viacerých faktorov, napríklad metabolizmu konkrétneho človeka, alebo aj od toho, či pijeme kávu pred alebo po jedle.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Rozprávkové tankovanie
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  9. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  10. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  1. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  2. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  3. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  4. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Rozprávkové tankovanie
  8. AAA Auto zorganizovalo autogramiádu
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  1. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 932
  2. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 12 557
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 451
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 399
  5. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 10 096
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 572
  7. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 564
  8. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 7 313
  9. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 915
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 396