SME
Streda, 3. jún, 2020 | Meniny má KarolínaKrížovkyKrížovky

Fytochemikálie pre zdravie

Prijateľnejšie mmožno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

(Zdroj: Fotolia)

Prijateľnejšie možno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

K najznámejším patria vitamíny. Pomáhajú v našom tele transformovať živiny na energiu, ale majú aj ochranné a preventívne účinky pri niektorých ochoreniach, z najzávažnejších spomeňme srdcovo-cievne a nádorové. Zelenia a ovocie však neponúkajú len vitamíny, sú zdrojom celej palety rôznych látok potrebných pre naše zdravie. Gastroenterológ MUDr. Peter Minárik uvádza niektoré z nich.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu

Marhule – beta-karotén a kyselinu listovú (vitamín B9), ktoré chránia pred rakovinou prostaty, prsníkov a čriev.

Hrozno – bohatý zdroj kyseliny listovej, farbív a draslíka, ktorý pomáha pri odstraňovaní odpadových látok z organizmu a prospieva srdcovému rytmu.

Hrušky – majú silný antibakteriálny, močopudný a posilňujúci účinok.

Slivky – obsahujú ideálnu kombináciu fosforu a vápnika, ktorá posilňuje kosti a zlepšuje trávenie.

Jablká – bohatý zdroj flavonoidov a pektínov, ktoré prospievajú črevám.

Paradajky, paprika, uhorky – sú bohaté na vitamín B, C a K, ale aj alkaloidy, karotén a rôzne minerály. Zelená paprika je napríklad bohatým zdrojom kyseliny listovej, ktorá má pozitívne účinky na krvotvorbu, chráni srdce a zlepšuje náladu.

Cibuľa – obsahuje množstvo vitamínov, éterických olejov, ale aj síru, meď, fosfor, selén, ako aj látku fytoncíd, ktorý ničí choroboplodné zárodky a zastavuje rast niektorých baktérií a mikroorganizmov.

Skryť Vypnúť reklamu

Mrkva – známa je najmä ako zdroj betakaroténu, obsahuje však aj vitamíny B, C, D a E, minerály a stopové prvky. Pomáha znižovať hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie.

Koreniny – mnohé obsahujú biologicky aktívne látky, ktoré prospievajú nášmu zdraviu.

Užitočné antioxidanty

Sú nimi aj niektoré vitamíny (najznámejší je asi vitamín C), ale aj látky nevitamínovej povahy, napríklad karotenoidy a minerály. Antioxidanty neobsahujú len samotné plody zeleniny a ovocia, ale aj strukoviny, bylinky, obiloviny, obilné klíčky, rastlinné oleje či koreniny.

Napríklad mletý klinček je známy najvyššou antioxidačnou aktivitou zo všetkých rastlinných potravín. Lekár v záujme zabezpečenia dostatočného príjmu antioxidantov odporúča konzumovať rastlinné potraviny každý deň, v dostatočnom množstve, v plnej pestrosti a striedať jednotlivé druhy zeleniny, ovocia, strukovín, byliniek a korenín.

Skryť Vypnúť reklamu

Tak nebudete musieť strážiť, aké látky a v akom množstve sa v jednotlivých potravinách nachádzajú, pretože príjmu ich dostatočného množstva a pestrosťou si zabezpečíte dostatok antioxidantov a iných fytochemikálií potrebných pre zdravie.

Dobrá rada

Podľa lekára by ste pre zachovanie cenných látok mali ovocie a zeleninu umývať vcelku pod tečúcou vodou, uprednostňujte šetrnú tepelnú úpravu. Ovocie a zeleninu neskladujte ošúpané. Pre lepšie zužitkovanie niektorých (v tukoch rozpustných – A, D, E, K) vitamínov si zeleninový šalát pokvapkajte rastlinným olejom alebo zeleninu zakomponujte napríklad do nátierky s obsahom zdravých tukov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  3. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  5. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  6. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  1. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  2. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  3. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  4. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  5. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  6. Unikátna novinka už aj v Prievidzi
  7. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy
  8. Sloboda v stavebníctve
  9. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  10. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 33 764
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 17 119
  3. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 10 891
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 10 818
  5. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 740
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 216
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 142
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 8 784
  9. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 8 736
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 8 645
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Pribudli tri nové prípady, uvoľňujú sa ďalšie opatrenia (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1525 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1375 ľudí.

Klientky fitnescentra v Trebišove cvičia na bežiacom páse po uvoľnení ďalších opatrení proti šíreniu nákazy koronavírusu.
Robert Kaliňák a Alexander Nejedlý na archívnej fotografii z roku 2016.
Samo Marec
Dobré ráno

Dobré ráno: Vraciame sa do normálu, tak prečo máme núdzový stav?

Od stredy sa uvoľňujú ďalšie opatrenia.

Podcast Dobré Ráno.