Kĺby šetria aj vhodné športové aktivity

Počas celého života ich poriadne zamestnávame, často však nevhodným spôsobom preťažujeme. K najčastejším ochoreniam kĺbov patrí osteoartróza – bolestivé degeneratívne ochorenie.

Kĺbom neprospieva ani časté nosenie topánok s vysokými podpätkami.(Zdroj: Fotolia)

Obvykle si ho spájame s vyšším vekom, ani mladí ľudia však nie sú výnimkou, zvlášť, ak si kĺby preťažujú napríklad pri športovaní. Osteoartróza sa spočiatku ohlasuje štartovacími bolesťami, ktoré sa objavia pri pohybe po dlhšom zotrvaní v pokoji a pridružuje sa aj stuhnutosť kĺbov.

Ak kĺby zaťažujete vo väčšej miere, najmä večer môžete pociťovať aj dlhšie trvajúce bolesti. Pri ochorení v pokročilejšom štádiu sa bolesti objavujú aj pri určitých ohyboch a ak sú postihnuté váhonosné kĺby (kolenné, bedrové, členkové), môžu bolieť aj vtedy, ak dlhšie stojíte alebo chodíte. Pre pokročilú osteoartrózu sú príznačné nepretržité bolesti pretrvávajúce nielen počas dňa, ale aj v noci.

V prevencii i liečbe osteoartrózy je dôležitý prísun základných komponentov chrupky vo forme stravy, ale odborníci odporúčajú aj doplnky výživy, pretože naša strava neobsahuje dostatok látok dôležitých pre metabolizmus chrupky. Ide o látky ako glukozamín sulfát, chondroitín sulfát, kyselina hyalurónová či kolagén. Kolagén odborníci odporúčajú užívať skôr v prirodzenej, nie denaturovanej forme.

Čo všetko je v liečbe i prevencii osteoartrózy dôležité? Pohyb (vhodné sú aktivity šetrné ku kĺbom ako plávanie, bicyklovanie) a dobrá fyzická kondícia, no dôležité je, aby ste kĺby nepreťažovali, racionálna strava a zdravá hmotnosť, nosenie vhodnej obuvi (nie príliš vysoké podpätky, vhodná je mäkká podrážka tlmiaca nárazy pri chôdzi). Dbajte aj na správne držanie tela.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  9. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  10. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  1. Dobrú chuť: Vianočné menu šéfkuchára Daniela Hrivňáka
  2. Úbytok stromov je obrovský. Na záchranu stačí päťdesiat eur
  3. Na štedrovečernom stole sa miešajú tradície so štipkou odvahy
  4. Nový kancelársky koncept myhive už aj v Bratislave
  5. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo?
  6. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME
  7. HC Košice podporí „štefanskym“ zápasom košickú detskú onkológiu
  8. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  9. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  10. 4 body úspechu realizácie stavby
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 76 312
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 14 250
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 12 087
  4. Alexej Fulmek: Bol som dlho v SME 9 593
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 7 237
  6. Sprievodca pivnou kultúrou v Berlíne. Majú Nemci dobré pivo? 4 235
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 3 543
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 2 722
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 607
  10. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou 2 594