Najčastejšie nás bolí chrbát

Bolesti chrbta patria k najčastejším, často za nimi stojí najmä nedostatok pohybu, ktorý negatívne ovplyvňuje svalový korzet trupu, ale napríklad aj nesprávne pohybové vzorce pri práci.

Vajíčka sú bohatým zdrojom viacerých vitamínov skupiny B.(Zdroj: Fotolia)

Podľa odborníkov u väčšiny pacientov, ktorí trpia bolesťami chrbta, ide o tzv. nešpecifickú bolesť a jej príčinou je akútne alebo chronické preťažovanie chrbtice na svalovo-väzivovej alebo kĺbovej úrovni. Znamená to, že za drvivú väčšinu boľavých chrbtov si môžeme sami.

U zvyšnej – menšej časti pacientov stoja za bolesťami chrbta závažnejšie príčiny – najčastejšie ide o poškodenia a degenerácie medzistavcovej platničky, jej vyklenutie – herniu alebo aj protrúziu – vtedy sa gélové jadro platničky vytlačí von, príčinou bolestí môže byť aj zhrubnutie medzistavcových kĺbov, vznik výrastkov, ale napríklad aj spinálna stenóza – zúženie chrbticového kanála a pod.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takisto náhle preťaženie – napríklad neobvyklý a neprimeraný pohyb pri športe, prenášanie ťažkých bremien, sťahovanie nábytku, pri práci v záhrade, ale aj prievan, pôsobenie klimatizácie, kúpanie sa v studenej vode a pod. môžu mať za následok blokády a bolesti chrbta. Netreba pripomínať, že všetky tieto ťažkosti majú okrem bolestí za následok aj obmedzenie hybnosti.

Ako si poradiť s bolesťou

Pri bolestiach chrbta obvykle siahneme po tabletkách. Ak sa bolesti nezhoršujú a netrvajú dlhšie ako tri mesiace, lekári odporúčajú konzervatívnu liečbu, prípadne obstreky, infúzie, fyzikálnu terapiu liečbu teplom a špeciálne rehabilitácie.

Avšak v prípade, že bolesti neustúpia, zhoršujú sa, ak bolesť z krčnej oblasti začne vyžarovať do hlavy alebo do hornej končatiny, alebo bolesť v oblasti krížovej chrbtice začne vyžarovať do dolných končatín, ak sa bolesť zvýrazní napríklad pri kašli, rozhodne nevyčkávajte, že ťažkosti ustúpia a vyhľadajte neurológa.

Lieky proti bolesti – analgetiká a nesteroidové antiflogistiká sú účinné, nevýhodou je však množstvo nežiaducich účinkov. Tie sa objavia najmä vtedy, ak tieto lieky užívate dlhodobo. Objaviť sa môžu žalúdočné ťažkosti, bolesti brucha, nauzea, nechutenstvo, niekedy aj vznik žalúdočných vredov.

Opatrnosť pri užívaní týchto liekov sa odporúča aj pacientom, ktorí trpia srdcovo-cievnymi ochoreniami, prípadne ak sú u nich prítomné rizikové faktory srdcovo-cievnych ochorení – vysoký tlak krvi, zvýšená hladina cholesterolu, diabetes, ak fajčia.

Pomôžu aj vitamíny

Ak už spomínané lieky užívate, dbajte na to, aby ste ich užívali čo možno najkratší čas a pozor si dávajte aj na dávkovanie. Svojmu chrbtu môžete pomôcť nielen zdravou životosprávou, ale ako výborného pomocníka odborníci odporúčajú aj dostatočne vysoké liečebné dávky vitamínov skupiny B, hlavne kombináciu vitamínov B1, B6 a B12.

Tieto vitamíny majú analgetický účinok, zmiernia bolesti a ak ich skombinujete aj s liekmi proti bolesti, napomáhajú rýchlejšiemu nástupu účinku týchto liekov. V takom prípade môžete jednak znížiť dávky analgetík, a tak zmierniť nežiaduce účinky, ktoré sa s ich užívaním spájajú, a na druhej strane sa môže aj skrátiť čas potrebný na celkovú liečbu.

Spomínané vitamíny skupiny B majú priaznivé účinky aj pri regenerácii periférneho nervového systému. To je voda na mlyn pri liečbe ťažkostí s platničkami, keď vyklenutá platnička tlačí na nervový koreň, čo má negatívny dopad na jeho výživu. A práve tu sa dostávajú k slovu spomínané vitamíny, ktoré významne podporujú regeneráciu nervu pritlačeného vysunutou platničkou.

Ako predchádzať bolestiam chrbta

  • doprajte si každodennú rozcvičku,
  • aspoň dva- či trikrát do týždňa venujte hodinku plávaniu,
  • zvlášť, ak máte sedavé zamestnanie, pravidelný pohyb by ste mali mať na dennom poriadku – aspoň 30 minút rýchlej chôdze,
  • ak v práci veľa sedíte, osvojte si zásady správneho sedenia, využívajte špeciálne stoličky, ktoré zabezpečia tzv. nestabilné sedenie, pomôcť môže aj PC vankúš,
  • pre zdravie chrbta je dôležitý aj kvalitný matrac a vankúš.

V akých potravinách nájdete „béčka“

Veľa tiamínu – vitamínu B1obsahujú napríklad obilninové klíčky, mlieko, vajíčka bravčové mäso.

Vitamínu B2 – riboflavínu nájdete veľa napríklad v zvieracej pečeni (hovädzia, bravčová, kuracia, zajačia, ovčia), vo vnútornostiach, mlieku, v niektorých druhoch syra, v celozrnných potravinách, pivovarských kvasniciach, strukovinách a pod.

Prirodzeným zdrojom vitamínu B3 – niacínu sú napríklad potraviny ako ryby, suché strukoviny, rôzne druhy zvieracej pečene.

Najviac kyseliny pantoténovej – vitamínu B5 obsahujú pivovarské kvasnice, veľa je ho aj v pečenie, vo vajíčkach, z rýb ho veľa obsahuje pstruh, losos, nájdete ho aj v hubách, sóji, pohánke, šošovici, brokolici, v nelúpanej ryži, zelenom hrášku, obsahuje ho aj kel, karfiol, avokádo, štipľavá paprika.

Na vitamín B6 – priridoxín je bohatá napríklad kuracia hovädzia pečeň, losos, treska, morčacie, teľacia a bravčové mäso, huby, šošovica, pšeničné klíčky a pod.

Vitamín B7 – inozit je vitamínom, ktorý je spolu s vitamínom cholín hlavnou zložkou lecitínu. Okrem toho ho nájdete najmä v pečeni, obilninách, strukovinách, vaječnom žĺtku, v strukovinách, keli, karfiole, obsahujú ho aj citrusy, cesnak, vlašské orechy a oriešky, panenský olivový olej.

Vitamín B8 – biotín, alebo aj vitamín H obsahuje napríklad pečeňa vnútornosti, vaječný žĺtok, sardinky, oriešky, mandle, celozrnné výrobky, banány, grapefruity, hrozno, huby, špenát.

Dobrým zdrojom vitamínu B9 – kyseliny listovej je najmä zelená listová zelenina – kapusta, mangold, čakanka, špenát, ale aj petržlen, žihľava, mäta, strukoviny, oblininy, sója, kuracia, hovädzia i bravčová pečeň, mlieko či vajcia.

Vitamín B12 – kyanokobalamín obsahujú iba potraviny živočíšneho pôvodu – napríklad pečeň, vnútornosti, morské ryby, vajíčka, mlieko a syry, vegetariáni alebo vegáni či prívrženci iných stravovacích modelov, ktoré striktne vylučujú akékoľvek živočíšne potraviny, si musia dopĺňať tento vitamín doplnkami stravy.

Do skupiny B vitamínov patrí aj tzv. cholín – jeho najzákladnejším zdrojom je lecitín, veľa je ho v hovädzej pečeni, arašidy, kapusta, hlávkový šalát, zemiaky a rajčiny.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  3. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  4. Všetko, čo rodiny milujú
  5. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  8. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  9. Keď Slováci krotia morský vietor
  10. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 428
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 23 226
  3. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 11 797
  4. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 9 214
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 773
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 4 590
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 360
  8. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 3 468
  9. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 2 519
  10. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 352

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Nová ochrana osobných údajov umožní, aby na vás internet zabudol

Osobné údaje sú veľkou témou nielen pre firmy, ale aj pre ľudí.

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Európska komisia vrhla granát, ktorý mení situáciu

Zbytočná administratíva bude zrejme údelom mnohých firiem.

DOMOV

Opozícia neuspela, ministerka Matečná zostáva vo funkcii

Za vyslovenie nedôvery hlasovalo len 60 poslancov zo 134 prítomných.

Neprehliadnite tiež

Čo je severská diéta a prečo sa ju oplatí vyskúšať?

Prečo je severská diéta podobne zdravá, ako stredomorská.

Zdedili ste zlé zuby, alebo sa o ne iba nesprávne staráte?

Ako vplýva genetika na zakrivenie, farbu, alebo kazivosť zubov.

Koľko musíte cvičiť, aby ste mali zdravé cievy

Tenkým cievam stačí menej pohybu, tie v trupe sú náročnejšie.

Zistili, prečo vzniká najčastejšia rakovina u detí

Imunita detí sa nestíha pripraviť na budúce nástrahy.

Vajíčko denne môže znížiť riziko ochorenia srdca

Vajciam sa netreba vyhýbať, mohli by prospievať zdraviu.