Jarná únava nie je mýtus

Cítite sa po zime malátni, mimoriadne unavení a vyčerpaní? S najväčšou pravdepodobnosťou trpíte sezónnym únavovým syndrómom – laicky povedané, jarnou únavou.

(Zdroj: Fotolia)

Hoci jarná únava nie je choroba, a tak ani medicínska diagnóza, nie je to žiadny mýtus, ale obecne známy a akceptovaný jav, ktorý netreba ignorovať. Je však dobré vedieť, ako jej predchádzať a ako si s ňou poradiť. MUDr. Alžbeta Béderová,CSc z Poradne zdravia RÚVZ a členka Združenia pre zdravie a výživu vysvetľuje, že naše klimatické pásmo je charakteristické striedaním štyroch ročných období.

Striedanie je väčšinou pozvoľné, takže ľudský organizmus má dostatok času a možností reagovať na meniace sa tlakové a teplotné pomery. Jedno z ročných období – jar však často sprevádzajú subjektívne nepríjemné pocity – jarná únava.

Komplexný stav, nie choroba

Čo presne si však máme pod jarnou únavou predstaviť? Lekárka vysvetľuje, že ide o komplexný stav celého organizmu, ktorý síce sprevádzajú nepríjemné pocity, ale nie je to orgánové ochorenie, a preto jarná únava nie je ako ochorenie klasifikovaná.

„Tento stav výraznejšie pociťujú staršie osoby a ľudia trpiaci chronickými ochoreniami. Mladý organizmus sa tlakovým a teplotným zmenám prispôsobí pružnejšie,“ dodáva lekárka. Na vzniku jarnej únavy sa podieľa viacero faktorov, jedným z nich je napríklad nedostatok slnečného svetla počas zimného obdobia, v dôsledku čoho sa znížia aj zásoby vitamínu D v organizme, zvlášť, ak si ho nedopĺňame v potrave alebo formou doplnkov stravy.

Nedostatok vitamínov

Nedostatok vitamínov sa výrazne podieľa na vzniku jarnej únavy. Možno si kladiete otázku, ako je to možné, veď dnes si môžeme kúpiť akékoľvek – aj tropické a sezónne ovocie – počas celého roka. Praktická lekárka MUDr. Iveta Vaverková zo Združenia pre zdravie a výživu však upozorňuje, že na celkovej kvalite ovocia a zeleniny, čiže aj na obsahu vitamínov, minerálov a iných dôležitých látok, sa môže negatívne podpísať zber nezrelých plodov či ich konzervovanie.

Obsah vitamínov navyše klesá aj s dĺžkou skladovania a tepelnou úpravou. Na druhej strane Alžbeta Béderová konštatuje, že napriek súčasnej uspokojivej dostupnosti ovocia a zeleniny je ich spotreba v našej detskej aj dospelej populácii žalostne nízka. „Ovocie a zelenina sú významným zdrojom takmer všetkých vitamínov, mnohých minerálov, vlákniny, flavonoidov, ktoré posilňujú účinky vitamínov a pôsobia antioxidačne, ale tiež mnohých enzýmov, ktoré podporujú tráviace procesy a metabolické reakcie v organizme.“

Na konci zimy sú podľa odborníčky väčšinou zásoby týchto ochranných faktorov organizmu už obmedzené, respektíve vyčerpané, a ak nie je zabezpečený ich trvalý a dostatočný prísun, môže sa pocit únavy a sklon k infekciám zvýšiť.

Nielen málo vitamínov

Nielen vitamíny či minerály sú však dôležité, Iveta Vaverková dodáva, že pocit únavy na jar je reakciou organizmu aj na nedostatok slnečného svitu, nízku vonkajšiu teplotu, zníženú fyzickú aktivitu. Z ďalších faktorov, ktoré sa podieľajú na vzniku jarnej únavy, môžeme spomenúť aj hormonálnu nerovnováhu v dôsledku zníženia rezerv serotonínu, ktorého tvorba závisí od denného svetla. To má negatívny dopad aj na psychiku. Rolu zohráva aj rekonvalescencia po rôznych respiračných ochoreniach a oslabená imunita.

Kedy ísť k lekárovi

Niekedy sú prejavy únavy a vyčerpania také výrazné, že strácame istotu, či ide o prejavy jarnej únavy alebo ochorenia. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že „príznaky jarnej únavy sú všeobecne známe: pretrvávajúci pocit ospalosti napriek dostatku spánku, únava, fyzická a psychická vyčerpanosť, malátnosť, nesústredenosť, strata záujmu o bežné činnosti, pocit smútku, náladovosť, bolesť hlavy.

Často sa pripojí aj nepríjemná choroba, napríklad viróza. Vyčerpaný organizmus je náchylnejší na infekčné ochorenia, alergické reakcie, ochorenia dýchacích ciest a často sa opäť prihlásia príznaky vredovej choroby žalúdka a dvanástnika.“ Je však dôležité odlíšiť jarnú únavu od závažnejších ochorení, napríklad chudokrvnosti či chronického únavového syndrómu, keď pocit únavy pretrváva viac ako pol roka.

Aj Iveta Vaverková potvrdzuje, že ak sa k spomínaným charakteristickým prejavom jarnej únavy pridružia aj telesné príznaky – napríklad rýchla unaviteľnosť po malej námahe, bolesti svalov, kĺbov, pocit sťaženého dýchania, teplota – je to signál, že sa s naším zdravím niečo deje a je vhodné navštíviť lekára.

Ako s ňou bojovať

Jarná únava nemusí postihnúť každého, hoci v tomto ročnom období je rozšírená. Aj keď podľa Alžbety Béderovej nepoznáme presne všetky faktory, ktoré jarnú únavu spôsobujú, je isté, že tie, ktoré sme už uviedli – nedostatok slnečných lúčov počas zimného obdobia, krátke dni, zmenené biorytmy, ale tiež nesprávna životospráva a výživa, sa na jej vzniku jednoznačne podieľajú.

„Nedostatok telesného pohybu, zimná, energeticky výdatnejšia a mastnejšia strava, nedostatočný príjem ochranných živín sú charakteristické pre zimné obdobie,“ hovorí lekárka.

Jarná únava nie je choroba, nemožno teda na ňu predpísať lieky, veľa však docielite zdravou životosprávou. Alžbeta Béderová odporúča „každodenný a dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, dodržiavanie zásad správnej, pestrej ale striedmej výživy s dostatočným príjmom ochranných živín, veku primerané športové aktivity, relaxáciu, dodržiavanie pravidelného denného režimu s dostatkom spánku.“

Významnú rolu zohráva pestrá strava a cenným zdrojom živín aj pri riešení jarnej únavy môže byť podľa gastroenterológa a dietológa MUDr. Petra Minárika aj mlieko a mliečne výrobky. Sú dobrým zdrojom kompletných bielkovín, vápnika, horčíka, selénu, zinku, a vitamínov, napr. riboflavínu, vitamínu B12 alebo kyseliny pantoténovej.

Mlieko je chudobné na sodík a biologická dostupnosť vápnika je v porovnaní s inými potravinami vysoká. Na jedálnom lístku by nemali chýbať aj fermentované mliečne potraviny. Vďaka živým baktériám mliečneho kvasenia komplexne posilňujú črevnú bariéru a imunitu, čím podporujú celkovú obranyschopnosť organizmu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 391
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 501
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 183
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 093
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 414
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 158
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 653
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 217
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 976
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 904

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír zvažuje DPH z poistného

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Neprehliadnite tiež

Alzheimera možno odhaliť pomocou krvného testu

Test na Alzheimerovu chorobu by sa mohol stať súčasťou bežnej preventívnej prehliadky.

Tretine prípadov demencie sa dá predísť, našli prospešné zmeny životného štýlu

Proti Alzheimerovej chorobe by mohla pomôcť úprava životného štýlu.

Čo robiť v horúčavách. Rady pre seniorov, malé deti a psy

Rady ako doma prežiť horúčavy a ako ochrániť najzraniteľnejších okolo vás.

Alobal v kuchyni. Aké sú dôkazy o jeho škodlivosti

Veda vysvetľuje, prečo pstruh v alobale zrejme nespôsobí Alzheimerovu chorobu.