Dôležité nie je len to, čo jete, ale aj spôsob prípravy

Zdravé a racionálne stravovanie si mnohí spájajú s horami zeleniny a ovocia a obvykle nie veľmi chutnými pokrmami. Zdravé a chutné sa však nevylučuje, a rolu zohráva aj spôsob prípravy.

(Zdroj: Fotolia)

Ak sa chcete zdravo stravovať, mali by ste pri príprave pokrmov zohľadniť viacero faktorov. Základ je výber vhodných potravín – najlepšie je kupovať v čo najväčšej miere základné a jedlo si pripravovať sami, odborníci orpodúčajú vyhýbať sa konzumácii polotovarov, priemyselne spracovaných potravín a pod. Dbajte nielen na to, koľko a ako často počas dňa jete, ale aj na to, aké je zastúpenie jednotlivých živín, množstvo energie, ktorú prijmete počas celého dňa, ako aj jej správne rozloženie počas dňa.

Univerzálny a pritom presný návod, ktorý by detailne a konkrétne určoval, ako by sme sa mali zdravo stravovať, nie je, treba vždy prihliadať aj na individuálne okolnosti, možnosti a zdravotný stav konkrétneho človeka, a podľa niektorých odborníkov napríklad aj na geografický kontext (jesť potraviny typické pre podnebné pásmo, v ktorom človek žije) a pod. Samozrejme, ak zistíme, že nám nejaká potravina „nesedí“ alebo dokonca spôsobuje výrazné zdravotné ťažkosti – a vo všeobecnosti môže byť považovanú za zdravú – určite ju obmedzíme alebo úplne vylúčime z jedálneho lístka.

Parenie, varenie, smaženie...

Dôležité je však aj to, akým spôsobom potraviny upravujeme; napríklad aj mastný bravčový rezeň pripravený v klasickom trojobale bude pre zdravie rizikovejší ako napríklad morčací naprírodno. Spôsob úpravy pokrmov má vplyv aj na glykemický index (GI) potravín, ktorý je dôležitým ukazovateľom najmä pre diabetikov.

Napríklad GI zemiakov sa mení v závislosti od toho, či ich uvaríte vo vode, na pare, upečiete v šupke. Tie isté cestoviny budú mať nižší GI, ak ich uvaríte „al dente“ ako keď budú rozvarené, GI sa mení aj podľa toho, či napríklad zeleninu budete jesť v surovom stave alebo ju tepelne upravíte a pod.

Niektoré druhy zeleniny sa zasa odporúčajú jesť skôr tepelne upravené ako surové – pre lepšiu biologickú využiteľnosť niektorých látok (napr. rajčiny) alebo sa odporúča ich konzumácia v kombinácii s napríklad olivovým olejom a pod.

Varenie v pare – zachová sa najviac výživných látok, príprava je jednoduchá, jedlo je chutné, diétne, sviežo vyzerá, nemusíte ho príliš soliť, lebo si vo veľkej miere zachováva aj minerály. Pripravovať takto môžete zeleninu, mäso i ryby. Niektorí odborníci odporúčajú takto pripravovať aj hnedú ryžu, aby si zachovala čo najviac vitamínu B1.

Varenie vo vode – je takisto šetrné, no živín sa už zachová menej, časť sa vylúhuje vo vode. Jedlo je diétne, pretože nepotrebujete tuk. Negatívom oproti príprave v pare je horšia chuť.

Pečenie – teplota vo vnútri potraviny môže byť nižšia ako na jej povrchu, čo môže byť problém najmä pri príprave mäsa. Môže byť totiž zdrojom patogénnych mikroorganizmov, ktoré treba dostatočnou tepelnou úpravou zlikvidovať.

Vysmážanie – tento spôsob prípravy vám lekári najčastejšie budú zakazovať, a to najmä pre množstvo tuku, ktorý je pri vysmážaní potrebný. Niektoré tuky sa prepaľujú a dôsledkom je vznik karcinogénnych látok.

V tomto prípade je podľa odborníkov problém aj samotné mäso, a to preto, že zvlášť v červenom (ale aj v bielom a rybacom) sú v svalovine prítomné aminokyseliny a iné látky, z ktorých sa pôsobením vysokých teplôt tvoria tzv. heterocyklické amíny – rizikové látky, ktoré môžu pôsobiť ako karcinogény. Platí to aj o príprave mäsa grilovaním.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 23 041
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 481
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 089
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 550
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 382
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 488
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 401
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 383
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 346
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 009

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Piekol macesy a mal baňu. Jeho slovenská továreň prežila dodnes

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Rok 1997: Zmrznutý Leo desil viac než elektrikár Mečiar

Moc stále držal v rukách Mečiar a z rodinných osláv sa stávali mory.

Neprehliadnite tiež

Ako si cez sviatky udržať apetít pod kontrolou

Prinášame rady, ako si užiť Vianoce bez toho, aby si to odniesla línia a zdravie.

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Srdce bábätka bilo mimo hrude. Operácia mu dala nádej

Dievčatko sa narodilo s mimoriadne zriedkavou poruchou.

Očkovanie sa v tehotenstve oplatí. Chrípka môže plodu ublížiť

Vakcínu proti chrípke možno tehotným podať v ktoromkoľvek trimestri.

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.