Vplyv tabakovej reklamy sa preceňuje, tvrdí nemecký vedec

Hamburg 4. decembra (TASR) - Reklama na cigarety nie je podľa nemeckého vedca, profesora Wolfganga Donsbacha zásadným dôvodom toho, že ľudia začínajú ...

Hamburg 4. decembra (TASR) - Reklama na cigarety nie je podľa nemeckého vedca, profesora Wolfganga Donsbacha zásadným dôvodom toho, že ľudia začínajú fajčiť. Či sa z niekoho stane fajčiar alebo nie, závisí predovšetkým od genetického vybavenia, spoločenského prostredia a dôležitých referenčných osôb.

"Reklama sa na tom podieľa len malým percentom," vyhlásil Donsbach v rozhovore pre agentúru DPA. Z tohto dôvodu si nemyslí, že plánovaný všeobecný zákaz reklamy na cigarety má väčší význam. Podľa rozhodnutia EÚ má v roku 2005 zmiznúť tabaková reklama zo všetkých novín, časopisov a iných médií.

Expert na komunikáciu z drážďanskej Technickej univerzity sa zaoberal štúdiami, podľa ktorých má reklama na cigarety vplyv hlavne na mladých ľudí. "Problémom väčšiny štúdií je, že ich závery sú príliš široké, vedecky sú však neudržateľné," uviedol Donsbach.

Cieľom väčšiny štúdií je dokázať vplyv reklamy a preto je časté, že protichodné údaje sa vôbec nehodnotia. "Okrem toho dnes jednoducho panuje paradigma, že aj tabaková reklama má veľmi negatívne následky. Tomu sa nevyhne žiaden vedec," zdôraznil.

"Ľudské správanie je príliš zložité," povedal profesor. Ak sú práve mladí ľudia tak vnímaví na reklamné posolstvá tabakového priemyslu, mali by byť rovnako prístupní aj pre opačné posolstvá, obsiahnuté napríklad v protifajčiarskych kampaniach alebo vo varovaniach na cigaretových škatuľkách, argumentuje. "Pre mladistvých zohráva oveľa väčšiu rolu napríklad to, či fajčia rodičia," uviedol Donsbach. "Kým nie je zakázaný produkt, nemožno zakázať ani reklamu naň," uzavrel.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 599
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 7 021
  3. Moskva alebo Petrohrad? 5 657
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 328
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 423
  6. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 947
  7. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 885
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 807
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 792
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 346

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Beblavý predstavil plány, vznikajúca strana začala zbierať podpisy

Do roka chcú pripraviť programové tézy.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.