Povedz, čo ješ, a poviem ti, aká je tvoja imunita

Vyvážená a pestrá strava tvorí spolu s pravidelným pohybom a psychickou rovnováhou hlavné piliere imunitného systému.

(Zdroj: Fotolia)

Netreba zdôrazňovať, že oslabená imunita je vodou na mlyn vzniku rôznych ochorení – od tých najbanálnejších až po najzávažnejšie, ako je napríklad rakovina. Zložením jedálneho lístka môžete urobiť veľa pre posilnenie svojej obranyschopnosti. Dôležitú rolu zohráva dostatočný prísun mikronutrientov – látok, ktoré naše telo síce potrebuje vo veľmi malých množstvách, sú však pre jeho zdravé fungovanie nevyhnutné. Napríklad dostatok vitamínov - antioxidantov, ako sú C, A a E, ale rovnako dôležitá je aj trojica stopových prvkov - zinok, selén a železo.

„Ak je zloženie týchto látok vyvážené, dochádza u antioxidantov k tzv. tandemovému efektu. To znamená, že každý v kombinácii s iným dosiahne svoj maximálny účinok. Medzi najväčších nepriateľov nášho tela patria totiž voľné radikály, ktoré sa nachádzajú nielen v životnom prostredí. Navyše, organizmus ich produkuje v priebehu látkovej výmeny, zvlášť počas boja s choroboplodnými zárodkami. A vtedy je – okrem vitamínov – užitočný zinok, lebo udržiava v stálej činnosti imunitné bunky,“ uvádza prof. RNDr. Katarína Horáková, DrSc. v časopise Onkomagazín 3 – 4/2014. Podľa odborníčky na zdravú výživu je úlohou selénu okrem iného aj to, že chráni imunitné bunky pred voľnými radikálmi a úloha ďalšieho stopového prvku, železa, zasa v tomto kontexte spočíva v tom, že „podporuje makrofágy pri zaregistrovaní a ničení pôvodcov ochorení a cudzích látok.“

Ak si chcete spomínané vitamíny a stopové prvky dopĺňať do svojho tela prirodzeným spôsobom – teda v potrave a nie vo forme výživových doplnkov, ako zdroj vitamínu A sa odporúča napríklad mlieko a mliečne výrobky, pečeň, vnútornosti, vaječný žĺtok, mrkva, špenát, marhule, mango, petržlenová vňať. Na vitamín C sú zasa bohaté citrusy, čierne ríbezle, jahody, papája, paprika, kivi, ale i brokolica, hlávkový aj ružičkový kel, chren, šípky, petržlenová vňať a pod. Bohatým zdrojom vitamínu E sú napríklad pšeničné klíčky, avokádo, rastlinné oleje, pistácie, slnečnicové jadrá, červená paprika, lieskovce, mandle, černice, sója, hrach, fazuľa.

Stopový prvok selén dodáte svojmu telu napríklad konzumáciou morských rýb, vnútorností, cesnaku, cibule, brokolice, rajčiakov, mäsa, húb, obilnín, nelúpanej ryže, sezamových semien, droždia. Na zinok sú bohaté najmä tekvicové semená, ale aj potraviny ako šošovica, mäso, ryby, huby, pšeničné klíčky, vaječný žĺtok, mak, ovsené vločky, kukurica, brokolica, sušené figy, papája. Veľa železa je napríklad v pečeni a iných vnútornostiach, rybách, pivovarských kvasniciach, pšeničných klíčkoch, celozrnných výrobkoch, marhuliach, v tekvicových a slnečnicových semenách, v hrachu, mandliach, pistáciách, hubách, v hovädzom mäse, hydine.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

ŠPORT

Kuzminová skončila druhá v stíhacích pretekoch

Napriek štyrom chybám v streľbe prišla len o jedno miesto.

Neprehliadnite tiež

Ako si cez sviatky udržať apetít pod kontrolou

Prinášame rady, ako si užiť Vianoce bez toho, aby si to odniesla línia a zdravie.

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.