SME
Pondelok, 22. apríl , 2019

Fytochemikálie pre zdravie

Prijateľnejšie mmožno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

(Zdroj: Fotolia)

Prijateľnejšie možno znie, ak budeme hovoriť o biologicky aktívnych látkach, obsiahnutých v ovocí a zelenine nevyhnutných pre zdravie človeka.

K najznámejším patria vitamíny. Pomáhajú v našom tele transformovať živiny na energiu, ale majú aj ochranné a preventívne účinky pri niektorých ochoreniach, z najzávažnejších spomeňme srdcovo-cievne a nádorové. Zelenia a ovocie však neponúkajú len vitamíny, sú zdrojom celej palety rôznych látok potrebných pre naše zdravie. Gastroenterológ MUDr. Peter Minárik uvádza niektoré z nich.

Marhule – beta-karotén a kyselinu listovú (vitamín B9), ktoré chránia pred rakovinou prostaty, prsníkov a čriev.

Hrozno – bohatý zdroj kyseliny listovej, farbív a draslíka, ktorý pomáha pri odstraňovaní odpadových látok z organizmu a prospieva srdcovému rytmu.

Hrušky – majú silný antibakteriálny, močopudný a posilňujúci účinok.

Slivky – obsahujú ideálnu kombináciu fosforu a vápnika, ktorá posilňuje kosti a zlepšuje trávenie.

Jablká – bohatý zdroj flavonoidov a pektínov, ktoré prospievajú črevám.

Paradajky, paprika, uhorky – sú bohaté na vitamín B, C a K, ale aj alkaloidy, karotén a rôzne minerály. Zelená paprika je napríklad bohatým zdrojom kyseliny listovej, ktorá má pozitívne účinky na krvotvorbu, chráni srdce a zlepšuje náladu.

Cibuľa – obsahuje množstvo vitamínov, éterických olejov, ale aj síru, meď, fosfor, selén, ako aj látku fytoncíd, ktorý ničí choroboplodné zárodky a zastavuje rast niektorých baktérií a mikroorganizmov.

Mrkva – známa je najmä ako zdroj betakaroténu, obsahuje však aj vitamíny B, C, D a E, minerály a stopové prvky. Pomáha znižovať hladinu cholesterolu a zlepšuje trávenie.

Koreniny – mnohé obsahujú biologicky aktívne látky, ktoré prospievajú nášmu zdraviu.

Užitočné antioxidanty

Sú nimi aj niektoré vitamíny (najznámejší je asi vitamín C), ale aj látky nevitamínovej povahy, napríklad karotenoidy a minerály. Antioxidanty neobsahujú len samotné plody zeleniny a ovocia, ale aj strukoviny, bylinky, obiloviny, obilné klíčky, rastlinné oleje či koreniny.

Napríklad mletý klinček je známy najvyššou antioxidačnou aktivitou zo všetkých rastlinných potravín. Lekár v záujme zabezpečenia dostatočného príjmu antioxidantov odporúča konzumovať rastlinné potraviny každý deň, v dostatočnom množstve, v plnej pestrosti a striedať jednotlivé druhy zeleniny, ovocia, strukovín, byliniek a korenín.

Tak nebudete musieť strážiť, aké látky a v akom množstve sa v jednotlivých potravinách nachádzajú, pretože príjmu ich dostatočného množstva a pestrosťou si zabezpečíte dostatok antioxidantov a iných fytochemikálií potrebných pre zdravie.

Dobrá rada

Podľa lekára by ste pre zachovanie cenných látok mali ovocie a zeleninu umývať vcelku pod tečúcou vodou, uprednostňujte šetrnú tepelnú úpravu. Ovocie a zeleninu neskladujte ošúpané. Pre lepšie zužitkovanie niektorých (v tukoch rozpustných – A, D, E, K) vitamínov si zeleninový šalát pokvapkajte rastlinným olejom alebo zeleninu zakomponujte napríklad do nátierky s obsahom zdravých tukov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  4. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Bim Challenge 2019
  3. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  4. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  5. Grilovacia sezóna je zahájená!
  6. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  7. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  8. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  9. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  10. Kúzlo pravidelného investovania
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 18 954
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 12 547
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 045
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 628
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 873
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 5 426
  7. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 4 388
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 656
  9. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 473
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 3 079