SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Povedz, čo ješ, a poviem ti, aká je tvoja imunita

Vyvážená a pestrá strava tvorí spolu s pravidelným pohybom a psychickou rovnováhou hlavné piliere imunitného systému.

(Zdroj: Fotolia)

Netreba zdôrazňovať, že oslabená imunita je vodou na mlyn vzniku rôznych ochorení – od tých najbanálnejších až po najzávažnejšie, ako je napríklad rakovina. Zložením jedálneho lístka môžete urobiť veľa pre posilnenie svojej obranyschopnosti. Dôležitú rolu zohráva dostatočný prísun mikronutrientov – látok, ktoré naše telo síce potrebuje vo veľmi malých množstvách, sú však pre jeho zdravé fungovanie nevyhnutné. Napríklad dostatok vitamínov - antioxidantov, ako sú C, A a E, ale rovnako dôležitá je aj trojica stopových prvkov - zinok, selén a železo.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Ak je zloženie týchto látok vyvážené, dochádza u antioxidantov k tzv. tandemovému efektu. To znamená, že každý v kombinácii s iným dosiahne svoj maximálny účinok. Medzi najväčších nepriateľov nášho tela patria totiž voľné radikály, ktoré sa nachádzajú nielen v životnom prostredí. Navyše, organizmus ich produkuje v priebehu látkovej výmeny, zvlášť počas boja s choroboplodnými zárodkami. A vtedy je – okrem vitamínov – užitočný zinok, lebo udržiava v stálej činnosti imunitné bunky,“ uvádza prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc. v časopise Onkomagazín 3 – 4/2014. Podľa odborníčky na zdravú výživu je úlohou selénu okrem iného aj to, že chráni imunitné bunky pred voľnými radikálmi a úloha ďalšieho stopového prvku, železa, zasa v tomto kontexte spočíva v tom, že „podporuje makrofágy pri zaregistrovaní a ničení pôvodcov ochorení a cudzích látok.“

Ak si chcete spomínané vitamíny a stopové prvky dopĺňať do svojho tela prirodzeným spôsobom – teda v potrave a nie vo forme výživových doplnkov, ako zdroj vitamínu A sa odporúča napríklad mlieko a mliečne výrobky, pečeň, vnútornosti, vaječný žĺtok, mrkva, špenát, marhule, mango, petržlenová vňať. Na vitamín C sú zasa bohaté citrusy, čierne ríbezle, jahody, papája, paprika, kivi, ale i brokolica, hlávkový aj ružičkový kel, chren, šípky, petržlenová vňať a pod. Bohatým zdrojom vitamínu E sú napríklad pšeničné klíčky, avokádo, rastlinné oleje, pistácie, slnečnicové jadrá, červená paprika, lieskovce, mandle, černice, sója, hrach, fazuľa.

Stopový prvok selén dodáte svojmu telu napríklad konzumáciou morských rýb, vnútorností, cesnaku, cibule, brokolice, rajčiakov, mäsa, húb, obilnín, nelúpanej ryže, sezamových semien, droždia. Na zinok sú bohaté najmä tekvicové semená, ale aj potraviny ako šošovica, mäso, ryby, huby, pšeničné klíčky, vaječný žĺtok, mak, ovsené vločky, kukurica, brokolica, sušené figy, papája. Veľa železa je napríklad v pečeni a iných vnútornostiach, rybách, pivovarských kvasniciach, pšeničných klíčkoch, celozrnných výrobkoch, marhuliach, v tekvicových a slnečnicových semenách, v hrachu, mandliach, pistáciách, hubách, v hovädzom mäse, hydine.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 690
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 134
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 854
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 474
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 8 151
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 472
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 6 741
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 849
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 607
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 493

Hlavné správy zo Sme.sk

Sudcovia Najvyššieho súdu žiadajú Urbancovú, aby odstúpila. Pre Kočnera

Vyplynuli podozrenia, že podpredsedníčka Najvyššieho súdu zneužívala svoju funkciu.

Jarmila Urbancová.
Podpredseda parlamentu Martin Glváč.
Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.

Ilustračná foto.