Naozaj fungujú „spaľovače tukov“?

Niektorým potravinám sa zvykne prisudzovať priam zázračná schopnosť významne redukovať objem telesného tuku. Je to naozaj pravda? Schudneme rýchlo a veľa, ak budeme jesť ananás alebo kapustovú polievku?

(Zdroj: Fotolia)


Tí, čo sú o takýchto účinkoch presvedčení, budú asi sklamaní, ale kapustové polievky, ananás, maliny či morské riasy určite nefungujú na princípe čarovného prútika. Pravda však je, že niektoré potraviny môžu podporiť fungovanie metabolizmu.

Ako príklad možno spomenúť vlákninu – polysacharid, ktorý telo síce nevie spracovať, avšak neznamená to, že je len neužitočným „odpadom“. Podporuje zdravé trávenie a rovnováhu črevného mikrobiómu, čo je veľmi dôležité aj pre správne fungovanie imunitného systému. Vláknina je veľmi dôležitá aj v rámci prevencie zápchy, podporuje lepšie vstrebávanie živín a dôležitá je aj v prevencii rakoviny hrubého čreva.

Ani málo, ani priveľa

Nezabúdajte však, že ak chcete užívať vlákninu vo forme výživového doplnku, mali by ste ju zapiť dostatočným množstvom vody. Nepreháňajte to však s vlákninou, jej denný príjem by mal byť asi 30 gramov. Veľa jej môžete prijať v ovocí a zelenine, pričom by sme mali zjesť viac zeleniny ako ovocia.

Napríklad podľa gastroenterológa a dietológa MUDr. Petra Minárika, ktorý sa venuje aj zdravej výžive, by sme mali denne zjesť aspoň 500 g zeleniny a ovocia, pričom väčší podiel by mala tvoriť zelenina. A aj podľa odporúčaní WHO by mal náš denný jedálny lístok obsahovať 5 porcií ovocia a zeleniny (viac zeleniny).

Samozrejme, ide o všeobecné odporúčania, treba vždy zohľadniť individálne potreby a aktuálny zdravotný stav konkrétneho človeka. Veľa vlákniny je napr. v marhuliach – v 100 gramoch je asi 24 g vlákniny, v 100 gramoch sušených sliviek asi 14 gramov. Nezabúdajte však, že ovocie zasa obsahuje veľa cukru, takže ho konzumujte striedmo. Ešte pripomíname, že sušené ovocie obsahuje oveľa viac cukru ako rovnaké množstvo čerstvého.

Zázraky nečakajte

Niektoré potraviny a koreniny naozaj obsahujú látky, ktoré pomáhajú zlepšiť proces trávenia, urýchľujú metabolizmus (zlvášť metabolizmus tukov). Príkladom môže byť kapsaicín v čili papričkách alebo v paprike, ktorý stimuluje metabolizmus, podporuje činnosť krvného obehu, pomáha chrániť pred infekciami, priaznivo vplýva na hladinu cukru v krvi a pod.

Aj éterické oleje, ktoré obsahuje napríklad zázvor, látka alicín v cesnaku, kyselina citrónová v citrónoch a horčiny v grapefruitoch a pod. pomáhajú stimulovať metabolizmus a znižovať hladinu tukov. Brokolica, huby, krevety či ustrice obsahujú chróm, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi a tlmí chuť na sladké. Jablčný ocot tiež podporuje metabolizmus a imunitný systém. Mäso lososa obsahuje jód, ktorý je dôležitý pre tvorbu hormónov štítnej žľazy a pomáha zrýchľovať metabolické pochody.

Zelený čaj má antioxidačné účinky a tiež podporuje činnosť metabolizmus. Určite by však bolo chybou domnievať sa, že ak sa budete vo veľkom „ládovať“ niektorou zo spomínaných potravín, tak zázračne schudnete a budete naveky štíhli. Tak ako neexistuje žiadny zázračný produkt, neexistuje ani žiadna zázračná potravina, ktorá by dokázala rýchlo a navždy spáliť nadbytočný tuk.

Základom je zdravá životospráva, pestrá racionálna strava s dostatočným príjmom kaloriferných aj ochranných živín a vlákniny a neodmysliteľný je, samozrejme, dostatok pohybu. Tieto zásady by sme však nemali dodržiavať sezónne či jednorazovo, ale po celý život.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 391
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 501
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 183
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 093
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 414
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 158
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 653
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 217
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 976
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 904

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poistky môžu opäť zdražieť, Kažimír zvažuje DPH z poistného

DPH by nahradila dve mimoriadne dane, ktoré teraz poisťovne platia z poistenia nehnuteľností či áut.

Neprehliadnite tiež

Alzheimera možno odhaliť pomocou krvného testu

Test na Alzheimerovu chorobu by sa mohol stať súčasťou bežnej preventívnej prehliadky.

Tretine prípadov demencie sa dá predísť, našli prospešné zmeny životného štýlu

Proti Alzheimerovej chorobe by mohla pomôcť úprava životného štýlu.

Čo robiť v horúčavách. Rady pre seniorov, malé deti a psy

Rady ako doma prežiť horúčavy a ako ochrániť najzraniteľnejších okolo vás.

Alobal v kuchyni. Aké sú dôkazy o jeho škodlivosti

Veda vysvetľuje, prečo pstruh v alobale zrejme nespôsobí Alzheimerovu chorobu.