Spánok nie je strata času, hovorí neurologička

Vo sviatočnú veľkonočnú nedeľu prechádzame na letný čas a vstávať budeme o hodinu skôr. Posun času môže priniesť pocit únavy a zhoršenú koncentráciu.

„Jestvujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré si radi pospia a majú ťažkosti s ranným vstávaním, a na druhej strane škovránkovia, pre ktorých je typické naopak včasné prebúdzanie a neponocovanie,“ hovorí Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach, ktorá sa vyše dvadsať rokov venuje štúdiu a liečbe spánkových porúch.

Jarný časový posun podľa nej viac vplýva na „sovy". Problematický je zvlášť pre citlivých jedincov, najmä starších ľudí so zhoršeným spánkom a malých školákov so začiatkom výučby od skorého rána.

Riziká nedostatku spánku

Neurologička upozorňuje, že dobrý spánok vplýva na ľudskú psychiku a zdravie, keďže zabezpečuje regeneráciu organizmu. Jeho nedostatok prináša psychickú a fyzickú vyčerpanosť, poruchy myslenia a pamäte, nepokoj a zmeny nálady.

Okrem toho sa podpisuje pod rad závažných zdravotných komplikácií, napríklad je rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Podľa Feketeovej tiež únava býva zdrojom zníženého spoločenského a pracovného uplatnenia a tiež častou príčinou dopravných a priemyselných nehôd. Dlhodobé ponocovanie sa teda nevypláca.

„Dĺžka spánku potrebná k dobrej regenerácii, predstavuje zvyčajne 6 až 8 hodín denne. Pokiaľ je spánok dlhší alebo kratší, ale nespája sa s ťažkosťami, nie je dôvod ho umelo meniť liekmi,“ zdôrazňuje neurologička.

Podľa nej je novodobým fenoménom posúvanie zaspávania u mladých ľudí až na skoré ranné hodiny.

„Nazývame to syndróm oneskorenej spánkovej fázy, čím sa posúva spánková perióda na dennú dobu. Takéto nesprávne spánkové návyky sa môžu neskôr prejaviť vážnymi zdravotnými ťažkosťami, preto by mali byť dospievajúci ľudia veľmi obozretní,“ prízvukuje neurologička, podľa ktorej nie je spánok strata času, ale blahodarný odpočinok pre naše telo i dušu.

Poruchy spánku

„Ľudia trpiaci nespavosťou trpia častejšie bolesťami hlavy a depresiami a sú náchylnejší na infekcie a zvýšený krvný tlak,“ poznamenáva Feketeová, podľa ktorej patrí medzi tie častejšie poruchy spánku aj syndróm nepokojných nôh, bruxizmus (škrípanie zubami), a spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu.

Ďalšími poruchami sú parasomnie prejavujúce sa neprirodzeným pohybom v podobe námesačnosti alebo agresívnym správaním pri narušení REM spánku.

Naopak, mimoriadne zriedkavým ochorením je narkolepsia, ktorú charakterizujú záchvaty neodolateľného chorobného spánku, teda neplánovaného náhleho zaspávania v ktorúkoľvek dennú hodinu a pri rôznych činnostiach.

Pracovníci Neurologickej kliniky UPJŠ LF a Univerzitnej nemocnice Louisa Pasteura sa podieľajú na celoeurópskom výskume tohto ochorenia, pričom sledujú a liečia väčšinu pacientov s narkolepsiou na Slovensku, ktorých je asi päťdesiat.

Čo pomáha dobrému spánku?

Kvalitnému spánku možno pomôcť jednoduchými trikmi. Pri dlhodobej nespavosti je však dobré vyhľadať odbornú pomoc.

pravidelné cvičenie a šport

málo stresu, pohodové životné tempo

pohodlná posteľ, tmavá a chladnejšia miestnosť

skorý budíček

pohodlná poloha pri spánku

bylinkové čaje alebo preparáty (valeriána, chmeľ, medovka, materina dúška)

vôňa levandule či teplý kúpeľ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 29 027
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 515
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 680
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 19 988
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 11 005
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 537
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 132
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 558
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 323
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 201