Spánok nie je strata času, hovorí neurologička

Vo sviatočnú veľkonočnú nedeľu prechádzame na letný čas a vstávať budeme o hodinu skôr. Posun času môže priniesť pocit únavy a zhoršenú koncentráciu.

„Jestvujú dva typy ľudí - takzvané sovy, ktoré si radi pospia a majú ťažkosti s ranným vstávaním, a na druhej strane škovránkovia, pre ktorých je typické naopak včasné prebúdzanie a neponocovanie,“ hovorí Eva Feketeová z Neurologickej kliniky Lekárskej fakulty UPJŠ v Košiciach, ktorá sa vyše dvadsať rokov venuje štúdiu a liečbe spánkových porúch.

Jarný časový posun podľa nej viac vplýva na „sovy". Problematický je zvlášť pre citlivých jedincov, najmä starších ľudí so zhoršeným spánkom a malých školákov so začiatkom výučby od skorého rána.

Riziká nedostatku spánku

Neurologička upozorňuje, že dobrý spánok vplýva na ľudskú psychiku a zdravie, keďže zabezpečuje regeneráciu organizmu. Jeho nedostatok prináša psychickú a fyzickú vyčerpanosť, poruchy myslenia a pamäte, nepokoj a zmeny nálady.

Okrem toho sa podpisuje pod rad závažných zdravotných komplikácií, napríklad je rizikovým faktorom srdcovo-cievnych ochorení. Podľa Feketeovej tiež únava býva zdrojom zníženého spoločenského a pracovného uplatnenia a tiež častou príčinou dopravných a priemyselných nehôd. Dlhodobé ponocovanie sa teda nevypláca.

„Dĺžka spánku potrebná k dobrej regenerácii, predstavuje zvyčajne 6 až 8 hodín denne. Pokiaľ je spánok dlhší alebo kratší, ale nespája sa s ťažkosťami, nie je dôvod ho umelo meniť liekmi,“ zdôrazňuje neurologička.

Podľa nej je novodobým fenoménom posúvanie zaspávania u mladých ľudí až na skoré ranné hodiny.

„Nazývame to syndróm oneskorenej spánkovej fázy, čím sa posúva spánková perióda na dennú dobu. Takéto nesprávne spánkové návyky sa môžu neskôr prejaviť vážnymi zdravotnými ťažkosťami, preto by mali byť dospievajúci ľudia veľmi obozretní,“ prízvukuje neurologička, podľa ktorej nie je spánok strata času, ale blahodarný odpočinok pre naše telo i dušu.

Poruchy spánku

„Ľudia trpiaci nespavosťou trpia častejšie bolesťami hlavy a depresiami a sú náchylnejší na infekcie a zvýšený krvný tlak,“ poznamenáva Feketeová, podľa ktorej patrí medzi tie častejšie poruchy spánku aj syndróm nepokojných nôh, bruxizmus (škrípanie zubami), a spánkové apnoe, pri ktorom dochádza počas spánku k opakovaným zástavám dychu.

Ďalšími poruchami sú parasomnie prejavujúce sa neprirodzeným pohybom v podobe námesačnosti alebo agresívnym správaním pri narušení REM spánku.

Naopak, mimoriadne zriedkavým ochorením je narkolepsia, ktorú charakterizujú záchvaty neodolateľného chorobného spánku, teda neplánovaného náhleho zaspávania v ktorúkoľvek dennú hodinu a pri rôznych činnostiach.

Pracovníci Neurologickej kliniky UPJŠ LF a Univerzitnej nemocnice Louisa Pasteura sa podieľajú na celoeurópskom výskume tohto ochorenia, pričom sledujú a liečia väčšinu pacientov s narkolepsiou na Slovensku, ktorých je asi päťdesiat.

Čo pomáha dobrému spánku?

Kvalitnému spánku možno pomôcť jednoduchými trikmi. Pri dlhodobej nespavosti je však dobré vyhľadať odbornú pomoc.

pravidelné cvičenie a šport

málo stresu, pohodové životné tempo

pohodlná posteľ, tmavá a chladnejšia miestnosť

skorý budíček

pohodlná poloha pri spánku

bylinkové čaje alebo preparáty (valeriána, chmeľ, medovka, materina dúška)

vôňa levandule či teplý kúpeľ

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  6. Najužitočnejšia appka
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  8. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej
  9. V O2 to s dátami poriadne prehnali
  10. Zužitkovaním biologického odpadu šetríme prírodu aj náklady
  1. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  2. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  3. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  4. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  5. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  6. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  7. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  8. Stavebná fakulta hostila medzinárodnú konferenciu CSASC
  9. Cestárske kariérne dni 2018 na SvF
  10. Najužitočnejšia appka
  1. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 16 603
  2. Najužitočnejšia appka 16 001
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 13 682
  4. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 11 709
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 385
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 077
  7. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 7 176
  8. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 5 947
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 4 658
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 396

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dievča vraj obťažoval gréckokatolícky biskup z Košíc

Biskup Chautur obvinenie odmieta. Podrobil sa vyšetrovaniu polície.

ŠPORT

Slovan skončil s debaklom 1:20. Urobí Trnava v Európe zázrak?

Trnava začína Európsku ligu proti Anderlechtu.

Stĺpček Jakuba Fila

Súzvuk Fica a Pellegriniho môže začať lámať Imrecze

Dvojvládie Smeru prenasleduje odkaz Radičovej vlády.

Píše Emil Višňovský

Tento štát nám už nepatrí

Žiadne ministerstvo nie je vlastníctvom nejakej politickej strany — aspoň nie v demokratickom štáte.

Neprehliadnite tiež

Osem cvikov, ktoré spevnia ochabnuté svaly na rukách

Cviky treba opakovať aspoň desaťkrát.

Každodenný aspirín nie je pre zdravých, môže uškodiť

Aspirín pomáha iba rizikovým seniorom.

Plnotučné mlieko a jogurty sú zdravšie, než si myslíte

Tri mliečne výrobky denne prajú zdraviu.