Fytochemikálie pre zdravie

Prijateľnejšie mmožno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

(Zdroj: Fotolia)

Prijateľnejšie možno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

K najznámejším patria vitamíny. Pomáhajú v našom tele transformovať živiny na energiu, ale majú aj ochranné a preventívne účinky pri niektorých ochoreniach, z najzávažnejších spomeňme srdcovo-cievne a nádorové. Zelenia a ovocie však neponúkajú len vitamíny, sú zdrojom celej palety rôznych látok potrebných pre naše zdravie. Gastroenterológ MUDr. Peter Minárik uvádza niektoré z nich.

Článok pokračuje pod video reklamou

Marhule – beta-karotén a kyselinu listovú (vitamín B9), ktoré chránia pred rakovinou prostaty, prsníkov a čriev.

Hrozno – bohatý zdroj kyseliny listovej, farbív a draslíka, ktorý pomáha pri odstraňovaní odpadových látok z organizmu a prospieva srdcovému rytmu.

Hrušky – majú silný antibakteriálny, močopudný a posilňujúci účinok.

Slivky – obsahujú ideálnu kombináciu fosforu a vápnika, ktorá posilňuje kosti a zlepšuje trávenie.

Jablká – bohatý zdroj flavonoidov a pektínov, ktoré prospievajú črevám.

Paradajky, paprika, uhorky – sú bohaté na vitamín B, C a K, ale aj alkaloidy, karotén a rôzne minerály. Zelená paprika je napríklad bohatým zdrojom kyseliny listovej, ktorá má pozitívne účinky na krvotvorbu, chráni srdce a zlepšuje náladu.

Cibuľa – obsahuje množstvo vitamínov, éterických olejov, ale aj síru, meď, fosfor, selén, ako aj látku fytoncíd, ktorý ničí choroboplodné zárodky a zastavuje rast niektorých baktérií a mikroorganizmov.

Mrkva – známa je najmä ako zdroj betakaroténu, obsahuje však aj vitamíny B, C, D a E, minerály a stopové prvky. Pomáha znižovať hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie.

Koreniny – mnohé obsahujú biologicky aktívne látky, ktoré prospievajú nášmu zdraviu.

Užitočné antioxidanty

Sú nimi aj niektoré vitamíny (najznámejší je asi vitamín C), ale aj látky nevitamínovej povahy, napríklad karotenoidy a minerály. Antioxidanty neobsahujú len samotné plody zeleniny a ovocia, ale aj strukoviny, bylinky, obiloviny, obilné klíčky, rastlinné oleje či koreniny.

Napríklad mletý klinček je známy najvyššou antioxidačnou aktivitou zo všetkých rastlinných potravín. Lekár v záujme zabezpečenia dostatočného príjmu antioxidantov odporúča konzumovať rastlinné potraviny každý deň, v dostatočnom množstve, v plnej pestrosti a striedať jednotlivé druhy zeleniny, ovocia, strukovín, byliniek a korenín.

Tak nebudete musieť strážiť, aké látky a v akom množstve sa v jednotlivých potravinách nachádzajú, pretože príjmu ich dostatočného množstva a pestrosťou si zabezpečíte dostatok antioxidantov a iných fytochemikálií potrebných pre zdravie.

Dobrá rada

Podľa lekára by ste pre zachovanie cenných látok mali ovocie a zeleninu umývať vcelku pod tečúcou vodou, uprednostňujte šetrnú tepelnú úpravu. Ovocie a zeleninu neskladujte ošúpané. Pre lepšie zužitkovanie niektorých (v tukoch rozpustných – A, D, E, K) vitamínov si zeleninový šalát pokvapkajte rastlinným olejom alebo zeleninu zakomponujte napríklad do nátierky s obsahom zdravých tukov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 585
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 562
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 20 936
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 11 042
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 9 202
  6. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 5 796
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 970
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 962
  9. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 3 904
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 634