Čo hrozí pri predávkovaní vitamínmi

Vitamíny sú látky, ktoré naše telo nevyhnutne potrebuje, avšak dlhodobé prijímanie príliš vysokých dávok vitamínov môže spôsobiť aj závažné zdravotné komplikácie.

(Zdroj: Fotolia)

Platí to najmä pre prijímanie vitamínov v podobe výživových doplnkov. Nie je málo tých, čo si v lekárni nakúpia viacero preparátov a neskontrolujú si obsah vitamínov v každom z nich. Ak užívajú naraz viacero doplnkov stravy, môže sa stať, že niektoré vitamíny alebo minerály užívajú opakovane, a tak aj v oveľa vyšších dávkach, ako je zdravé. Také nadužívanie sa nemusí zaobísť bez následkov.

Takmer všetky vitamíny si naše telo nedokáže ukladať do zásoby, sme odkázaní na ich priebežný prísun, takže privysoké dávky nielenže nemajú význam, ale najmä ak ich užívame dlhodobejšie, tak sú aj rizikom zdravotných ťažkostí. Odborníci zdôrazňujú, že vitamíny sú chemické látky s výraznou biologickou aktivitou a to, v akom množstve ich potrebujeme, by sme mali konzultovať s odborníkom – buď s lekárom alebo lekárnikom.

Článok pokračuje pod video reklamou

Namiesto odporúčanej optimálna

V súvislosti s vitamínmi a minerálmi sa zvykne hovoriť o odporúčaných denných dávkach – tu ide o všeobecné odporúčanie, ktoré však nezohľadňuje aktuálne individuálne potreby konkrétneho človeka. Preto je vhodnejšie zaujímať sa o optimálnu dennú dávku, ktorá akceptuje jednak aktuálny zdravotný stav konkrétneho človeka, jeho vek a ďalšie osobné parametre (u žien napr. aj tehotenstvo či dojčenie), ochorenia, ktorými trpí, životný štýl, konzumáciu alkoholu a cigariet a pod.

Aj preto je vhodné poradiť sa o užívaní vitamínov i minerálov s odborníkom. Poradí vám, aké množstvá vzhľadom na spomínané súvislosti konkrétne vy naozaj potrebujete a či je vôbec potrebné, aby ste si vitamíny či minerály dopĺňali aj užívaním výživových doplnkov, alebo postačí, ak si vhodným spôsobom upravíte jedálny lístok a budete si potrebné mikroživiny dopĺňať prirodzenou cestou v potrave.

Čo hrozí pri dlhodobom nadužívaní niektorých vitamínov

  • Vitamín A – svrbenie kože, bolesti brucha, vracanie, hnačky, lámanie nechtov, vypadávanie vlasov, nepravidelná menštruácia, únava, bolesti kĺbov, prípadne až poškodenie obličiek a pečene.
  • Vitamín B6 – poruchy nervovej sústavy, nočný nepokoj, dôsledkom nadbytku tohto vitamínu môže byť nedostatok zinku a horčíka.
  • Vitamín B8 – nevoľnosť, plynatosť, hnačky, potenie.
  • Vitamín C – môže sa podieľať na tvorbe močových kameňov.
  • Vitamín D – poruchy srdcového rytmu, nevoľnosť, vracanie, bolesti hlavy, nadmerné močenie, sucho v ústach, nechutenstvo, strata hmotnosti, zápcha, tvorba obličkových kameňov, poruchy vedomia.
  • Vitamín K – zvýšené potenie, anémia, rozpad červených krviniek.
  • Betakarotén – u fajčiarov sa s užívaním syntetického betakaroténu zvyšuje riziko rakoviny pľúc.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  2. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  3. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  9. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy
  10. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  5. Do we have "Sagans" in language education?
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  7. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  8. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  9. Síce malí, no výnimoční regionálni dodávatelia. Poznáte ich?
  10. Top trendy 2018 v alternatívnych prístupoch ku zdraviu
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 23 973
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 20 103
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 17 519
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 6 343
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 6 017
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 4 160
  7. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 193
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 2 695
  9. Zabezpečte si svoje auto doteraz neprekonaným VAM systémom 2 109
  10. Najväčšia šanca získať Daikin Althermu s dotáciou až do 3 700 €! 1 887

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR JURAJA BERZEDIHO

Na východe je veselo. Len dokedy

Kalkulačka rozhodla. V Košiciach prídu o slovenské zápasy tisíce fanúšikov.

KOMENTÁRE

Katastrofa: Nikdy nebolo lepšie

Samotné fakty na víťazstvo nad populistami a demagógmi nestačia.

Píše Kristián Blaškovič - Fórum

Čím prekvapí Kim na stretnutí s Trumpom?

Kim sa chce vrátiť medzi ostatných svetových politikov ako ich rovnocenný partner.

DOMOV

Mazurek učil európskych extrémistov slušnosti

Strana združujúca európskych extrémistov mala cez víkend snem.

Neprehliadnite tiež

Zistili, prečo vzniká najčastejšia rakovina u detí

Imunita detí sa nestíha pripraviť na budúce nástrahy.

Vajíčko denne môže znížiť riziko ochorenia srdca

Vajciam sa netreba vyhýbať, mohli by prospievať zdraviu.

Potraviny, ktoré v skúškovom období povzbudia myseľ

Správna strava dokáže nakopnúť mozog a jeho kognitívne funkcie.

Imunologička vyvracia päť najčastejších mýtov o alergii

Povery o alergii bránia pacientom v účinnej liečbe.

Kam putujú peniaze, ktoré ste darovali do zbierky Deň Narcisov

Príbeh onkopacientky ukazuje spôsoby, ako pomáha Liga proti rakovine.