SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Dôležité nie je len to, čo jete, ale aj spôsob prípravy

Zdravé a racionálne stravovanie si mnohí spájajú s horami zeleniny a ovocia a obvykle nie veľmi chutnými pokrmami. Zdravé a chutné sa však nevylučuje, a rolu zohráva aj spôsob prípravy.

(Zdroj: Fotolia)

Ak sa chcete zdravo stravovať, mali by ste pri príprave pokrmov zohľadniť viacero faktorov. Základ je výber vhodných potravín – najlepšie je kupovať v čo najväčšej miere základné a jedlo si pripravovať sami, odborníci orpodúčajú vyhýbať sa konzumácii polotovarov, priemyselne spracovaných potravín a pod. Dbajte nielen na to, koľko a ako často počas dňa jete, ale aj na to, aké je zastúpenie jednotlivých živín, množstvo energie, ktorú prijmete počas celého dňa, ako aj jej správne rozloženie počas dňa.

Článok pokračuje pod video reklamou

Univerzálny a pritom presný návod, ktorý by detailne a konkrétne určoval, ako by sme sa mali zdravo stravovať, nie je, treba vždy prihliadať aj na individuálne okolnosti, možnosti a zdravotný stav konkrétneho človeka, a podľa niektorých odborníkov napríklad aj na geografický kontext (jesť potraviny typické pre podnebné pásmo, v ktorom človek žije) a pod. Samozrejme, ak zistíme, že nám nejaká potravina „nesedí“ alebo dokonca spôsobuje výrazné zdravotné ťažkosti – a vo všeobecnosti môže byť považovanú za zdravú – určite ju obmedzíme alebo úplne vylúčime z jedálneho lístka.

Parenie, varenie, smaženie...

Dôležité je však aj to, akým spôsobom potraviny upravujeme; napríklad aj mastný bravčový rezeň pripravený v klasickom trojobale bude pre zdravie rizikovejší ako napríklad morčací naprírodno. Spôsob úpravy pokrmov má vplyv aj na glykemický index (GI) potravín, ktorý je dôležitým ukazovateľom najmä pre diabetikov.

Napríklad GI zemiakov sa mení v závislosti od toho, či ich uvaríte vo vode, na pare, upečiete v šupke. Tie isté cestoviny budú mať nižší GI, ak ich uvaríte „al dente“ ako keď budú rozvarené, GI sa mení aj podľa toho, či napríklad zeleninu budete jesť v surovom stave alebo ju tepelne upravíte a pod.

Niektoré druhy zeleniny sa zasa odporúčajú jesť skôr tepelne upravené ako surové – pre lepšiu biologickú využiteľnosť niektorých látok (napr. rajčiny) alebo sa odporúča ich konzumácia v kombinácii s napríklad olivovým olejom a pod.

Varenie v pare – zachová sa najviac výživných látok, príprava je jednoduchá, jedlo je chutné, diétne, sviežo vyzerá, nemusíte ho príliš soliť, lebo si vo veľkej miere zachováva aj minerály. Pripravovať takto môžete zeleninu, mäso i ryby. Niektorí odborníci odporúčajú takto pripravovať aj hnedú ryžu, aby si zachovala čo najviac vitamínu B1.

Varenie vo vode – je takisto šetrné, no živín sa už zachová menej, časť sa vylúhuje vo vode. Jedlo je diétne, pretože nepotrebujete tuk. Negatívom oproti príprave v pare je horšia chuť.

Pečenie – teplota vo vnútri potraviny môže byť nižšia ako na jej povrchu, čo môže byť problém najmä pri príprave mäsa. Môže byť totiž zdrojom patogénnych mikroorganizmov, ktoré treba dostatočnou tepelnou úpravou zlikvidovať.

Vysmážanie – tento spôsob prípravy vám lekári najčastejšie budú zakazovať, a to najmä pre množstvo tuku, ktorý je pri vysmážaní potrebný. Niektoré tuky sa prepaľujú a dôsledkom je vznik karcinogénnych látok.

V tomto prípade je podľa odborníkov problém aj samotné mäso, a to preto, že zvlášť v červenom (ale aj v bielom a rybacom) sú v svalovine prítomné aminokyseliny a iné látky, z ktorých sa pôsobením vysokých teplôt tvoria tzv. heterocyklické amíny – rizikové látky, ktoré môžu pôsobiť ako karcinogény. Platí to aj o príprave mäsa grilovaním.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 714
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 211
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 633
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 493
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 7 799
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 458
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 6 930
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 814
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 624
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 471

Hlavné správy zo Sme.sk

Glváč po článkoch SME napísal rozhovor so sebou a pretláčal ho cez Kočnera

Podpredseda parlamentu komunikáciu nepoprel, no dôvod na odchod nevidí.

Predseda koaličnej SNS Andrej Danko.
Jarmila Urbancová.
Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.