
Psychiater Ivan Žucha tvrdí, že manželská láska je niečo ako chronická bronchitída. Aj tú si však treba vedieť udržať. A potom môže zostať pekná celé roky. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK
V čase kráľovnej Viktórie, keď sa zakrývali aj nohy od klavíra, aby nevyvolávali hriešne myšlienky, dokázal mužov vydráždiť do nepríčetnosti už pohľad na ženský členok. Je vôbec možné, aby v čase, keď sa na nás prakticky nepretržite hrnú nahé časti tiel z televízie, billboardov, novinových stánkov, mohlo mužov niečo také banálne ešte vzrušiť?
A predsa áno.
Ani najväčšie prsia, najodvážnejšie odhalený zadoček či vášnivé reči neprekonajú vraj vo svojom účinku veľavravný pohľad ľudských očí.
Sexuológovia dokonca tvrdia, že zatiaľ nemajú hmatateľné dôkazy, že by bola sexuálna aktivita dnešných mužov a žien záplavou erotických materiálov nejako negatívne poznamenaná.
Ľudské inštinkty a zbližovacie signály sa totiž napriek všetkým sexuálnym revolúciám nijako výrazne nezmenili.
„Isté inštinkty sú jednoducho nesmrteľné a reakcie na erotické signály patria do tejto kategórie,“ tvrdí sexuológ MUDr. Ivan Kubiš.
Aj pri dnešnej záplave stále agresívnejších erotických podnetov a sexuálnej voľnosti prekvapujúco zostáva tým najzvodnejším a najúčinnejším gestom úplne cudný postoj, pri ktorom si žena hanblivo zakrýva lono, má sklonenú tvár a len tak hodí očkom.
„Je to signál, ktorý na muža pôsobí obzvlášť silno, pretože je v ňom skryté najúčinnejšie dráždidlo - stud. Najmä ním ponúka možnosť dobývania a práve to je v ľudskom sexuálnom správaní hlboko zakódované,“ tvrdí zase sexuológ Petr Weiss.
Ak sa pozeráme do očí o dve až tri sekundy dlhšie, ako je to zvyčajné, napríklad pri prípitku či podaní ruky, môžete si byť istí, že ide o tri jasne definované a bezpečne odlíšiteľné posolstvá - agresivitu, výčitku či milostný signál.
Je tiež dobré vedieť, že v sexuálnom správaní sú ženy prvé, ktoré signalizujú ponuku. „Muži reagujú a žena si z reagujúcich mužov zase neverbálne vyberá. Verbálne ponuky bývajú len na úrovni predajnej lásky. Žena robí ponuku oblečením, pohybom, vzhľadom, pohľadom očí. Nie je to však ponuka pre každého muža. Robí to podvedome, inštinktívne,“ hovorí klinická psychologička PhDr. Jaromíra Jánošková.
Autor: uj