Nie sú leniví, iba unavení

Odkiaľ sa berie únava? Čo ju spôsobuje? Je to preto, že žijeme uponáhľaný život, chceme byť najrýchlejší a najbystrejší a v snahe udržať si pozíciu medzi najlepšími siahame na dno svojich síl?

(Zdroj: Fotolia)

Štyridsaťročná Jana, plná elánu, sa pracovným nasadením vyrovnala oveľa mladším kolegyniam. Po nevyležanej chrípke však mala pocit, akoby z nej ktosi vysával energiu. Cítila sa taká unavená, že do práce išla z posledných síl.

Boleli ju kĺby, svaly, hlava, celé telo. Nevedel jej pomôcť ošetrujúci lekár, internista, ba ani neurológ. Až psychiater usúdil, že príčinou jej chorobného stavu je chronický únavový syndróm. Až s jeho pomocou sa Jana naučila so svojím ochorením žiť.

Podľa odborníkov chronická únava najviac sužuje dospelých od 20 do 40 rokov, ale neobíde ani mladšie či staršie ročníky, ba nevyhnú sa jej ani deti.

Článok pokračuje pod video reklamou

Najviac ohrozené sú usilovné a obetavé typy, ľudia zo zmyslom pre povinnosť. Túžba dokázať svoje kvality ich núti maximalizovať výkony, pracovať viac ako osem hodín denne bez oddychu a dovolenky. Čo ženie týchto ľudí pracovať do úmoru a dopracovať sa až chronickému únavovému syndrómu?

Depresie, úzkosti...

Únava je sprievodným znakom širokého spektra ochorení a vyskytuje sa pri veľkom množstve rôznych diagnóz telesných i duševných. Z psychických chorôb je najčastejšie pri depresívnych stavoch.

Čím hlbšia je endogénna depresia, tým väčšia je únava, neschopnosť hýbať sa, ochabnutosť, vyčerpanosť. Únava sprevádza aj iné formy depresie, napríklad pri neurotických depresiách, pri depresívnych reakciách, pri úzkostných stavoch či posttraumatickej poruche.

Únava môže byť aj následkom prepínania výkonov v práci, keď sa človek psychicky nevie uvoľniť, aj keď na to má čas a priestor a stále sa koncentruje iba na prácu, nie je schopný vypnúť. Sprievodnými znakmi je nespavosť, nedostatok plnej koncentrácie, zvýšená chybovosť.

Muži, ženy i deti

Únava nesúvisí s pohlavím. Rovnako ňou trpia muži i ženy, ba i deti. Skôr závisí od charakteru povahy, životných postojov, zodpovednosti a prílišnej náročnosti na seba.

Ohrozenejší bývajú ľudia vnímavejší, emocionálnejší, ktorí intenzívnejšie prežívajú čokoľvek, čo sa okolo nich deje doma, v práci, pri zábave. Hovorí sa, že egoisti a flegmatici neochorejú na chronickú únavu. Naša spoločnosť však nesprávne chápe slovo egoizmus, veď ego znamená „ja“.

A zdravý človek potrebuje k životu predovšetkým zdravé ego. Len so zdravým egom môže byť človek emočne stabilný. Ľudia, ktorých spoločnosť vníma ako egoistov, nám neukazujú svoje pravé ja, ale falošnú tvár, masku dokonalosti a neohrozenosti.

A flegmatici? Sú to ľudia, ktorí sú navonok menej vnímaví a menej emocionálni a menej intenzívne prežívajú problémové situácie, nepripúšťajú si to, čo sa ich netýka, v prežívaní sú stabilnejší, pevnejší, vedia si roztriediť, ktorý problém sa ich bytostne dotýka a potrebujú ho prežívať... Takže chronický únavový syndróm môže postihnúť hocikoho.

Smútok a strach

Únava a vyčerpanosť úzko súvisia so strachom. Čím vyššie sa jedinec ocitne v spoločenskom rebríčku, tým flexibilnejší musí byť. Chronický nedostatok času, záplava informácií, nových úloh a ustavičné zmeny naháňajú mnohým strach.

Strach zabíja zvedavosť a tvorivosť, je komplicom chronickej únavy, oberá človeka o sebavedomie a zbavuje ho pružnosti. Priamym následkom je znížený výkon, znížená pohyblivosť, únava, spomalené myslenie, smutná depresívna nálada.

Ak niekto prežíva smútok či depresiu tri až päť mesiacov, lebo má na to dôvod – potrebuje si „odsmútiť“ napríklad stratu blízkeho človeka, je to pochopiteľné. Ale ak sa u niekoho objaví dlhodobý smútok, pre ktorý nie je logický a zmysluplný dôvod a trvá dlhšie ako 6 až 8 týždňov, treba vyhľadať odborníka – psychológa.

Pri vážnejšom a výraznejšom smútku a depresii už psychiatra. Ak spomínané ťažkosti trvajú dlhšie, pacient im nedokáže čeliť sám. Prvú pomoc a základnú liečbu môže poskytnúť praktický lekár. Ak liečba nepomôže, bezpodmienečne treba vyhľadať psychiatra.

Musí sa totiž vyšetriť, či nejde o skryté, neprejavené a nediagnostikované ochorenie, ktorého sprievodným znakom je chronická únava.

Deň na tretiny

Prepracovaný a unavený človek často prerušuje spoločenské kontakty, stráca humor, na dobre mienené rady reaguje podráždene a precitlivene, je unavený, všetko si príliš pripúšťa, nevie sa uvoľniť, stále sa kontroluje... Chorý si môže pomôcť podpornými preparátmi, vitamínmi, minerálmi.

No najprv potrebuje zmeniť životný štýl i prístup k životu a v dennom režime vyčleniť čas na prácu a odpočinok s dostatkom spánku. Výskumy potvrdili, že deň by sme si mali rozdeliť na tri tretiny. Prvých 8 hodín potrebujeme spať, ďalších 8 hodín výkonne pracovať a poslednú tretinu by sme mali robiť niečo, čo nás uvoľňuje a regeneruje – venovať sa rodine, blízkym, kamarátom, športu, záľubám, teda činnosti, ktorá prevetrá hlavu od pracovnej preťaženosti a preladí na niečo, čo nám dopĺňa energiu.

Chronickú únavu neliečia megadávky vitamínov a minerálov. Nadmerným príjmom sa možno predávkovať a dôsledkom môžu byť aj zdravotné ťažkosti. Pri chronickej a dlhodobej únave však lekár musí najprv nájsť dôvod, prečo vznikla.

Dobrá rada:

  • Ak ste unavení, skúste dodržiavať pravidlá spánkovej hygieny. Nespite počas dňa, popoludní nepite kávu. Ľahnite si len vtedy, ak ste ospalí.
  • Ak únava trvá dlhšie, navštívte svojho lekára, mal by vám urobiť kompletné biochemické vyšetrenie.
  • Ak vám nepomôže praktický lekár, môžete požiadať o špeciálne vyšetrenie u neurológa, psychiatra, endokrinológa či imunológa.
  • O chronický únavový syndróm môže ísť vtedy, ak lekár vylúči iné ochorenia, ktoré sprevádza únava.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  3. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  4. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Billa otvorila svoju 150. predajňu na Slovensku
  2. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku
  3. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  5. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  6. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  7. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  8. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  9. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  1. Najužitočnejšia appka 17 366
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 16 914
  3. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 993
  4. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 605
  5. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 9 277
  6. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 372
  7. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 4 798
  8. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 4 638
  9. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 3 494
  10. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 3 435

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Odvrátená tvár amerického sna. Zabudnutý rasizmus Henryho Forda

Za Hitlera majú ľudia v Nemecku aspoň prácu, vravel Ford v roku 1939.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Pravidlá duelu: keď ruský generál stratí glanc

Šéf ruskej gardy vyzval Navaľného na súboj.

PLUS

Bláznivá Viktorka z Babičky naozaj žila

Božena Němcová postavila pomník zlomenej žene.

ŽENA

Milovali sa besne, divoko a verejne. Ich rozchod bol viac než umenie

Prehľad textov z prílohy Sex a vzťahy.

Neprehliadnite tiež

Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Čistiace prostriedky spojili s detskou obezitou

Črevná flóra detí sa zmenila.

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.