O čo prichádzajú bežci v telocvičniach?

Vedci hľadali argumenty pre a proti bežeckým pásom. Sústredili sa na štyri hlavné aspekty, energiu, rýchlosť, bezpečnosť a duševný stav bežca.

Niektoré benefity sa v posilňovni dobehnúť nedajú.(Zdroj: Fotolia)

Začínajúci bežci často riešia dilemu - uprednostniť beh vonku, na čerstvom vzduchu a daždi, alebo je lepšie uchýliť sa k bežeckému pásu v miestnej telocvični? Tu sú argumenty pre a proti.

Energia

Fanúšikovia behu na čerstvom vzduchu tvrdia, že sa tak míňa viac energie. Ich hlavným argumentom je odpor vzduchu a vetra, ktorý chýba bežcom v telocvičniach.

Na univerzite v Exeteri preto urobili pokus na ôsmich dobrovoľníkoch. Nechali ich najprv behať pri ceste a následne porovnali výdaj energie v telocvični. Bežecký pás bol nastavený na rovnakú rýchlosť ako mal beh vonku, no vedci pridali sklon.

Z pokusu vyplynulo, že bežci dokážu kompenzovať stratený odpor vzduchu tým, že si na bežiacom páse nastavia 1 percentné stúpanie.

Prečítajte si tiež:

Rýchlosť

Bežci na páse preceňujú svoju rýchlosť. V Singapurskej štúdii porovnávali rýchlosť outdoorových bežcov s tempom, aké mali na bežeckom páse.

Respondenti si síce mysleli, že bežia rovnako rýchlo, no mýlili sa a ich tempo bolo v porovnaní s outdoorovými bežcami v skutočnosti výrazne nižšie. Autori štúdie predpokladajú, že to spôsobujú vizuálne vnemy z okolia, ktoré sa v prípade telocvične prakticky nemenia.

Bezpečnosť

V posilňovni nehrozia zrážky s motoristami, padajúce konáre ani agresívne zvieratá. Napriek tomu je však riziko poranenia na bežiacom páse väčšie, než vonku.

Problém spôsobuje hlavne opakovanie rovnakého pohybu, ktoré zaťažuje vždy tie isté partie - každý kilometer predstavuje stovky totožných dopadov nohy na pás, čo zvyšuje riziko poškodenia kĺbov a väzív. Pri behu na páse je preto vhodné kombinovať rozličné rýchlosti a sklon pásu.

Beh v teréne ponúka viac možností. Podklad sa na trase mení preto je zaťaženie väzív a zapojenie svalov rozmanitejšie. Terén dokonca podporuje schopnosť udržať rovnováhu. Bežecký pás však dokáže byť k už zraneným bežcom zhovievavejší než tvrdý podklad chodníka.

Prečítajte si tiež:

Duševný stav

Zdá sa byť intuitívne zrejmé, že beh pod holým nebom človeka posúva bližšie k prírode a je preto prospešnejší, než beh v uzatvorenom priestore. Aký je však dôkaz?

Pred pár rokmi vedci z univerzity v Exteri vyvinuli veľké úsilie aby túto otázku zodpovedali. Ich pátranie potvrdilo, že cvičenie vonku, zvlášť na zelených plochách sa spája so silnejším pocitom revitalizácie, uvoľnením napätia, zlosti či depresie ako aj v množstve nadobudnutej energie.

Tiež zistili, že ľudia, ktorí športujú v prírode majú väčšiu tendenciu sa k športu opäť vrátiť. Ďalšou výhodou športovania na čerstvom vzduchu je vystavenie tela slnečnému žiareniu. Ktorého dôsledkom je vytváranie vitamínu D.

Prečo a ako behať?

  • Za 30 minút spáli bežec s hmotnosťou 90 kilogramov približne 1039 kalórií, pri váhe 75 kilogramov je to okolo 870 kalórií.

  • Spaľovanie tukov začína približne až po polhodine behu. Nepretržitým behom rýchlosťou 10 kilometrov sa tak dá spáliť toľko kalórií ako má dvojitý hamburger.

  • Na vybudovanie základnej bežeckej kondície sú potrebné aspoň dva-tri mesiace. V ich priebehu by človek mal trénovať aj päťkrát za týždeň.

  • Polhodinu pred vybehnutím je vhodné vypiť pohár čistej vody. Počas hodinového rekreačného behu je vhodné postupne vypiť tri až štyri dvojdecové dávky vody.

  • Základom je vzpriamené držanie tela, vystretá hlava a uvoľnené ramená.

  • Ruky by mali byť voľne pri tele, ohnuté v pravom uhle. Rozdiel medzi šprintérom a bežcom na dlhé trate je v tom, že šprintér má rozsah pohybu v rukách čo najväčší, lebo mu predurčuje dĺžku kroku.

  • Teória behania hovorí, že človek by sa mal zhlboka (nie plytko) nadýchnuť na tretí krok, pričom nadýchnuť sa treba nosom, nie ústami. Vydýchnuť však treba ústami.

  • Po každom tréningu má nasledovať krátky strečing.

  • Aspoň polhodinu týždenne je vhodné dôkladne ponaťahovať celé telo, bude odolnejšie proti zraneniam a udrží si pohyblivosť kĺbov, ktorá prospieva technike behu.

  • Malo by ísť o statický strečing bez akýchkoľvek švihových pohybov. V každej pozícii je potrebné vydržať aspoň 20 sekúnd a zhlboka dýchať. Vhodnými cvikmi sú napríklad prvky z jogy.


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  2. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  3. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  4. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  5. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  6. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  7. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  10. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 16 146
  2. Najužitočnejšia appka 16 044
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 690
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 12 089
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 456
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 109
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 178
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 975
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 577
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 398

Téma: Duševné zdravie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Depresia, Zdravie seniorov, Beh

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Everest populizmu

Na rozhodovanie o strope bude času dosť.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.

Plnotučné mlieko a jogurty sú zdravšie, než si myslíte

Tri mliečne výrobky denne prajú zdraviu.