Tuky v nemilosti?

Najmä pri chudnutí sa mnohí stále snažia obmedziť či nebodaj úplne vylúčiť zo stravy tuky. Nie je to dobrá cesta, naše telo potrebuje aj tuky, zohľadniť však treba nielen ich množstvo, ale aj nutričné kvality.

Ilustračná fotografia(Zdroj: Fotolia.com)

Spomedzi tukov sa ako zdraviu prospešné vyzdvihujú najmä polynenasýtené esenciálne mastné kyseliny. Tieto tuky poznáme skôr pod označením omega 3 a omega 6 mastné kyseliny. Naše telo ich nedokáže syntetizovať, a tak sme odkázaní na to, aby sme ich prijímali výlučne v potrave.

Esenciálne mastné kyseliny sú dôležitou súčasťou mnohých metabolických procesov. Ich zdrojom sú najmä tuky rastlinného pôvodu, v živočíšnej ríši sú to ryby a morské plody. Najmä omega 3 mastné kyseliny sa zvyknú spomínať ako zdraviu prospešné, aj mnohí lekári sa zvyknú odvolávať najmä na ich priaznivé účinky na znižovanie hladiny LDL cholesterolu a preventívne účinky pri vzniku srdcovo-cievnych ochorení.

Článok pokračuje pod video reklamou

Pediatri zvyknú poukazovať na význam omega 3 mastných kyselín u detí predškolského a školského veku, zvlášť kyseliny dokozahexaenovej – DHA, ktorá je potrebná pre zdravý vývin a fungovanie detského mozgu.

Správny pomer

Okrem pravidelného prísunu dostatku spomínaných kyselín je však dôležitý aj ich pomer. Podľa rôznych zdrojov je vhodný pomer omega 3 : omega 6 mastným kyselinám 1 až 3 : 1. Omega 6 mastné kyseliny by nemali prevažovať nad omega 3 mastnými kyselinami, pretože, zjednodušene povedané, „šestky“ majú prozápalové účinky, kým omega „trojky“ pôsobia protizápalovo. A tak, ak budete konzumovať napríklad priveľa rastlinných olejov – vo väčšine z nich prevažujú omega 6 mastné kyseliny, urobíte svojmu zdraviu medvediu službu.

Mlieko a mliečne výrobky

Ako sme už spomenuli, omega „šestky“ podporujú zápalové procesy, ktoré sa podieľajú na vzniku napríklad Alzheimerovej choroby či nádorových ochorení. Z toho dôvodu niektorí odborníci na výživu odporúčajú napríklad konzumáciu mlieka a mliečnych výrobkov vzhľadom na zloženie mliečneho tuku.

Navyše, ak dnes hovoríme o nedostatku omega 3 mastných kyselín v potrave, je to relatívne vzhľadom na prevahu omega 6 mastných kyselín. Zdrojom prozápalových omega 6 mastných kyselín sú napríklad obilniny, strukoviny a spomínané rastlinné oleje. Ak teda budete zvažovať, ako ozdraviť tukovú zložku svojho jedálneho lístka, nezabudnite, že cestou nemusí byť len zvýšenie príjmu omega 3, ale treba myslieť aj na zníženie príjmu omega 6 mastných kyselín, aby ste dosiahli správny pomer týchto dvoch kyselín.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 397
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 319
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 475
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 611
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 581
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 313
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 078
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 111
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.