SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Jarná únava nie je mýtus

Cítite sa po zime malátni, mimoriadne unavení a vyčerpaní? S najväčšou pravdepodobnosťou trpíte sezónnym únavovým syndrómom – laicky povedané, jarnou únavou.

(Zdroj: Fotolia)

Hoci jarná únava nie je choroba, a tak ani medicínska diagnóza, nie je to žiadny mýtus, ale obecne známy a akceptovaný jav, ktorý netreba ignorovať. Je však dobré vedieť, ako jej predchádzať a ako si s ňou poradiť. MUDr. Alžbeta Béderová,CSc z Poradne zdravia RÚVZ a členka Združenia pre zdravie a výživu vysvetľuje, že naše klimatické pásmo je charakteristické striedaním štyroch ročných období.

Striedanie je väčšinou pozvoľné, takže ľudský organizmus má dostatok času a možností reagovať na meniace sa tlakové a teplotné pomery. Jedno z ročných období – jar však často sprevádzajú subjektívne nepríjemné pocity – jarná únava.

Článok pokračuje pod video reklamou

Komplexný stav, nie choroba

Čo presne si však máme pod jarnou únavou predstaviť? Lekárka vysvetľuje, že ide o komplexný stav celého organizmu, ktorý síce sprevádzajú nepríjemné pocity, ale nie je to orgánové ochorenie, a preto jarná únava nie je ako ochorenie klasifikovaná.

„Tento stav výraznejšie pociťujú staršie osoby a ľudia trpiaci chronickými ochoreniami. Mladý organizmus sa tlakovým a teplotným zmenám prispôsobí pružnejšie,“ dodáva lekárka. Na vzniku jarnej únavy sa podieľa viacero faktorov, jedným z nich je napríklad nedostatok slnečného svetla počas zimného obdobia, v dôsledku čoho sa znížia aj zásoby vitamínu D v organizme, zvlášť, ak si ho nedopĺňame v potrave alebo formou doplnkov stravy.

Nedostatok vitamínov

Nedostatok vitamínov sa výrazne podieľa na vzniku jarnej únavy. Možno si kladiete otázku, ako je to možné, veď dnes si môžeme kúpiť akékoľvek – aj tropické a sezónne ovocie – počas celého roka. Praktická lekárka MUDr. Iveta Vaverková zo Združenia pre zdravie a výživu však upozorňuje, že na celkovej kvalite ovocia a zeleniny, čiže aj na obsahu vitamínov, minerálov a iných dôležitých látok, sa môže negatívne podpísať zber nezrelých plodov či ich konzervovanie.

Obsah vitamínov navyše klesá aj s dĺžkou skladovania a tepelnou úpravou. Na druhej strane Alžbeta Béderová konštatuje, že napriek súčasnej uspokojivej dostupnosti ovocia a zeleniny je ich spotreba v našej detskej aj dospelej populácii žalostne nízka. „Ovocie a zelenina sú významným zdrojom takmer všetkých vitamínov, mnohých minerálov, vlákniny, flavonoidov, ktoré posilňujú účinky vitamínov a pôsobia antioxidačne, ale tiež mnohých enzýmov, ktoré podporujú tráviace procesy a metabolické reakcie v organizme.“

Na konci zimy sú podľa odborníčky väčšinou zásoby týchto ochranných faktorov organizmu už obmedzené, respektíve vyčerpané, a ak nie je zabezpečený ich trvalý a dostatočný prísun, môže sa pocit únavy a sklon k infekciám zvýšiť.

Nielen málo vitamínov

Nielen vitamíny či minerály sú však dôležité, Iveta Vaverková dodáva, že pocit únavy na jar je reakciou organizmu aj na nedostatok slnečného svitu, nízku vonkajšiu teplotu, zníženú fyzickú aktivitu. Z ďalších faktorov, ktoré sa podieľajú na vzniku jarnej únavy, môžeme spomenúť aj hormonálnu nerovnováhu v dôsledku zníženia rezerv serotonínu, ktorého tvorba závisí od denného svetla. To má negatívny dopad aj na psychiku. Rolu zohráva aj rekonvalescencia po rôznych respiračných ochoreniach a oslabená imunita.

Kedy ísť k lekárovi

Niekedy sú prejavy únavy a vyčerpania také výrazné, že strácame istotu, či ide o prejavy jarnej únavy alebo ochorenia. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že „príznaky jarnej únavy sú všeobecne známe: pretrvávajúci pocit ospalosti napriek dostatku spánku, únava, fyzická a psychická vyčerpanosť, malátnosť, nesústredenosť, strata záujmu o bežné činnosti, pocit smútku, náladovosť, bolesť hlavy.

Často sa pripojí aj nepríjemná choroba, napríklad viróza. Vyčerpaný organizmus je náchylnejší na infekčné ochorenia, alergické reakcie, ochorenia dýchacích ciest a často sa opäť prihlásia príznaky vredovej choroby žalúdka a dvanástnika.“ Je však dôležité odlíšiť jarnú únavu od závažnejších ochorení, napríklad chudokrvnosti či chronického únavového syndrómu, keď pocit únavy pretrváva viac ako pol roka.

Aj Iveta Vaverková potvrdzuje, že ak sa k spomínaným charakteristickým prejavom jarnej únavy pridružia aj telesné príznaky – napríklad rýchla unaviteľnosť po malej námahe, bolesti svalov, kĺbov, pocit sťaženého dýchania, teplota – je to signál, že sa s naším zdravím niečo deje a je vhodné navštíviť lekára.

Ako s ňou bojovať

Jarná únava nemusí postihnúť každého, hoci v tomto ročnom období je rozšírená. Aj keď podľa Alžbety Béderovej nepoznáme presne všetky faktory, ktoré jarnú únavu spôsobujú, je isté, že tie, ktoré sme už uviedli – nedostatok slnečných lúčov počas zimného obdobia, krátke dni, zmenené biorytmy, ale tiež nesprávna životospráva a výživa, sa na jej vzniku jednoznačne podieľajú.

„Nedostatok telesného pohybu, zimná, energeticky výdatnejšia a mastnejšia strava, nedostatočný príjem ochranných živín sú charakteristické pre zimné obdobie,“ hovorí lekárka.

Jarná únava nie je choroba, nemožno teda na ňu predpísať lieky, veľa však docielite zdravou životosprávou. Alžbeta Béderová odporúča „každodenný a dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, dodržiavanie zásad správnej, pestrej ale striedmej výživy s dostatočným príjmom ochranných živín, veku primerané športové aktivity, relaxáciu, dodržiavanie pravidelného denného režimu s dostatkom spánku.“

Významnú rolu zohráva pestrá strava a cenným zdrojom živín aj pri riešení jarnej únavy môže byť podľa gastroenterológa a dietológa MUDr. Petra Minárika aj mlieko a mliečne výrobky. Sú dobrým zdrojom kompletných bielkovín, vápnika, horčíka, selénu, zinku, a vitamínov, napr. riboflavínu, vitamínu B12 alebo kyseliny pantoténovej.

Mlieko je chudobné na sodík a biologická dostupnosť vápnika je v porovnaní s inými potravinami vysoká. Na jedálnom lístku by nemali chýbať aj fermentované mliečne potraviny. Vďaka živým baktériám mliečneho kvasenia komplexne posilňujú črevnú bariéru a imunitu, čím podporujú celkovú obranyschopnosť organizmu.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  3. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  4. Unikát medzi značkami. CUPRA
  5. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  6. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  7. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 205
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 234
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 978
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 183
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 443
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 068
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 844
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 764
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 640
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 554