Nielen plné pery a menej vrások

Kyselina hyalurónová – telu vlastná látka je známa predovšetkým pre využitie v estetickej medicíne, jej význam pre zdravie je však omnoho širší.

Potravinovým zdrojom kyseliny hyalurónovej je napríklad aj koreňová zelenina.Potravinovým zdrojom kyseliny hyalurónovej je napríklad aj koreňová zelenina.(Zdroj: Fotolia)

V tele máme prirodzene tejto látky celkovo okolo 15 gramov, vo vysokých koncentráciách napríklad v niektorých mäkkých spojivových tkanivách, koži, v kĺbovej tekutine, v sklovci a pod. Veľa kyseliny hyalurónovej je aj v pľúcach, obličkách, svaloch a mozgu.

Táto látka má výrazné hygroskopické vlastnosti – dokáže naviazať a aj udržať veľké množstvo vody, pri maximálnej hydratácii dokáže molekula tejto kyseliny až tisíckrát zväčšiť svoj objem. Má aj antioxidačné a protizápalové vlastnosti a dokáže napríklad aj viazať ťažké kovy z prostredia.

Nevýhodou je však krátka životnosť tejto kyseliny: v krvi sa rozpadne počas 2-3 minút, v koži „vydrží“ 12 hodín a v chrupavke 1 až 3 týždne. Asi dve tretiny kyseliny hyalurónovej, ktorú naše telo vyprodukuje, aj okamžite spotrebuje a produkcia tejto látky klesá s vekom.

Kyselina hyalurónová má význam nielen pre zdravie a krásu pokožky, dôležitú rolu zohráva aj v procese hojenia rán. Je aj súčasťou sliznice nosa a dýchacích ciest, ktorú pomáha udržiavať vlhkú a zvyšuje jej prirodzenú obranyschopnosť. Takisto je potrebná pre správne fungovanie kĺbov, tvorí súčasť synoviálnej tekutiny, ktorá jednak chráni chrupavku ako lubrikant a je aj zdrojom živín.

Kyselina hyalurónová zodpovedá aj za viskozitu synoviálnej tekutiny. Tvorí aj súčasť samotných chrupaviek, ale aj spojivových tkanív, ako sú šľachy a väzy. Vysoký obsah kyseliny hyalurónovej je aj v sklovci. Úhlavným nepriateľom kseliny hyalurónovej je vek. Zhruba po päťdesiatom roku života sa jej tvorba výraznejšie znižuje, čo sa odzrkadlí nielen na pokožke či ťažkostiach s kĺbmi, ale nedostatok tejto látky sa prejaví aj v podobe suchého oka. Kyselina hyalurónová tak má využitie aj v očnom lekárstve, či už pri chirurgických zákrokoch alebo napríklad ako súčasť očných kvapiek s upokojujúcimi, regeneračnými a zvlhčujúcimi účinkami.

Produkciu tejto látky v tele možno podporiť aj stravou, prirodzeným potravinovým zdrojom je napríklad koreňová zelenina, sója, červené víno. V prípade niektorých ochorení a potreby dopĺňania tejto látky v liečebnej koncentrácii však pomôže iba lokálne podanie v mieste poškodenia. Vstrebávaním v tráviacom trakte účinné liečebné koncentrácie nie je možné dosiahnuť.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 14 676
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 618
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 12 207
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 659
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 338
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 382
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 686
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 469
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 905
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 552