Počítač ako nepriateľ?

Keď pred štyridsiatimi rokmi Bill Gates vyhlásil, že raz bude počítač v každej domácnosti, nebolo zrejme veľa tých, čo ho brali vážne. Presvedčenie vizionára sa potvrdilo, avšak na druhej strane sa natíska otázka: Nezískali sme tak trochu danajský dar?

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Počítače sa naozaj stali samozrejmou súčasťou našich životov, podobne ako chladnička či práčka. Má to však aj tienistú stránku: život nám nielen uľahčujú a spríjemňujú, ale stoja aj za frekventovaným zdravotným problémom – bolesťami chrbta.

Dôsledok nesprávnej polohy pri sedení za počítačom – nerovnomerné zaťažovanie chrbta, navyše v kombinácii s nedostatkom pohybu, vedie k opakovaným bolestiam chrbta, ktoré sa najčastejšie prejavujú v oblasti bedrovej alebo krčnej chrbtice. Viete, že až 19 % ľudí trpiacich chronickými bolesťami chrbta stratilo svoje zamestnanie a až 21 % z nich trpí depresiami?

chrbatnespr.jpg
Nesprávna poloha

chrbatspravne.jpg
Správna poloha

Systematické riešenie

Mnohí v takom prípade siahajú po liekoch proti bolesti, čo však nerieši príčinu. Podľa odborníkov treba problém riešiť systematicky – zmenou zlých návykov a výživou poškodených nervov chrbta. Ako teda správne sedieť pri počítači, aby ste predišli bolestiam chrbta?

Monitor musí byť priamo pred vami, aby ste sa k nemu nemuseli otáčať. Ak máte notebook, problémom je nízka poloha monitora, obrazovku by ste mali mať vo výške očí. Inak si budete príliš namáhať krčnú chrbticu. Riešením môže byť aj externá klávesnica. Svaly okolo panvy zasa preťažuje sedenie s prekríženými nohami, čo zároveň znemožňuje udržať chrbticu v rovnej polohe. Nohy preto majte pevne položené na zemi, prípadne vyložené na podložke. Vyhýbajte sa hrbeniu a guľateniu chrbta.

Neseďte pridlho v jednej polohe, pravidelne vstaňte a poprechádzajte sa po byte alebo kancelárii. Opakované bolesti chrbta môžu signalizovať, že vysunuté medzistavcové platničky tlačia na nervy chrbta. V takej situácii je podľa odborníkov vhodné zabezpečiť dlhodobú výživu a regeneráciu utláčaných nervov chrbta, napríklad vitamínmi skupiny B - B1, B6 a B12 vo vysokých liečivých dávkach. Spomínané béčka podporujú aj účinky liekov proti bolesti, takže ak ich potrebujete užívať, postačia vám nižšie dávky.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  5. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  6. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  8. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  9. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  10. Košickí športovci „pustili žilou“
  1. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  3. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  4. Príbeh tradičného družstva - príbeh Alojza Kračinovského
  5. Parfum podľa zverokruhu. Zvoľte tú správnu vôňu
  6. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  10. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 24 468
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 057
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 10 160
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 905
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 886
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 5 674
  7. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 5 043
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 765
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 146
  10. Košickí športovci „pustili žilou“ 2 440

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Minister, ktorý robí zmeny a potom ich koriguje. Tomáš Drucker

Napriek istému sklamaniu nemálo odborníkov vraví, že Drucker by mohol byť najlepším ministrom zdravotníctva, akého Smer doteraz postavil.

KOMENTÁRE

Drucker je v polčase. Prečo má šancu vydržať ďalej

Kasting na nového ministra zdravotníctva sa tentoraz zrejme neuskutoční.

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.