Ako dopriať chrbtu maximálnu úľavu

Často si neuvedomujeme, že nielen nesprávne vykonávaná fyzická aktivita a zlé pohybové vzorce môžu stáť za bolesťami chrbta, ale príčinou bolestí môže byť aj nevhodná poloha pri odpočinku.

(Zdroj: Fotolia)

Ako príklad možno spomenúť ležanie pri pozeraní televízora, nesprávne sedenie pri čítaní knihy s podsadenou, extrémne dozadu naklonenou panvou alebo čítanie poležiačky na bruchu.

Aj pri oddychu preto treba dbať na vhodnú polohu, chrbát totiž pracuje za každých okolností 24 hodín denne. Ponúkame vám zopár rád a tipov, aby ste aj počas oddychovania dožičili svojmu chrbtu maximálnu úľavu.

Maximálna úľava

Ak chcete svojmu chrbtu dopriať maximálne pohodlie, odporúča sa ľahnúť si na chrbát a nohy vyložiť napríklad na stoličku alebo nejakú podložku, tak ako vidíte na obrázku.

chrbat_01.jpg

V tejto polohe sa významne zmierňuje tlak na nervy chrbta, v porovnaní s polohou v stoji je záťaž len 20-percentná. Ak nemáte poruke žiadnu podložku a cítite potrebu úľavovej polohy, pomôže aj to, ak si ľahnete na chrbát a nohy v ľahu pokrčíte (viď obrázok).

chrbat_02.png

Správne sedieť aj pri oddychu

Často sa hovorí o význame správneho sedenia. Mnohí si myslia, že si oddýchnu a zmiernia aj bolesti v chrbte, ak budú sedieť.

„Vedecké štúdie dokázali, že tlaky na dolné medzistavcové patničky sú v sede na klasickej stoličke väčšie než v stoji. Je to jeden zo zdanlivých paradoxov chrbtice,“ uvádza sa v publikácii Bolesti v krížoch a Pilates medical, ktorej autormi sú MUDr. Monika Klenková a MUDr. Július Kazimír.

Sedenie je pre človeka v podstate nefyziologická poloha, a zvlášť, ak sedíme pridlho a navyše nesprávne, môže mať výrazné negatívne vplyvy na zdravie.

Lepšie je dynamické

Najmä dlhé statické sedenie, pri ktorom sú koleno a bedrový kĺb pri pohľade zobku približne v jednej línii, je pre chrbticu a platničky mimoriadne nepriaznivé. Výsledkom môžu byť nielen bolesti, ale podľa lekárov aj poruchy prekrvenia dolných končatín, tŕpnutie rúk, hemoroidy a iné.

Pri pasívnom sedení je totiž svalstvo trupu pasívne, niektoré svalové skupiny oslabnú, iné sa skrátia a zafixuje sa nesprávne postavenie krčnej, hrudnej i driekovej chrbtice.

Preto odboríci odporúčajú dynamické sedenie, pri ktorom musia príslušné svalové skupiny trupu a dolných končatín neustále pracovať, striedavo zaťažujú a odľahčujú platničky, čo má blahodarný vplyv na ich výživu a metabolizmus.

K dynamickému sedeniu si môžeme pomôcť rôznymi špeciálnymi pomôckami, od nafukovacích sedacích podložiek, cez fitlopty až po špeciálne stoličky, ktoré sú skonštruované tak, aby umožňovali dynamické sedenie.

Ako vstávať z postele

Ak má niekto zlú náladu, zvykne sa vravieť, že „vstával hore zadkom“. Táto metafora nie je ďaleko od pravdy, pretože aj spôsob, akým vstávame z postele, sa môže podpísať pod bolesti chrbta rovnako ako aj poloha, v ktorej spíme. Asi najmenej vhodné je spať na bruchu s hlavou vykrútenou nabok.

Pri vstávaní z postele by sme mali zabudnúť na rýchle odkopnutie paplóna a vyhupnutia rovno na nohy. Podľa odborníkov je vhodný postup nasledovný: vo východzej polohe na chrbte najprv pokrčte nohy, potom sa s pokrčenými nohami pomaly presuňte nabok, nohy voľne spustite z postele na dlážku a pomaly sa posaďte. Potom pomocou nôh vstaňte.

chrbat3.jpg

chrbat4.jpg

chrbat_06.jpg

chrbat_07.jpg

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Rastie nám pokrivená generácia?
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  4. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  5. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  6. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  7. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  8. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  9. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  10. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  1. Detské zúbky sú veda
  2. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  3. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  4. Rastie nám pokrivená generácia?
  5. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  7. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  9. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 14 874
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 580
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 5 084
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 088
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 2 058
  6. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 521
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 286
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 208
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 198
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 651

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

ŠPORT

Sagan, Sagan a opäť Sagan. Chlapec bez nervov je tretí raz majstrom sveta

Pre mňa je to neuveriteľné, výnimočné, vravel slovenský cyklista.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Keď mejkap podráždi. Problémy, ktoré vyvoláva kozmetika

Dermatologička radí ako si vybrať kozmetiku, ktorá nepoškodí pleť.

Nová protilátka likviduje 99 percent vírusov HIV

Protilátka je najúčinnejšia v histórii. Mohla by slúžiť ako vakcína proti HIV.

Mužské semeno môže obsahovať desiatky vírusov

HIV, Zika a Ebola sú iba začiatok. Semeno môže obsahovať až 27 typov vírusov.

Jedenásť prírodných liekov, ktoré pomáhajú pri prechladnutí

Jedenásť prírodných liečiv, ktoré pomôžu prekonať príznaky ochorenia a posilnia imunitu.