Tuky v nemilosti?

Najmä pri chudnutí sa mnohí stále snažia obmedziť či nebodaj úplne vylúčiť zo stravy tuky. Nie je to dobrá cesta, naše telo potrebuje aj tuky, zohľadniť však treba nielen ich množstvo, ale aj nutričné kvality.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Spomedzi tukov sa ako zdraviu prospešné vyzdvihujú najmä polynenasýtené esenciálne mastné kyseliny. Tieto tuky poznáme skôr pod označením omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Naše telo ich nedokáže syntetizovať, a tak sme odkázaní na to, aby sme ich prijímali výlučne v potrave.

Esenciálne mastné kyseliny sú dôležitou súčasťou mnohých metabolických procesov. Ich zdrojom sú najmä tuky rastlinného pôvodu, v živočíšnej ríši sú to ryby a morské plody. Najmä omega 3 mastné kyseliny sa zvyknú spomínať ako zdraviu prospešné, aj mnohí lekári sa zvyknú odvolávať najmä na ich priaznivé účinky na znižovanie hladiny LDL cholesterolu a preventívne účinky pri vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Pediatri zvyknú poukazovať na význam omega 3 mastných kyselín u detí predškolského a školského veku, zvlášť kyseliny dokozahexaenovej – DHA, ktorá je potrebná pre zdravý vývin a fungovanie detského mozgu.

Správny pomer

Okrem pravidelného prísunu dostatku spomínaných kyselín je však dôležitý aj ich pomer. Podľa rôznych zdrojov je vhodný pomer omega 3 : omega 6 mastným kyselinám 1 až 3 : 1. Omega 6 mastné kyseliny by nemali prevažovať nad omega 3 mastnými kyselinami, pretože, zjednodušene povedané, „šestky“ majú prozápalové účinky, kým omega „trojky“ pôsobia protizápalovo. A tak, ak budete konzumovať napríklad priveľa rastlinných olejov – vo väčšine z nich prevažujú omega 6 mastné kyseliny, urobíte svojmu zdraviu medvediu službu.

Mlieko a mliečne výrobky

Ako sme už spomenuli, omega „šestky“ podporujú zápalové procesy, ktoré sa podieľajú na vzniku napríklad Alzheimerovej choroby či nádorových ochorení. Z toho dôvodu niektorí odborníci na výživu odporúčajú napríklad konzumáciu mlieka a mliečnych výrobkov vzhľadom na zloženie mliečneho tuku.

Navyše, ak dnes hovoríme o nedostatku omega 3 mastných kyselín v potrave, je to relatívne vzhľadom na prevahu omega 6 mastných kyselín. Zdrojom prozápalových omega 6 mastných kyselín sú napríklad obilniny, strukoviny a spomínané rastlinné oleje. Ak teda budete zvažovať, ako ozdraviť tukovú zložku svojho jedálneho lístka, nezabudnite, že cestou nemusí byť len zvýšenie príjmu omega 3, ale treba myslieť aj na zníženie príjmu omega 6 mastných kyselín, aby ste dosiahli správny pomer týchto dvoch kyselín.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  2. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  3. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  4. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  5. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  6. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  7. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  9. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  10. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 061
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 899
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 2 939
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 649
  5. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 2 593
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 429
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 370
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 317
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 984
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 673

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska ukončil dlhoročný spor, vymenoval nových ústavných sudcov

Ústavný súd bude po takmer troch rokoch opäť v kompletnom zložení.

ŠPORT

Pre Cígera bol nepotrebný. Ramsayho budeme poslúchať, tvrdí

Do reprezentácie sa vracia Baranka.

KULTÚRA

Na Slovensko sa vráti Sting, zahrá na bratislavskom hrade

Spevák patrí ku komečne najúspešnejším hudobníkom.

Neprehliadnite tiež

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Soplík. Nebezpečná choroba mužov, alebo mýtus?

Aký efekt môže mať zosmiešňovanie mužského prežívania chorôb.

Liek proti Huntingtonovi prešiel testom na ľuďoch

Pilotné testy naznačujú, že liek môže pomôcť aj pri iných formách demencie.

Joga pre začiatočníkov: Ranných 15 minút rozcvičky

Zdravotníci z Harvardu radia, ako začať svoj deň s jogou.