Ako pomôcť blízkemu s depresiou

K človeku, ktorý trpí týmto ochorením, treba pristupovať citlivo, trpezlivo, nezľahčovať jeho ťažkosti. V komunikácii s ním je dobré držať sa odporúčaní odborníkov, aby mu nevhodný prístup – i keď dobre mienený, nepohoršil.

(Zdroj: Fotolia)

V prvom rade nezabúdajte, že depresia je závažné ochorenie, ktoré netreba podceňovať. Ochorenie vzniká v dôsledku súčinnosti viacerých faktorov, ktorých je veľké množstvo, takže určite sa nedá zjednodušene povedať, že depresia vznikla ako reakcia na niečo, a ak sa to niečo odstráni, tak bude po depresii.

K typickým príznakom patrí chorobná nechuť k činnostiam, ktorú si však nemožno zamieňa s lenivosťou. Človeka trpiaceho depresiou stojí obrovské úsilie a premáhanie vykonávať to, čo je pre ostatných banálne, bežné a čo často vykonávajú automaticky. Aj umyť si zuby, obliecť sa či prihriať si jedlo stojí takého pacienta nesmierne veľa energie.

Článok pokračuje pod video reklamou

Depresívni ľudia sa vnútorne trápia, cítia sa neschopní, ich sebavedomie je na bode mrazu. Nepomôžete im, ak ich budete bodro nabádať, aby sa premohli, vzchopili, ak ich budete ubezpečovať vetami typu „to nič, to prejde!“, „mal by si...“, „nerobíš dobre, keď...“, „musíš...“ a pod. Neznamená to, že ho nemáte povzbudzovať k činnostiam, treba to však robiť opatrne, citlivo a bez nátlaku. Môžete mu ponúknuť spoločnú prechádzku, skúste však namiesto „mal by si sa prejsť“ použiť vety typu „ak sa ti bude dať, mohli by sme sa večer prejsť“ a pod.

Skúste pre chorého vyberať jednoduché aktivity a prispôsobte ich jeho stavu, ak totiž budete „tlačiť na pílu“, človeku s depresiou to len pohorší, bude to voda na mlyn jeho pocitu a presvedčeniu o vlastnej neschopnosti.

Namieste je preto veľká dávka trpezlivosti a láskavého prístupu, nesnažte sa veci urýchliť, môže to jeho depresiu ešte viac prehĺbiť, a tak aj oddialiť zlepšenie stavu. Vyhýbajte sa aj citovému vydieraniu tým, že mu budete prízvukovať a dávať najavo, ako vás svojím stavom a ťažkosťami trápi.

Ak je u chorého nechuť k činnostiam veľmi výrazná, podporte ho v tom, aby navštívil psychiatra, zrejme bude potrebné liečbu upraviť či už zmenou dávkovania liekov, pridaním iných liekov alebo ich zmenou. Pokyny lekára treba dodržiavať a lieky nikdy samovoľne nevysadzovať!

Nezabúdajte, že účinky antidepresív sa prejavia najskôr zhruba po troch týždňoch. Farmakologická liečba sa môže kombinovať s inými formami liečby, napríklad veľmi často s psychoterapiou alebo ďalšími doplnkovými metódami, ako je napríklad napríklad fototerapia a pod.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu?
  2. Odborári pokračujú v zbieraní podpisov za zastropovanie dôchodku
  3. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  4. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  5. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  7. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  8. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  9. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite
  10. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's?
  1. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  2. Umenie investovať: Nemusíte byť znalec, aby ste zhodnotili krásu
  3. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  4. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  5. Tip hypošpecialistu: Najlepší čas na Adlerovu je teraz!
  6. Jana Vaľová: Pokračujme po dobrej ceste
  7. Sú "firmy na predaj" vhodné pre začínajúcich podnikateľov?
  8. Dôležité zmeny v založení s.r.o. od 1.9.2018
  9. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára!
  1. Odborníčka na výživu: Večera maximálne 4 hodiny pred spánkom 21 444
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 722
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 402
  4. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 11 388
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 283
  6. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 7 784
  7. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 6 899
  8. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 596
  9. Sládok Pilsner Urquell: Neviem prečo zdokonalovať Prazdroj 4 211
  10. Nepodceňujte príznaky psoriázy 3 464