Vitamín B3 je dobrý aj pre pevné nervy

Patrí do skupiny B vitamínov a vyskytuje sa v dvoch formách – ako niacín a niacínamid. Zvykne sa mu hovoriť aj vitamín optimizmu, používa sa aj pri liečbe niektorých duševných ochorení.

Napríklad chudé mäso a šampiňóny sú dobrým zdrojom vitamínu B3.(Zdroj: Fotolia)

Tento vitamín pomáha aj zlepšovať prejavy alergie, najmä v prípade sennej nádchy, keďže znižuje vylučovanie histamínu, ale pomáha aj pri astme. Má aj ďalšie priaznivé účinky v organizme – pomáha znižovať hladinu LDL cholesterolu, ale aj cukru v krvi, zmierňuje bolesti hlavy, upravuje tlak krvi, podieľa sa na látkovej premene a prospieva aj tráveniu a pod.

Nedostatok tohto vitamínu sa prejaví nespavosťou, podráždenosťou, roztržitosťou, nervozitou, nevoľnosťou, drsnou pokožkou, únavou, môžete mať zapálené a citlivé ďasná, objaviť sa môžu bolesti hlavy, strata chuti do jedla, úbytok hmotnosti, hnačky. Ak je nedostatok priveľký, môžu sa objaviť aj pocity skľúčenosti, človek môže byť až dezorientovaný a môže trpieť aj halucináciami. V opačnom prípade – ak je vitamínu nadbytok, telo ho vylúči, avšak extrémny nadbytok vitamínu B3 môže viesť až k poškodeniu pečene.

Článok pokračuje pod video reklamou

A kde tento vitamín nájdete? Napríklad v pivovarských a pekárskych kvasniciach, v chudom mäse, vajciach, pečeni, treske, celozrnnej múke, šampiňónoch, broskyniach, granátových jablkách, sezamových semenách, strukovinách či arašidoch. Tento vitamín je veľmi stabilný, avšak je rozpustný vo vode, preto je vhodné, ak zeleninu, ktorá ho obsahuje, umývate len krátko a v malom množstve vody. Oplatí sa zužitkovať aj vodu, v ktorej ste varili zeleninu s obsahom tohto vitamínu, napríklad na prípravu polievok alebo omáčok, na podlievanie mäsa a pod.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Zvodný jesenný look s AVONom a Darou!
  10. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 445
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 734
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 404
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 287
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 859
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 899
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 610
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 177
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 427