SME
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Naozaj fungujú „spaľovače tukov“?

Niektorým potravinám sa zvykne prisudzovať priam zázračná schopnosť významne redukovať objem telesného tuku. Je to naozaj pravda? Schudneme rýchlo a veľa, ak budeme jesť ananás alebo kapustovú polievku?

(Zdroj: Fotolia)


Tí, čo sú o takýchto účinkoch presvedčení, budú asi sklamaní, ale kapustové polievky, ananás, maliny či morské riasy určite nefungujú na princípe čarovného prútika. Pravda však je, že niektoré potraviny môžu podporiť fungovanie metabolizmu.

Ako príklad možno spomenúť vlákninu – polysacharid, ktorý telo síce nevie spracovať, avšak neznamená to, že je len neužitočným „odpadom“. Podporuje zdravé trávenie a rovnováhu črevného mikrobiómu, čo je veľmi dôležité aj pre správne fungovanie imunitného systému. Vláknina je veľmi dôležitá aj v rámci prevencie zápchy, podporuje lepšie vstrebávanie živín a dôležitá je aj v prevencii rakoviny hrubého čreva.

Skryť Vypnúť reklamu

Ani málo, ani priveľa

Nezabúdajte však, že ak chcete užívať vlákninu vo forme výživového doplnku, mali by ste ju zapiť dostatočným množstvom vody. Nepreháňajte to však s vlákninou, jej denný príjem by mal byť asi 30 gramov. Veľa jej môžete prijať v ovocí a zelenine, pričom by sme mali zjesť viac zeleniny ako ovocia.

Napríklad podľa gastroenterológa a dietológa MUDr. Petra Minárika, ktorý sa venuje aj zdravej výžive, by sme mali denne zjesť aspoň 500 g zeleniny a ovocia, pričom väčší podiel by mala tvoriť zelenina. A aj podľa odporúčaní WHO by mal náš denný jedálny lístok obsahovať 5 porcií ovocia a zeleniny (viac zeleniny).

Samozrejme, ide o všeobecné odporúčania, treba vždy zohľadniť individálne potreby a aktuálny zdravotný stav konkrétneho človeka. Veľa vlákniny je napr. v marhuliach – v 100 gramoch je asi 24 g vlákniny, v 100 gramoch sušených sliviek asi 14 gramov. Nezabúdajte však, že ovocie zasa obsahuje veľa cukru, takže ho konzumujte striedmo. Ešte pripomíname, že sušené ovocie obsahuje oveľa viac cukru ako rovnaké množstvo čerstvého.

Skryť Vypnúť reklamu

Zázraky nečakajte

Niektoré potraviny a koreniny naozaj obsahujú látky, ktoré pomáhajú zlepšiť proces trávenia, urýchľujú metabolizmus (zlvášť metabolizmus tukov). Príkladom môže byť kapsaicín v čili papričkách alebo v paprike, ktorý stimuluje metabolizmus, podporuje činnosť krvného obehu, pomáha chrániť pred infekciami, priaznivo vplýva na hladinu cukru v krvi a pod.

Aj éterické oleje, ktoré obsahuje napríklad zázvor, látka alicín v cesnaku, kyselina citrónová v citrónoch a horčiny v grapefruitoch a pod. pomáhajú stimulovať metabolizmus a znižovať hladinu tukov. Brokolica, huby, krevety či ustrice obsahujú chróm, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi a tlmí chuť na sladké. Jablčný ocot tiež podporuje metabolizmus a imunitný systém. Mäso lososa obsahuje jód, ktorý je dôležitý pre tvorbu hormónov štítnej žľazy a pomáha zrýchľovať metabolické pochody.

Skryť Vypnúť reklamu

Zelený čaj má antioxidačné účinky a tiež podporuje činnosť metabolizmus. Určite by však bolo chybou domnievať sa, že ak sa budete vo veľkom „ládovať“ niektorou zo spomínaných potravín, tak zázračne schudnete a budete naveky štíhli. Tak ako neexistuje žiadny zázračný produkt, neexistuje ani žiadna zázračná potravina, ktorá by dokázala rýchlo a navždy spáliť nadbytočný tuk.

Základom je zdravá životospráva, pestrá racionálna strava s dostatočným príjmom kaloriferných aj ochranných živín a vlákniny a neodmysliteľný je, samozrejme, dostatok pohybu. Tieto zásady by sme však nemali dodržiavať sezónne či jednorazovo, ale po celý život.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  6. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  9. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  10. Pomáhajte čítaním
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 083
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 317
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 551
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 966
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 743
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 660
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 852
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 760
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 624
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 954
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.