Stredoslováci majú horčíka najmenej

Nedostatok horčíka – magnézia v organizme sa môže podpísať na mnohých a rozmanitých zdravotných ťažkostiach. Ak ho máte málo, zrevidujte svoju životosprávu.

(Zdroj: Fotolia)

Nedávny dotazníkový výskum, ktorý realizovala Katedra výživy ľudí Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre preukázal, že u nás nedostatkom horčíka najviac trpia ženy na strednom Slovensku a najlepšie sú na tom ženy z východného Slovenska.

Muži sú na tom o niečo lepšie, ale podobne ako u žien, najviac trpia nedostatkom horčíka Stredoslováci. Špecialista v oblasti klinickej výživy a intenzívnej metabolickej starostlivosti prof. MUDr. Zdeněk Zadák, Csc., vedúci centra pre výskum a vývoj FN Hradec Králové, ktorý hodnotil výsledky prieskumu, poukázal na to, že „medzi ženami na strednom Slovensku je špedifickým problémom vysoká hodnota indexu BMI. U mužskej časti populácie sa potvrdila korelácia nedostatku horčíka s vyšším vekom a nadmerným solením.“

Článok pokračuje pod video reklamou

Výsledky sú veľmi podobné výsledkom podobného výskumu realizovaného pred tromi rokmi a podľa lekára teda, žiaľ, nedošlo k žiadnym významným posunom v stravovacích zvyklostiach a životnom štýle, ktoré zásadným spôsobom vplývajú na hladinu horčíka v tele.

Na čo je dobrý

Odporúčaná denná dávka horčíka pre dospelého je okolo 300 – 370 mg, jeho potreba sa zvyšuje v závislosti napríklad na fyzickej či psychickej záťaži, viac ho potrebujú tehotné ženy a pod. V tele máme v priemere okolo 25 gramov tohto minerálu a asi tri štvrtiny z toho v kostiach.

Zvyšok sa ukladá vo všetkých tkanivách. Horčík sa podieľa na asi troch stovkách enzymatických reakcií. Jeho nedostatok sa môže podieľať na vzniku rôznych problémov a ochorení. Od bolestí hlavy, cez zápchu, cukrovku, astmu až po srdcovo-cievne ochorenia.

Napríklad metabolizmus horčíka i draslíka sa podieľa na regulácii cukru v krvi. Podľa lekárov môže nedostatok horčíka podieľať napríklad na metabolických zmenách a následne aj vzniku inzulínovej rezistencie, čo vedie k vzniku cukrovky 2. typu. Tento problém je závažnejší u obéznych.

Dostatok horčíka je teda potrebný v pervencii, ale aj liečbe cukrovky, pretože pomáha zlepšovať metabolizmus cukrov i tukov. Pomáha tak aj v prevencii komplikácií, ktoré sa s cukrovkou spájajú. Horčík zohráva pozitívnu rolu napríklad aj v liečbe astmy, pri akútnych stavoch sa dokonca využíva aj intravenózne podávanie magnézia.

Potrebuje ho srdce i mozog

Kardiológovia upozorňujú, že na konci všetkých ochorení srdca a ciev stojí veľmi závažné ochorenie – zlyhávanie srdca. „Dopracovať“ sa k nemu môžete napríklad aj tak, že si nebudete liečiť vysoký tlak alebo sa nebudete liečiť dostatočne.

Zlyhávanie srdca ohrozuje aj pacientov s koronárnou chorobou srdca alebo tých, čo prekonali infarkt myokardu. Zlyhávanie srdca výrazne znižuje kvalitu života, a na stav pacienta negatívne vplýva aj nízka hladina horčíka, takže v rámci liečby treba dbať na jeho dopĺňanie.

Nedostatok horčíka sa môže podpisovať aj pod spomínané bolesti hlavy, menštruačné bolesti a dokonca sa môže podieľať aj na vzniku cievnej mozgovej príhody. Preto je dôležitý nielen v prevencii, ale aj v akútnej fáze vzniknutej porážky.

Keďže nedostatok horčíka zohráva dôležitú rolu pri vzniku a rozvoji ochorení ako hypertenzia, cukrovka, ateroskleróza a všetky tieto ochorenia sú rizikovými faktormi vzniku ischemickej cievnej mozgovej príhody, zvýšenie príjmu tohto minerálu znižuje aj riziko vzniku nielen spomínaných ochorení, ale aj mozgovej porážky.

Horčík pomáha rozširovať mozgové cievy, a tak napomáha aj lepšiemu zásobovaniu mozgu krvou, a teda aj kyslíkom a živinami. Odborníci poukazujú na význam horčíka v akútnom štádiu ischemickej mozgovej príhody – ak je jeho hladina nízka, rozsah ischemického poškodenia mozgu sa zvyšuje.

Priaznivé pôsobenie horčíka

  • podporuje činnosť srdcovo-cievneho systému,
  • zmierňuje svalové napätie, kŕče a podporuje činnosť svalov,
  • zlepšuje metabolizmus cukrov a tukov,
  • pôsobí preventívne proti tvorbe obličkových kameňov,
  • pomáha pri bolestiach hlavy, migrénach, pri bolestivej menštruácii,
  • podporuje správne fungovaniu prostaty,
  • pomáha zmierňovať priebeh záchvatov v prípade prieduškovej astmy,
  • zmierňuje následky stresu a napätia, zlepšuje psychickú kondíciu,
  • zlepšuje spánok, pomáha pri liečbe chronického únavového syndrómu,
  • pomáha znižovať hladinu LDL cholesterolu,
  • je dôležitým minerálom pre vstrebávanie vápnika,
  • podporuje aj správnu funkciu enzýmov a vitamínov skupiny B,
  • pomáha znižovať tlak krvi,
  • pomáha zdraviu zubov, kostí,
  • pomáha v prevencii osteoporózy, artritídy, artrózy, cukrovky,
  • pomáha pri nadmernej tvorbe žalúdočných štiav, pri pálení záhy.

Čo horčíku „nepristane“

Napríklad alkohol. Táto látka totiž napomáha rozkladu horčíka a podporuje jeho vylučovanie z organizmu. Hladina horčíka sa v tele môže znižovať aj vtedy, ak užívate niektoré lieky, napríklad antibiotiká, analgetiká, diuretiká a pod. Vstrebávanie horčíka zasa môžu oslabovať priveľké dávky vápnika alebo priveľa jednoduchých cukrov v potrave. Množstvo horčíka v tele teda ovplyvňuje aj vek, pohlavie, miera stresu, rôzne ochorenia, tehotenstvo alebo nadmerná psychická i fyzická námaha a pod.

Kde ho nájdeme

Horčík by sme si mali dopĺňať najlepšie prirodzenou cestou – v potrave, v prípade potreby možno siahnuť po doplnkoch výživy. Sledujte si však odporúčanú dennú dávku a pozor, ak užívate výživových doplnkov viac, aby ste tak nenadužívali niektoré vitamíny a minerály v nich obsiahnuté.

Z potravín bohatých na horčík môžeme spomenúť celozrnnú múku, mak, mäso, ryby a morské plody, mlieko, vajcia, orechy, kakao, strukoviny, pšeničné klíčky, ovsené vločky, zeleninu, zelené bylinky – napríklad petržlenová vňať, pričom viac horčíka má vňať s hladkými listami.

Na horčík je bohatá aj nelúpaná ryža, banány, černice, sušené datle a figy, mandle, arašidy a pod. Profesor Zadák uvádza, že prirodzeným a dobre dostupným zdrojom minerálov, a teda aj horčíka, je minerálna voda, z ktorej ich ľudské telo dokáže efektívne zužitkovať. Pri pití minerálok však buďte rozvážni, len máloktoré sú vhodné na celodenné pitie, pozor napríklad na vysoký obsah sodíka (okolo 100 mg/l).

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  5. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  8. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  2. Bayer posilňuje svoju značku
  3. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  4. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  5. METRO ukáže zákazníkom najnovšie trendy v gastronómii
  6. Joint International Week 2018 na EU v Bratislave
  7. Podpredseda vlády Vietnamu podporuje spoluprácu s EU v BA
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  10. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 919
  2. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 15 770
  3. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 14 999
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 018
  5. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 11 804
  6. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 053
  7. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 042
  8. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 314
  9. Najkrajšie cyklotrasy na Slovensku nie sú iba v Bratislave 3 107
  10. Klima efekt bez klimatizácie 2 973

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Majského péenky sa Najvyššiemu súdu nezdajú. Dal ich posúdiť znalcom

Podnikateľ môže dosiahnuť aj prerušenie súdu, ktorý sa ťahá už roky. Jeho spoluobžalovaný Brtva nedávno po verdikte ušiel.

KOMENTÁRE

Jozef Majský dokazuje, že si nie sme všetci rovní

Radový smrteľník by mal proces aj s vymeraným trestom dávno za sebou.

Neprehliadnite tiež

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Nie sú lepšie ako cukor. Umelé sladidlá môžu poškodzovať cievy

Nemajú síce kalórie, no aj tak môžu viesť k obezite a cukrovke.

Hans Asperger podporoval nacistický režim. Deti posielal na smrť

Historik odhalil temnú minulosť vedúcej postavy autistického výskumu.

Obsahujú živiny pre mozog. Huby môžu pomôcť starnúť zdravšie

V hubách sú látky, ktoré môžu zabraňovať demencii.

Prípravky na intímnu hygienu štúdia spojila s infekciami

Za popularitu kozmetiky môže najmä marketing, nie potreby tela.