SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Proti zápche vyskúšajte pohyb

Zápcha sa postupne dostáva na popredné priečky rebríčka moderných civilizačných ochorení. V priebehu života sa s ňou stretne až polovica žien a štvrtina mužov.

(Zdroj: Fotolia)

Najčastejšie ju spôsobujú nevhodné stravovacie a pohybové návyky alebo stres. Okrem použitia preháňadiel, ktorá nie sú riešením, by mala liečba spočívať v zmene životného štýlu.

Nezdravý spôsob života má, žiaľ, vplyv aj na problémy s trávením. Medzi najčastejšie príčiny zápchy patrí už spomínaný nedostatok pohybu, ktorým trpí až 60 % svetovej populácie. Zlé stravovacie návyky s nízkym príjmom vlákniny majú okrem zápchy vplyv aj na obezitu.

Často sa uvádza, že pravidelné vyprázdňovanie by malo prebehnúť minimálne 3x týždenne. Vždy však záleží na množstve prijatej potravy a tekutín. Vhodným meradlom je teda namiesto frekvencie skôr pravidelnosť a bezbolestnosť. Pri zápche sa zvyčajne objaví bolesť brucha. Rozhodne by sme tento problém nemali podceňovať.

Každý deň sa v médiách, predovšetkým na televíznych obrazovkách, stretávame s reklamou na preháňadlá a zázračné tablety na potlačenie nafukovania. Užívanie týchto prípravkov však problém dlhodobo nevyrieši. Naopak, pravidelné používanie preháňadiel môže mať úplne opačný efekt. Preháňadlá postupne ovplyvňujú a oslabujú činnosť čriev a spomaľujú tak ich normálnu funkciu. Črevá sú zbytočne podráždené, a to môže viesť až k poškodeniu nervov.

Medzi základné pravidlá vhodného stravovania pri zápche patrí dostatočný príjem tekutín a zvýšený príjem vlákniny. Vyhýbajme sa rizikovým potravinám, ako sú výrobky z bielej múky, čierny čaj, ryža alebo nadmernej konzumácii mäsa a sladkostí. Naopak, odporúča sa zvýšený príjem čerstvého aj sušeného ovocia, celozrnných produktov, zeleniny, strukovín, orechov a semienok.

Veľké percento ľudí má sedavé zamestnanie. Vždy by sme mali nájsť aktivitu, ktorá nám poskytne prevenciu pred problémami so zápchou. Pri telesnom pohybe sa totiž dávajú do pohybu aj črevá a potrava nimi rýchlejšie prechádza. Pohyb nám navyše dodá energiu, budeme sa cítiť oddýchnutí a nebudeme priberať. Podľa odborníkov by sme mali byť aktívni aspoň 30 minút denne.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 19 124
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 401
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 124
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 599
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 875
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 295
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 3 800
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 673
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 502
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 058