SME
Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Ako dopriať chrbtu maximálnu úľavu

Často si neuvedomujeme, že nielen nesprávne vykonávaná fyzická aktivita a zlé pohybové vzorce môžu stáť za bolesťami chrbta, ale príčinou bolestí môže byť aj nevhodná poloha pri odpočinku.

(Zdroj: Fotolia)

Ako príklad možno spomenúť ležanie pri pozeraní televízora, nesprávne sedenie pri čítaní knihy s podsadenou, extrémne dozadu naklonenou panvou alebo čítanie poležiačky na bruchu.

Aj pri oddychu preto treba dbať na vhodnú polohu, chrbát totiž pracuje za každých okolností 24 hodín denne. Ponúkame vám zopár rád a tipov, aby ste aj počas oddychovania dožičili svojmu chrbtu maximálnu úľavu.

Maximálna úľava

Ak chcete svojmu chrbtu dopriať maximálne pohodlie, odporúča sa ľahnúť si na chrbát a nohy vyložiť napríklad na stoličku alebo nejakú podložku, tak ako vidíte na obrázku.

Článok pokračuje pod video reklamou

chrbat_01.jpg

V tejto polohe sa významne zmierňuje tlak na nervy chrbta, v porovnaní s polohou v stoji je záťaž len 20-percentná. Ak nemáte poruke žiadnu podložku a cítite potrebu úľavovej polohy, pomôže aj to, ak si ľahnete na chrbát a nohy v ľahu pokrčíte (viď obrázok).

chrbat_02.png

Správne sedieť aj pri oddychu

Často sa hovorí o význame správneho sedenia. Mnohí si myslia, že si oddýchnu a zmiernia aj bolesti v chrbte, ak budú sedieť.

„Vedecké štúdie dokázali, že tlaky na dolné medzistavcové patničky sú v sede na klasickej stoličke väčšie než v stoji. Je to jeden zo zdanlivých paradoxov chrbtice,“ uvádza sa v publikácii Bolesti v krížoch a Pilates medical, ktorej autormi sú MUDr. Monika Klenková a MUDr. Július Kazimír.

Sedenie je pre človeka v podstate nefyziologická poloha, a zvlášť, ak sedíme pridlho a navyše nesprávne, môže mať výrazné negatívne vplyvy na zdravie.

Lepšie je dynamické

Najmä dlhé statické sedenie, pri ktorom sú koleno a bedrový kĺb pri pohľade zobku približne v jednej línii, je pre chrbticu a platničky mimoriadne nepriaznivé. Výsledkom môžu byť nielen bolesti, ale podľa lekárov aj poruchy prekrvenia dolných končatín, tŕpnutie rúk, hemoroidy a iné.

Pri pasívnom sedení je totiž svalstvo trupu pasívne, niektoré svalové skupiny oslabnú, iné sa skrátia a zafixuje sa nesprávne postavenie krčnej, hrudnej i driekovej chrbtice.

Preto odboríci odporúčajú dynamické sedenie, pri ktorom musia príslušné svalové skupiny trupu a dolných končatín neustále pracovať, striedavo zaťažujú a odľahčujú platničky, čo má blahodarný vplyv na ich výživu a metabolizmus.

K dynamickému sedeniu si môžeme pomôcť rôznymi špeciálnymi pomôckami, od nafukovacích sedacích podložiek, cez fitlopty až po špeciálne stoličky, ktoré sú skonštruované tak, aby umožňovali dynamické sedenie.

Ako vstávať z postele

Ak má niekto zlú náladu, zvykne sa vravieť, že „vstával hore zadkom“. Táto metafora nie je ďaleko od pravdy, pretože aj spôsob, akým vstávame z postele, sa môže podpísať pod bolesti chrbta rovnako ako aj poloha, v ktorej spíme. Asi najmenej vhodné je spať na bruchu s hlavou vykrútenou nabok.

Pri vstávaní z postele by sme mali zabudnúť na rýchle odkopnutie paplóna a vyhupnutia rovno na nohy. Podľa odborníkov je vhodný postup nasledovný: vo východzej polohe na chrbte najprv pokrčte nohy, potom sa s pokrčenými nohami pomaly presuňte nabok, nohy voľne spustite z postele na dlážku a pomaly sa posaďte. Potom pomocou nôh vstaňte.

chrbat3.jpg

chrbat4.jpg

chrbat_06.jpg

chrbat_07.jpg

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  4. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 723
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 12 234
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 515
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 503
  5. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 7 586
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 461
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 7 053
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 5 805
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 635
  10. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 467

Hlavné správy zo Sme.sk

Glváč po článkoch SME napísal rozhovor so sebou a pretláčal ho cez Kočnera

Podpredseda parlamentu komunikáciu nepoprel, no dôvod na odchod nevidí.

Predseda koaličnej SNS Andrej Danko.
Jarmila Urbancová.
Cynická obluda

Skvelý deň pre spravodlivosť

Za svoju dlhú prokurátorskú prax nebolo veľa dní, keď by Dobroslav Trnka spravil toľko pre boj proti zločinu, ako včera.