SME

Vplyv tabakovej reklamy sa preceňuje, tvrdí nemecký vedec

Hamburg 4. decembra (TASR) - Reklama na cigarety nie je podľa nemeckého vedca, profesora Wolfganga Donsbacha zásadným dôvodom toho, že ľudia začínajú ...

Hamburg 4. decembra (TASR) - Reklama na cigarety nie je podľa nemeckého vedca, profesora Wolfganga Donsbacha zásadným dôvodom toho, že ľudia začínajú fajčiť. Či sa z niekoho stane fajčiar alebo nie, závisí predovšetkým od genetického vybavenia, spoločenského prostredia a dôležitých referenčných osôb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Reklama sa na tom podieľa len malým percentom," vyhlásil Donsbach v rozhovore pre agentúru DPA. Z tohto dôvodu si nemyslí, že plánovaný všeobecný zákaz reklamy na cigarety má väčší význam. Podľa rozhodnutia EÚ má v roku 2005 zmiznúť tabaková reklama zo všetkých novín, časopisov a iných médií.

SkryťVypnúť reklamu

Expert na komunikáciu z drážďanskej Technickej univerzity sa zaoberal štúdiami, podľa ktorých má reklama na cigarety vplyv hlavne na mladých ľudí. "Problémom väčšiny štúdií je, že ich závery sú príliš široké, vedecky sú však neudržateľné," uviedol Donsbach.

Cieľom väčšiny štúdií je dokázať vplyv reklamy a preto je časté, že protichodné údaje sa vôbec nehodnotia. "Okrem toho dnes jednoducho panuje paradigma, že aj tabaková reklama má veľmi negatívne následky. Tomu sa nevyhne žiaden vedec," zdôraznil.

"Ľudské správanie je príliš zložité," povedal profesor. Ak sú práve mladí ľudia tak vnímaví na reklamné posolstvá tabakového priemyslu, mali by byť rovnako prístupní aj pre opačné posolstvá, obsiahnuté napríklad v protifajčiarskych kampaniach alebo vo varovaniach na cigaretových škatuľkách, argumentuje. "Pre mladistvých zohráva oveľa väčšiu rolu napríklad to, či fajčia rodičia," uviedol Donsbach. "Kým nie je zakázaný produkt, nemožno zakázať ani reklamu naň," uzavrel.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  2. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  4. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 689
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 926
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 233
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 459
  5. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 3 274
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 143
  7. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 935
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 2 521
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu