Jarná únava nie je mýtus

Cítite sa po zime malátni, mimoriadne unavení a vyčerpaní? S najväčšou pravdepodobnosťou trpíte sezónnym únavovým syndrómom – laicky povedané, jarnou únavou.

(Zdroj: Fotolia)

Hoci jarná únava nie je choroba, a tak ani medicínska diagnóza, nie je to žiadny mýtus, ale obecne známy a akceptovaný jav, ktorý netreba ignorovať. Je však dobré vedieť, ako jej predchádzať a ako si s ňou poradiť. MUDr. Alžbeta Béderová,CSc z Poradne zdravia RÚVZ a členka Združenia pre zdravie a výživu vysvetľuje, že naše klimatické pásmo je charakteristické striedaním štyroch ročných období.

Striedanie je väčšinou pozvoľné, takže ľudský organizmus má dostatok času a možností reagovať na meniace sa tlakové a teplotné pomery. Jedno z ročných období – jar však často sprevádzajú subjektívne nepríjemné pocity – jarná únava.

Komplexný stav, nie choroba

Čo presne si však máme pod jarnou únavou predstaviť? Lekárka vysvetľuje, že ide o komplexný stav celého organizmu, ktorý síce sprevádzajú nepríjemné pocity, ale nie je to orgánové ochorenie, a preto jarná únava nie je ako ochorenie klasifikovaná.

„Tento stav výraznejšie pociťujú staršie osoby a ľudia trpiaci chronickými ochoreniami. Mladý organizmus sa tlakovým a teplotným zmenám prispôsobí pružnejšie,“ dodáva lekárka. Na vzniku jarnej únavy sa podieľa viacero faktorov, jedným z nich je napríklad nedostatok slnečného svetla počas zimného obdobia, v dôsledku čoho sa znížia aj zásoby vitamínu D v organizme, zvlášť, ak si ho nedopĺňame v potrave alebo formou doplnkov stravy.

Nedostatok vitamínov

Nedostatok vitamínov sa výrazne podieľa na vzniku jarnej únavy. Možno si kladiete otázku, ako je to možné, veď dnes si môžeme kúpiť akékoľvek – aj tropické a sezónne ovocie – počas celého roka. Praktická lekárka MUDr. Iveta Vaverková zo Združenia pre zdravie a výživu však upozorňuje, že na celkovej kvalite ovocia a zeleniny, čiže aj na obsahu vitamínov, minerálov a iných dôležitých látok, sa môže negatívne podpísať zber nezrelých plodov či ich konzervovanie.

Obsah vitamínov navyše klesá aj s dĺžkou skladovania a tepelnou úpravou. Na druhej strane Alžbeta Béderová konštatuje, že napriek súčasnej uspokojivej dostupnosti ovocia a zeleniny je ich spotreba v našej detskej aj dospelej populácii žalostne nízka. „Ovocie a zelenina sú významným zdrojom takmer všetkých vitamínov, mnohých minerálov, vlákniny, flavonoidov, ktoré posilňujú účinky vitamínov a pôsobia antioxidačne, ale tiež mnohých enzýmov, ktoré podporujú tráviace procesy a metabolické reakcie v organizme.“

Na konci zimy sú podľa odborníčky väčšinou zásoby týchto ochranných faktorov organizmu už obmedzené, respektíve vyčerpané, a ak nie je zabezpečený ich trvalý a dostatočný prísun, môže sa pocit únavy a sklon k infekciám zvýšiť.

Nielen málo vitamínov

Nielen vitamíny či minerály sú však dôležité, Iveta Vaverková dodáva, že pocit únavy na jar je reakciou organizmu aj na nedostatok slnečného svitu, nízku vonkajšiu teplotu, zníženú fyzickú aktivitu. Z ďalších faktorov, ktoré sa podieľajú na vzniku jarnej únavy, môžeme spomenúť aj hormonálnu nerovnováhu v dôsledku zníženia rezerv serotonínu, ktorého tvorba závisí od denného svetla. To má negatívny dopad aj na psychiku. Rolu zohráva aj rekonvalescencia po rôznych respiračných ochoreniach a oslabená imunita.

Kedy ísť k lekárovi

Niekedy sú prejavy únavy a vyčerpania také výrazné, že strácame istotu, či ide o prejavy jarnej únavy alebo ochorenia. Alžbeta Béderová vysvetľuje, že „príznaky jarnej únavy sú všeobecne známe: pretrvávajúci pocit ospalosti napriek dostatku spánku, únava, fyzická a psychická vyčerpanosť, malátnosť, nesústredenosť, strata záujmu o bežné činnosti, pocit smútku, náladovosť, bolesť hlavy.

Často sa pripojí aj nepríjemná choroba, napríklad viróza. Vyčerpaný organizmus je náchylnejší na infekčné ochorenia, alergické reakcie, ochorenia dýchacích ciest a často sa opäť prihlásia príznaky vredovej choroby žalúdka a dvanástnika.“ Je však dôležité odlíšiť jarnú únavu od závažnejších ochorení, napríklad chudokrvnosti či chronického únavového syndrómu, keď pocit únavy pretrváva viac ako pol roka.

Aj Iveta Vaverková potvrdzuje, že ak sa k spomínaným charakteristickým prejavom jarnej únavy pridružia aj telesné príznaky – napríklad rýchla unaviteľnosť po malej námahe, bolesti svalov, kĺbov, pocit sťaženého dýchania, teplota – je to signál, že sa s naším zdravím niečo deje a je vhodné navštíviť lekára.

Ako s ňou bojovať

Jarná únava nemusí postihnúť každého, hoci v tomto ročnom období je rozšírená. Aj keď podľa Alžbety Béderovej nepoznáme presne všetky faktory, ktoré jarnú únavu spôsobujú, je isté, že tie, ktoré sme už uviedli – nedostatok slnečných lúčov počas zimného obdobia, krátke dni, zmenené biorytmy, ale tiež nesprávna životospráva a výživa, sa na jej vzniku jednoznačne podieľajú.

„Nedostatok telesného pohybu, zimná, energeticky výdatnejšia a mastnejšia strava, nedostatočný príjem ochranných živín sú charakteristické pre zimné obdobie,“ hovorí lekárka.

Jarná únava nie je choroba, nemožno teda na ňu predpísať lieky, veľa však docielite zdravou životosprávou. Alžbeta Béderová odporúča „každodenný a dostatočný pobyt na čerstvom vzduchu, dodržiavanie zásad správnej, pestrej ale striedmej výživy s dostatočným príjmom ochranných živín, veku primerané športové aktivity, relaxáciu, dodržiavanie pravidelného denného režimu s dostatkom spánku.“

Významnú rolu zohráva pestrá strava a cenným zdrojom živín aj pri riešení jarnej únavy môže byť podľa gastroenterológa a dietológa MUDr. Petra Minárika aj mlieko a mliečne výrobky. Sú dobrým zdrojom kompletných bielkovín, vápnika, horčíka, selénu, zinku, a vitamínov, napr. riboflavínu, vitamínu B12 alebo kyseliny pantoténovej.

Mlieko je chudobné na sodík a biologická dostupnosť vápnika je v porovnaní s inými potravinami vysoká. Na jedálnom lístku by nemali chýbať aj fermentované mliečne potraviny. Vďaka živým baktériám mliečneho kvasenia komplexne posilňujú črevnú bariéru a imunitu, čím podporujú celkovú obranyschopnosť organizmu.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 912
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 816
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava 7 027
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 425
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 902
  6. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 694
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 2 438
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 736
  9. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 371
  10. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky 1 342

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi útočili v egyptskej mešite, zabili najmenej 184 ľudí

Bombový útok smeroval na členov bezpečnostných síl.

DOMOV

Parlamentné voľby by vyhral Smer, Kollár predbehol SNS

Kotlebova strana sa by sa podľa prieskumu dostala až na šieste miesto.

DOMOV

Ani pri priestupku nemôžu ľudí zadržať, hovorí šéf kurzov SBS

Nemáme problém ukázať tašku, zhodujú sa zákazníci.

KULTÚRA

Filmov ako Justice League budeme mať onedlho plné zuby

Koľko ešte vydrží rovnaká zápletka?

Neprehliadnite tiež

Päť spôsobov, ako zabrániť pískaniu a hučaniu v ušiach

Nepríjemné zvuky môže spúšťať aj vysoký krvný tlak, či problémy s chrbtom.

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Spornú štúdiu o cukre objavili po päťdesiatich rokoch

Správanie cukrovarníkov vraj pripomínalo tabakový priemysel.

Sexi alebo agresívne? Vašu náladu môže ovplyvniť typ alkoholu

Obsah pohárika môže rozhodnúť o tom, ako sa budete cítiť.

Biopsychológ: Fascinuje ma, čo všetko považujú ženy za atraktívne

O rozdieloch v sexualite mužov a žien rozpráva britský biopsychológ FREDERICK M. TOATES.