Najčastejšie nás bolí chrbát

Bolesti chrbta patria k najčastejším, často za nimi stojí najmä nedostatok pohybu, ktorý negatívne ovplyvňuje svalový korzet trupu, ale napríklad aj nesprávne pohybové vzorce pri práci.

Vajíčka sú bohatým zdrojom viacerých vitamínov skupiny B.(Zdroj: Fotolia)

Podľa odborníkov u väčšiny pacientov, ktorí trpia bolesťami chrbta, ide o tzv. nešpecifickú bolesť a jej príčinou je akútne alebo chronické preťažovanie chrbtice na svalovo-väzivovej alebo kĺbovej úrovni. Znamená to, že za drvivú väčšinu boľavých chrbtov si môžeme sami.

U zvyšnej – menšej časti pacientov stoja za bolesťami chrbta závažnejšie príčiny – najčastejšie ide o poškodenia a degenerácie medzistavcovej platničky, jej vyklenutie – herniu alebo aj protrúziu – vtedy sa gélové jadro platničky vytlačí von, príčinou bolestí môže byť aj zhrubnutie medzistavcových kĺbov, vznik výrastkov, ale napríklad aj spinálna stenóza – zúženie chrbticového kanála a pod.

Takisto náhle preťaženie – napríklad neobvyklý a neprimeraný pohyb pri športe, prenášanie ťažkých bremien, sťahovanie nábytku, pri práci v záhrade, ale aj prievan, pôsobenie klimatizácie, kúpanie sa v studenej vode a pod. môžu mať za následok blokády a bolesti chrbta. Netreba pripomínať, že všetky tieto ťažkosti majú okrem bolestí za následok aj obmedzenie hybnosti.

Zdravý chrbát
Seriál o cvičení
Ak chcete urobiť niečo pre zdravie svojho chrbta, začnite pravidelne cvičiť.
cvik2.jpg

Ako si poradiť s bolesťou

Pri bolestiach chrbta obvykle siahneme po tabletkách. Ak sa bolesti nezhoršujú a netrvajú dlhšie ako tri mesiace, lekári odporúčajú konzervatívnu liečbu, prípadne obstreky, infúzie, fyzikálnu terapiu liečbu teplom a špeciálne rehabilitácie.

Avšak v prípade, že bolesti neustúpia, zhoršujú sa, ak bolesť z krčnej oblasti začne vyžarovať do hlavy alebo do hornej končatiny, alebo bolesť v oblasti krížovej chrbtice začne vyžarovať do dolných končatín, ak sa bolesť zvýrazní napríklad pri kašli, rozhodne nevyčkávajte, že ťažkosti ustúpia a vyhľadajte neurológa.

Lieky proti bolesti – analgetiká a nesteroidové antiflogistiká sú účinné, nevýhodou je však množstvo nežiaducich účinkov. Tie sa objavia najmä vtedy, ak tieto lieky užívate dlhodobo. Objaviť sa môžu žalúdočné ťažkosti, bolesti brucha, nauzea, nechutenstvo, niekedy aj vznik žalúdočných vredov.

Opatrnosť pri užívaní týchto liekov sa odporúča aj pacientom, ktorí trpia srdcovo-cievnymi ochoreniami, prípadne ak sú u nich prítomné rizikové faktory srdcovo-cievnych ochorení – vysoký tlak krvi, zvýšená hladina cholesterolu, diabetes, ak fajčia.

Pomôžu aj vitamíny

Ak už spomínané lieky užívate, dbajte na to, aby ste ich užívali čo možno najkratší čas a pozor si dávajte aj na dávkovanie. Svojmu chrbtu môžete pomôcť nielen zdravou životosprávou, ale ako výborného pomocníka odborníci odporúčajú aj dostatočne vysoké liečebné dávky vitamínov skupiny B, hlavne kombináciu vitamínov B1, B6 a B12.

Tieto vitamíny majú analgetický účinok, zmiernia bolesti a ak ich skombinujete aj s liekmi proti bolesti, napomáhajú rýchlejšiemu nástupu účinku týchto liekov. V takom prípade môžete jednak znížiť dávky analgetík, a tak zmierniť nežiaduce účinky, ktoré sa s ich užívaním spájajú, a na druhej strane sa môže aj skrátiť čas potrebný na celkovú liečbu.

Spomínané vitamíny skupiny B majú priaznivé účinky aj pri regenerácii periférneho nervového systému. To je voda na mlyn pri liečbe ťažkostí s platničkami, keď vyklenutá platnička tlačí na nervový koreň, čo má negatívny dopad na jeho výživu. A práve tu sa dostávajú k slovu spomínané vitamíny, ktoré významne podporujú regeneráciu nervu pritlačeného vysunutou platničkou.

Ako predchádzať bolestiam chrbta

  • doprajte si každodennú rozcvičku,
  • aspoň dva- či trikrát do týždňa venujte hodinku plávaniu,
  • zvlášť, ak máte sedavé zamestnanie, pravidelný pohyb by ste mali mať na dennom poriadku – aspoň 30 minút rýchlej chôdze,
  • ak v práci veľa sedíte, osvojte si zásady správneho sedenia, využívajte špeciálne stoličky, ktoré zabezpečia tzv. nestabilné sedenie, pomôcť môže aj PC vankúš,
  • pre zdravie chrbta je dôležitý aj kvalitný matrac a vankúš.

V akých potravinách nájdete „béčka“

Veľa tiamínu – vitamínu B1obsahujú napríklad obilninové klíčky, mlieko, vajíčka bravčové mäso.

Vitamínu B2 – riboflavínu nájdete veľa napríklad v zvieracej pečeni (hovädzia, bravčová, kuracia, zajačia, ovčia), vo vnútornostiach, mlieku, v niektorých druhoch syra, v celozrnných potravinách, pivovarských kvasniciach, strukovinách a pod.

Prirodzeným zdrojom vitamínu B3 – niacínu sú napríklad potraviny ako ryby, suché strukoviny, rôzne druhy zvieracej pečene.

Najviac kyseliny pantoténovej – vitamínu B5 obsahujú pivovarské kvasnice, veľa je ho aj v pečenie, vo vajíčkach, z rýb ho veľa obsahuje pstruh, losos, nájdete ho aj v hubách, sóji, pohánke, šošovici, brokolici, v nelúpanej ryži, zelenom hrášku, obsahuje ho aj kel, karfiol, avokádo, štipľavá paprika.

Na vitamín B6 – priridoxín je bohatá napríklad kuracia hovädzia pečeň, losos, treska, morčacie, teľacia a bravčové mäso, huby, šošovica, pšeničné klíčky a pod.

Vitamín B7 – inozit je vitamínom, ktorý je spolu s vitamínom cholín hlavnou zložkou lecitínu. Okrem toho ho nájdete najmä v pečeni, obilninách, strukovinách, vaječnom žĺtku, v strukovinách, keli, karfiole, obsahujú ho aj citrusy, cesnak, vlašské orechy a oriešky, panenský olivový olej.

Vitamín B8 – biotín, alebo aj vitamín H obsahuje napríklad pečeňa vnútornosti, vaječný žĺtok, sardinky, oriešky, mandle, celozrnné výrobky, banány, grapefruity, hrozno, huby, špenát.

Dobrým zdrojom vitamínu B9 – kyseliny listovej je najmä zelená listová zelenina – kapusta, mangold, čakanka, špenát, ale aj petržlen, žihľava, mäta, strukoviny, oblininy, sója, kuracia, hovädzia i bravčová pečeň, mlieko či vajcia.

Vitamín B12 – kyanokobalamín obsahujú iba potraviny živočíšneho pôvodu – napríklad pečeň, vnútornosti, morské ryby, vajíčka, mlieko a syry, vegetariáni alebo vegáni či prívrženci iných stravovacích modelov, ktoré striktne vylučujú akékoľvek živočíšne potraviny, si musia dopĺňať tento vitamín doplnkami stravy.

Do skupiny B vitamínov patrí aj tzv. cholín – jeho najzákladnejším zdrojom je lecitín, veľa je ho v hovädzej pečeni, arašidy, kapusta, hlávkový šalát, zemiaky a rajčiny.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 7 426
  2. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 6 843
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 674
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 481
  5. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 090
  6. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 087
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 1 787
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 630
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 163
  10. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 756

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

OĽaNO nie je iba Matovič, hovorí jeho líder. Uvažuje, že sa stiahne z politiky

Líder OĽaNO Igor Matovič pre SME hovorí, že sa mu stalo niečo závažné.

KOMENTÁRE

(Ne)obyčajný človek Igor Matovič

Lídra Obyčajných ľudí šikanuje koalícia, no sám zo seba robí ľahký terč.

KOMENTÁRE

Ako sa žije v kraji, kde bane miznú

Vnímajú ich ako náletové buriny, ktoré sa uchytili v pustnúcom kraji.

DOMOV

Čo hovoria na vývoj v Poľsku Fico, Šebej či Švecová

Poľská vláda zasahuje do nezávislosti ústavného súdu.

Neprehliadnite tiež

Alzheimera možno odhaliť pomocou krvného testu

Test na Alzheimerovu chorobu by sa mohol stať súčasťou bežnej preventívnej prehliadky.

Tretine prípadov demencie sa dá predísť, našli prospešné zmeny životného štýlu

Proti Alzheimerovej chorobe by mohla pomôcť úprava životného štýlu.

Čo robiť v horúčavách. Rady pre seniorov, malé deti a psy

Rady ako doma prežiť horúčavy a ako ochrániť najzraniteľnejších okolo vás.

Alobal v kuchyni. Aké sú dôkazy o jeho škodlivosti

Veda vysvetľuje, prečo pstruh v alobale zrejme nespôsobí Alzheimerovu chorobu.